Seminar
1 Johannes 2–4; 2 Johannes


1 Johannes 2–4; 2 Johannes

Vise kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Bilde
A women with her hands upward in prayer

Når noen føler seg elsket eller elsker en annen, forandrer deres handlinger seg ofte. Johannes forkynte at vår kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan motivere oss til å holde deres bud. Denne leksjonen skal hjelpe deg å forstå hvordan du kan vise kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus ved å holde budene.

Oppmuntre elevene til å bli Jesus Kristus mer lik Å oppmuntre elevene til å gjøre utfordrende ting kan hjelpe dem å vokse og bli vår himmelske Fader og Jesus Kristus mer lik. Når du gir oppmuntring, hedrer du handlefrihet og viser kjærlighet for elevene, selv om de ikke tar imot invitasjonene.

Elevforberedelse: Be elevene om å tenke over hva de føler for å holde budene. De kan også spørre folk de kjenner hva som motiverer dem til å holde budene.

Mulige læringsaktiviteter

Guds kjærlige beskyttelse

Vis følgende video, eller del beretningen i avsnitt som elevene kan lese høyt.

På en strand i Australia møtte eldste Von G. Keetch (1960–2018) i De sytti noen surfere som hadde reist dit for eneste gang i livet. De klaget over et kraftig nett som skapte en barrière i vannet og hindret dem i å surfe på de store bølgene.

For å finne ut hva som skjedde, kan du se videoen “Velsignet og lykkelige er de som holder Guds bud” (5:41) fra tidskode 0:00 til 2:34. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Eller les følgende beretning.

Bilde
Official Portrait of Elder Von G. Keetch. Photographed March 2017.

Mens de amerikanske surferne ble mer oppspilt, ble jeg oppmerksom på en annen surfer i nærheten – en eldre mann som tydeligvis var fra stedet. Han syntes å bli mer og mer utålmodig mens han lyttet til de stadig sterkere klagene om barrieren.

Til slutt reiste han seg og gikk bort til gruppen. Uten et ord tok han opp en kikkert fra ryggsekken sin og ga den til en av surferne, idet han pekte ut mot barrieren. Hver av surferne så i kikkerten. Da det ble min tur, kunne jeg med hjelp av forstørrelse se noe som jeg ikke hadde sett før: Ryggfinner – store haier som spiste rundt atollen på den andre siden av barrieren.

Gruppen roet seg fort. Den gamle surferen tok kikkerten og snudde seg for å gå. Samtidig sa han noe jeg aldri vil glemme: “Ikke vær så kritiske til barrieren,” sa han. Den er det eneste som hindrer dere i å bli spist.”

Mens vi sto på denne vakre stranden, hadde perspektivet vårt plutselig forandret seg. En barriere som hadde virket streng og restriktiv – som syntes å innskrenke gleden og spenningen ved å surfe på de virkelig store bølgene – hadde blitt til noe helt annet. Med vår nye forståelse av faren som lurte like under overflaten, ga barrieren nå beskyttelse, sikkerhet og fred.

Von G. Keetch, “Velsignet og lykkelige er de som holder Guds bud,” Ensign eller Liahona, nov. 2015, 115–16)

  • Hva er noen holdninger folk kan ha med hensyn til å holde Guds bud?

Skriv gjerne dine svar på følgende spørsmål i studiedagboken din.

  • Hva føler jeg med hensyn til Guds bud? Hvorfor holder jeg dem eller ikke?

Holde Guds bud.

Vi har alle våre egne grunner som påvirker om vi velger å holde Guds bud eller ikke. Les følgende vers, og legg merke til hva apostelen Johannes underviste som kan motivere oss til å holde dem. Det kan være nyttig å huske at Johannes skrev sine brev til troende som ble konfrontert med falske læresetninger.

Be gjerne elevene om å samarbeide om å lese skriftstedene. Elevene kan lese noen av skriftstedene, og deretter dele med hverandre det de har lært.

1 Johannes 2:3–6

1 Johannes 3:18–24

2 Johannes 1:6, 8–9

(Det kan også være nyttig å lese Frelserens læresetninger i Johannes 14:15, 23–24 .)

  • Hvilke sannheter fant du?

Elevene kan identifisere flere ulike prinsipper. Vurder å stille oppfølgingsspørsmål som de følgende:

  • Hvordan kan kunnskap om disse sannhetene øke en persons ønske om å holde budene?

Johannes underviste forskjellige sannheter i disse versene. En av dem du kanskje har funnet, er at jo mer vi kjenner og elsker vår himmelske Fader og Jesus Kristus, desto mer er vi villige til å holde deres bud (se 1 Johannes 1:5–7 ; 2:3–6 ; 2 Johannes 1:6–9).

Der det er tilgjengelig, kan du vurdere å bruke teknologi for å tilpasse følgende aktivitet. Elevene kan for eksempel lage en video, et innlegg på sosiale medier eller en tekstmelding for å dele svarene sine. Dette kan øke elevenes deltagelse, og sikre at elevenes budskap om vår himmelske Fader og Jesus Kristus når ut til flere.

