Seminar
1 Peter 3:18–22; 4:1–6


1 Peter 3:18–22; 4:1–6

Arbeidet med frelse for de døde

Bilde
Family members in Taiwan looking at old photograph albums.

Hva vil skje med milliarder av vår himmelske Faders barn som levde og døde uten anledning til å høre om Jesus Kristus eller motta bemyndigede ordinanser i hans navn? Apostelen Peter underviste at Jesus Kristus forkynte evangeliet i åndeverdenen etter sin død, og gjorde evangeliets velsignelser tilgjengelig for alle vår himmelske Faders barn. Denne leksjonen vil hjelpe deg å finne ut hvordan du kan hjelpe Frelseren i hans arbeid med å forløse de døde.

Gå gjennom ressurser på forhånd. Når du forbereder deg til klassen, må du sørge for å gå gjennom alle medier på forhånd og gjøre deg kjent med nettsteder, konkretiseringer eller annet materiell som vil bli brukt i klassen. Dette vil øke din selvtillit i undervisningen og gi større fokus på elevenes behov.

Elevforberedelse: For å få tilgang til visse funksjoner på FamilySearch.org eller FamilySearch Slektstre-appen, må elevene logge seg inn med brukernavnet og passordet til sin Kirke-konto som er knyttet til medlemsnummeret deres. Hvis elevene ikke har eller ikke kjenner sitt brukernavn og passord, kan du be dem opprette eller gjenopprette dem på account.ChurchofJesusChrist.org eller opprette kontoen på FamilySearch.org. Be menighetens eller grenens slektshistoriespesialist eller koordinator for Seminar og Institutt om hjelp om nødvendig.

Mulige læringsaktiviteter

Et forvirrende spørsmål

Vurder å vise følgende uttalelse et sted der elevene kan lese den når de kommer inn i klasserommet.

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Kristne teologer [lærde] har lenge strevd med spørsmålet: Hva skjer med de utallige milliarder som har levd og dødd uten kunnskap om Jesus?

(D. Todd Christofferson, “De dødes forløsning og vitnesbyrdet om Jesus”, Liahona, jan. 2001, 10)

  • Hvordan ville du svare hvis noen stilte deg dette spørsmålet?

Hvis elevene strever med å svare på forrige spørsmål, kan du vurdere å vise dem tips, for eksempel et bilde av et tempel eller et slektstre.

Hvis elevene enkelt besvarte spørsmålet, kan du vurdere å spørre dem hvordan de visste svaret på noe som har forvirret mange mennesker i århundrer.

Eldste Christofferson fortsatte:

Bilde
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Med gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium forstår vi nå hvordan de udøpte avdøde forløses og hvordan Gud kan være “en fullkommen og rettferdig Gud og også en barmhjertig Gud” [ Alma 42:15].

(D. Todd Christofferson, “The Redemption of the Dead and the Testimony of Jesus”, 9)

Frelseren i åndeverdenen

Selv om kunnskapen om frelse for de døde ble gjengitt gjennom profeten Joseph Smith, inneholder Bibelen skriftsteder som viser oss at disse sannhetene ble forstått og undervist av de tidlige apostlene. Apostelen Peter underviste for eksempel om hva Jesus Kristus gjorde for dem som døde uten kunnskap om evangeliet.

Les 1 Peter 3:18–20 ; 4:6 for å se hva Peter underviste om hvordan Jesus Kristus fortsatte sitt arbeid for å frelse vår himmelske Faders barn, også etter sin død.  

  • Hva lærer disse versene deg om Frelserens tjenestegjerning i åndeverdenen?

  • Hva sier 1 Peter 4:6 om hvorfor evangeliet blir forkynt for de døde?

Det kan være nyttig å forklare at Gud er rettferdig når han gjør dette. Han ønsker at alle skal bli dømt med rettferdighet. Så istedenfor å fordømme dem som ikke har hørt evangeliet, gjør han det mulig for dem å ta imot og motta evangeliet. En sannhet elevene kan lære av dette verset, er at evangeliet blir forkynt for de døde, slik at de kan få de samme mulighetene som dem som hører evangeliet i jordelivet.

  • Hvordan viser læren om frelse for de døde Guds barmhjertighet og medlidenhet med sine barn?

Nyere åpenbaring om åndeverdenen

Nyere åpenbaring kan hjelpe oss å lære mer om hva Frelseren gjorde mens han var i åndeverdenen.

Bilde
Portrait of Joseph F. Smith

Da president Joseph F. Smith (1838-1918) leste og grunnet på de samme versene i 1 Peter, mottok han et syn om Frelserens tjenestegjerning blant de døde. Denne åpenbaringen er nedtegnet i Lære og pakter 138 , og inneholder detaljer som tidligere var ukjent for Kirkens medlemmer. Vurder å skrive en krysshenvisning eller knytte 1 Peter 4:6 til Lære og pakter 138 i Skriftene dine.

Før dere studerer vers fra Lære og pakter 138 , kan det være nyttig å be elevene fortelle hva de allerede vet om dette synet. Elevene kan også bli oppfordret til å studere hele Lære og pakter 138 på egen hånd, og finne vers som styrker deres forståelse av sannhetene om åndeverdenen som fremsettes i 1 Peter.

Les Lære og pakter 138:29–34, 57–58 , og se etter ytterligere innsikt om Frelserens tjenestegjerning i åndeverdenen.

  • Hva lærte du av ditt studium av Lære og pakter 138 som du følte var spesielt viktig? Hvorfor?

  • Hvordan kan det å forstå hva som foregår i åndeverdenen påvirke din opplevelse av å utføre tempelarbeid og slektshistorie?

  • Hvilke tegn på Jesu Kristi kjærlighet og nåde ser du i disse versene?

Vårt ansvar

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum talte om ansvaret vi har for å hjelpe Frelseren i hans arbeid med å forløse de døde. Dere kan gjerne se videoen “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse”, som finnes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 3:01 til 3:47, eller lese følgende uttalelse:

Bilde
Official portrait of Elder Dale G. Renlund of the Quorum of the Twelve Apostles, January 2016.

Som medlemmer av Kirken har vi et guddommelig forordnet ansvar for å finne våre forfedre og utarbeide vår slektshistorie. Dette er noe langt mer enn en anbefalt hobby, fordi frelsens ordinanser er nødvendig for alle Guds barn. Det er vår oppgave å finne våre egne forfedre som døde uten å motta frelsens ordinanser. Vi kan utføre ordinansene stedfortredende i templer, og våre forfedre vil kunne velge å akseptere ordinansene. Vi oppfordres også til å hjelpe medlemmer i menigheten eller staven med deres familienavn. Det er helt fantastisk at vi gjennom slektshistorisk arbeid og tempelarbeid kan bidra til å forløse de døde.

(Dale G. Renlund, “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 46–47)

  • Hvordan har det å delta i slektshistorie og tempelarbeid påvirket ditt liv eller andres liv? Hvis du ennå ikke har deltatt i det, hvordan tror du det kan påvirke ditt liv?

I resten av klasseperioden kan du hjelpe elevene å begynne å delta i arbeidet med å frelse de døde. Vurder én eller flere av følgende idéer.

  • Gå inn på FamilySearch.org eller bruk FamilySearch Slektstre-appen. Se om du kan finne navnene på forfedre som fortsatt trenger å motta prestedømsordinanser. Du kan enten reservere disse navnene og ta dem med til tempelet selv, eller sende navnene til tempelet slik at en annen kan utføre ordinansene for dem. Funksjonen Ordinanser er klare kan brukes slik at du raskt kan identifisere forfedre som har behov for prestedømsordinanser.  

  • Gå inn på delen “Slektshistorie” i Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org) for å finne forklaringer, skriftsteder, generalkonferansetaler og videoer om slektshistorie.