Alternativt kan elevene forestille seg at søndagsskolelæreren ønsker å hjelpe medlemmer av klassen med å føle seg motivert til å holde budene. Hun ber elevene grunne på følgende spørsmål og forberede seg til å dele sine tanker i klassen.

Mens elevene forbereder seg på hva de kan si, kan de også ta med innsikt fra elevforberedelsen.

  • Hvorfor er det å holde budene en måte å vise kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus på?

  • Hva vet du om vår himmelske Fader og Jesus Kristus som motiverer deg til å holde deres bud? Hvorfor motiverer dette deg?

  • Hva har du lært om dem når du har holdt deres bud?

Be frivillige om å dele hva de har forberedt. Dette kan gjøres som klasse eller i små grupper. Når elevene har delt, kan du vurdere å stille oppfølgingsspørsmål, for eksempel “Hvordan kan det du delte, hjelpe noen med å ønske å holde budene?”

Be elevene om å vurdere å dele sine tanker med noen utenfor klassen.

Hvordan vil du vise din kjærlighet til vår himmelske Fader?

Se på dette bildet og tenk på hva du vet om Jesus Kristus og vår himmelske Fader, og hva de føler for deg. Du kan også gjerne tenke på hva du føler for dem.

Vis følgende bilde.

Bilde
A man standing and embracing Christ after being healed.

Selv om det kan virke vanskelig å vise vår kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus fordi de ikke er fysisk tilstede blant oss, kan vi vise vår kjærlighet til dem ved å holde deres bud. Ta deg litt tid til å grunne på hva du ønsker å huske eller gjøre på grunn av denne leksjonen. Følgende er noen måter du kan gjøre dette på.

  • Skriv ned én måte du ønsker å bli bedre kjent med og øke din kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus på.

  • Tenk på bud du holder nå, og hvorfor du holder dem. Overvei om du er motivert av kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, eller om du kan forbedre deg på dette området.

  • Identifiser ett eller flere bud du kan hold mer fullstendig for å vise din kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Legg en plan for hvordan du mer fullstendig vil holde disse budene.

Oppfordre elevene til å handle ifølge følelsene og tilskyndelsene de har mottatt, slik at de kan vise sin kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Bær vitnesbyrd om prinsippene som blir undervist i denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan er budene en tilkjennegivelse av Guds kjærlighet til oss?

President Thomas S. Monson (1927–2018) erklærte:

Bilde
Official portrait of President Thomas S. Monson, 2008.

Guds bud er ikke gitt for å frustrere oss eller for å være til hinder for vår lykke. Det stikk motsatte er tilfellet. Han som skapte oss og elsker oss fullkomment, vet akkurat hvordan vi må leve vårt liv for å oppnå størst mulig lykke. Han har gitt oss retningslinjer som, hvis vi følger dem, vil føre oss trygt gjennom denne ofte farefulle reisen gjennom jordelivet …

Han forstår at når vi holder budene, blir vårt liv lykkeligere, mer givende og mindre komplisert. Våre utfordringer og problemer vil være lettere å bære, og vi vil motta hans lovede velsignelser.

(Thomas S. Monson, “Hold budene”, Liahona, nov. 2015, 83–85)

Hvordan viser det å holde budene Gud min kjærlighet?

Eldste Von G. Keetch (1960–2018) i De sytti sa:

Bilde
Official Portrait of Elder Von G. Keetch. Photographed March 2017.

Vi viser vår kjærlighet til Gud – og vår tro på ham – ved å gjøre vårt aller beste hver dag for å følge kursen han har stukket ut for oss, og ved å holde de bud som han har gitt oss. Vi viser særlig denne troen og kjærligheten i situasjoner hvor vi ikke fullt ut forstår grunnen til Guds bud eller den bestemte veien han ber oss om å ta.

Von G. Keetch, “Velsignet og lykkelige er de som holder Guds bud”, Liahona, nov. 2015, 116)

Hvordan kan jeg uttrykke min kjærlighet til Gud?

President Dieter F. Uchtdorf, som da var medlem av Det første presidentskap, forklarte:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Vi styrker vår kjærlighet til vår himmelske Fader og viser denne kjærligheten ved å innrette våre tanker og handlinger etter Guds ord. Hans rene kjærlighet leder og oppmuntrer oss til å bli renere og helligere. Den inspirerer oss til å vandre i rettferdighet – ikke av frykt eller forpliktelse, men av et oppriktig ønske om å bli enda mer lik ham fordi vi elsker ham.

(Dieter F. Uchtdorf, “Guds kjærlighet”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 23)

Videre læringsaktivitet

3 Johannes 1:1–4. Glede kommer når vi hjelper andre å “[vandre] i sannhet”

Hvis elevene kan ha nytte av å studere om å dele evangeliet med andre, kan de lese 3 Johannes 1:1–4 om Johannes’ følelser da han hjalp andre å komme til Frelseren. De kan deretter knytte disse versene til Lære og pakter 18:15–16 .

Vis gjerne videoen “Invitere alle til å komme til Kristus: Del evangeliet med andre” (4:30). Be elevene om å tenke på noen de kjenner som de kan invitere til å komme nærmere Frelseren. Oppmuntre dem til å legge en plan for å invitere disse personene.