  • Lag en liste over spørsmål om dine forfedre som du kan stille dine foreldre eller andre slektninger. Still spørsmål på et beleilig tidspunkt og drøft hvordan familien kan delta i tempelarbeid og slektshistorie sammen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva er mitt ansvar overfor mine avdøde forfedre?

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Official portrait of Elder Quentin L. Cook. Called to the Quorum of the Twelve Apostles on 6 October 2007.

Læren om familien knyttet til slektshistorie og tempelarbeid er klar. I innledende åpenbaringsinstruksjoner henviste Herren til “dåp for deres døde” [ Lære og pakter 127:5 ; uthevelse tilføyd]. Vår doktrinære forpliktelse er til våre egne forfedre. Dette er fordi himmelens celestiale organisasjon er basert på familier. Det første presidentskap har oppfordret medlemmene, spesielt ungdommer og unge enslige voksne, til å vektlegge slektshistorie og ordinanser for sine egne familienavn eller forfedrene til menighetens og stavens medlemmer. Vi må bli knyttet til våre røtter og grener.

(Quentin L. Cook, “Røtter og grener”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 45)

President Thomas S. Monson (1927–2018) underviste:

Bilde
Official portrait of President Thomas S. Monson, 2008.

Så vidt jeg vet, har Herren aldri antydet at hans arbeid er begrenset til jordelivet. Nei, hans arbeid omfatter evigheten. Jeg tror han fremskynder arbeidet i åndeverdenen. Jeg tror også at Herren, gjennom sine tjenere der, forbereder mange ånder til å motta evangeliet. Vår oppgave er å finne våre døde og deretter dra til templet og utføre hellige ordinanser som vil bringe dem som er bak sløret, de samme mulighetene som vi har …

Mine brødre og søstre, jeg vitner om at Herren vil velsigne oss hvis vi aksepterer og reagerer positivt på denne utfordringen.

(Thomas S. Monson, “Hastening the Work”, Ensign, juni 2014, 4–5)

Hvordan kan jeg engasjere meg i tempelarbeid og slektshistorie?

For å se hva eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviser om dette viktige arbeidet, kan du se “Tiden er inne” (3:19), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

President Russell M. Nelson erklærte:

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Alle gangene du gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å ta et skritt mot å inngå pakter med Gud og motta sine nødvendige dåps- og tempelordinanser, hjelper du til med Israels innsamling. Det er så enkelt som det.

(Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], supplement til Liahona og Ensign, 15, ChurchofJesusChrist.org)

Hvordan kan tempelarbeid og slektshistorie velsigne meg?

I sin tale på generalkonferansen i april 2018 nevnte eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum mange av velsignelsene vi kan motta ved å delta i tempelarbeid og slektshistorie. Se dette utdraget eller les hele budskapet (Dale G. Renlund, “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 46–49).

Se “Å forløse de døde forløste meg” (4:57), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, for å se hvordan én mann ble velsignet ved å engasjere seg i dette arbeidet.

Videre læringsaktiviteter

Skriv en tale eller leksjon

For å hjelpe elevene med å sammenfatte det de lærte om arbeidet med å frelse de døde, kan de bli bedt om å skrive en kort tale eller leksjon ved hjelp av sannheter fra 1 Peter 3:18 ; 4:6 ; og Lære og pakter 138. De kan også fortelle om erfaringer knyttet til deres engasjement i dette arbeidet, og hvordan det har hjulpet dem å komme nærmere Herren.

Slektninger rundt meg

En av de morsomme funksjonene i FamilySearch Slektstre-appen heter “Slektninger rundt meg”. Når flere enheter har denne funksjonen åpen, kan appen finne felles forfedre blant enhetenes brukere. Be elevene om å finne og åpne “Slektninger rundt meg” for å se hvem i klassen de er i slekt med. Elevene kan finne ut at de er nærmere beslektet enn de tidligere trodde. Be elevene gå sammen to og to og lære mer om noen av sine felles forfedre. Hvis noen forfedre trenger å få utført ordinansene dåp og bekreftelse, kan du be elevene reservere disse navnene og ta dem med til tempelet.