Seminar
1 Johannes 1–5


1 Johannes 1–5

“Gud er kjærlighet”

Bilde
A Hispanic man gives the Savior, Jesus Christ, a hug. Christ is wearing a white robe.

Hvordan har ditt liv blitt påvirket av kjærlighet? Hvorfor har vi alle behov for å føle kjærlighet, spesielt Guds kjærlighet? Apostelen Johannes skrev brev til hellige som ble villedet av falske læresetninger. Han fokuserte på Guds kjærlighet til de hellige og hvordan denne kjærligheten ble tilkjennegitt ved Jesu Kristi frelsende misjon. Denne leksjonen har til hensikt å hjelpe deg å føle Guds kjærlighet til deg.

Understreke hjemmesentrert læring av evangeliet. Læring av evangeliet er sentrert i hjemmet. Se etter anledninger til å oppmuntre elevene til å fortelle klassen hva de lærer hjemme. Oppfordre dem også til å dele med familien det de lærer og opplever i Seminar.

Elevforberedelse: Be elevene om å komme forberedt på å dele forskjellige måter de kan fullføre følgende utsagn på: “Gud er …”

Mulige læringsaktiviteter

Gud er …

Vis uttrykket “Gud er …” Be elevene om å tenke over sin forberedelse til klassen mens de finner så mange måter som mulig å fullføre dette utsagnet nøyaktig på. Elevene kan arbeide parvis eller i små grupper, og skrive på tavlen hvordan de ville fullføre setningen. Be noen frivillige elever fortelle hvorfor de fullførte utsagnet slik de gjorde.

Skriv ordene “Gud er …” i studiedagboken din. Skriv ned så mange måter du kan komme på som mulig for å fullføre dette utsagnet riktig. Du kan for eksempel skrive “Gud er allvitende” eller “Gud er allmektig”.

Les 1 Johannes 4:8, 16 , og se etter hvordan Johannes beskrev Gud.

  • Hva fant du?

  • Hvorfor tror du Gud kan beskrives som kjærlighet?

En av Guds fremste egenskaper er hans kjærlighet til oss. Tenk over følgende spørsmål:

  • Når har du følt at vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker deg personlig? Hvorfor eller hvorfor ikke?

  • Tror du at de er oppmerksomme på deg og din personlige fremgang og motgang? Hvorfor eller hvorfor ikke?

  • Hvordan har de vist eller kan vise sin kjærlighet til deg?

Når du studerer Johannes, se etter sannheter som kan hjelpe deg å besvare disse spørsmålene. Grunn også på hvordan det å forstå og føle vår himmelske Fader og Jesu Kristi kjærlighet til deg kan utgjøre en forskjell i ditt liv.

Be gjerne en elev lese eller sammenfatte følgende avsnitt.

Johannes’ læresetninger om Guds kjærlighet

Johannes skrev sannsynligvis sine brev fra Efesus mellom år 80 e.Kr. og 100 e.Kr. Noen av Kirkens medlemmer hadde tilegnet seg trosoppfatninger fra en gruppe kalt gnostikere. Denne gruppen forkynte at Jesus ikke hadde et fysisk legeme, og at frelse kom ved spesiell kunnskap istedenfor ved tro på Kristus. Johannes tilbakeviste disse falske læresetningene ved å undervise i flere viktige temaer, blant annet hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus viste sin fullkomne kjærlighet gjennom Frelserens liv, forsoning og oppstandelse (se 1 Johannes 1:1–3 ; 3:16 ; 4:9–10).

Vurder å tegne et stort hjerte på tavlen. Mens elevene gjør følgende studieaktivitet og tegner sitt eget hjerte i studiedagbøkene sine, kan de komme frem til tavlen og skrive sitt favorittvers og uttrykk i klassens hjerte.

Les 1 Johannes 4:19 , og vurder å markere hvorfor vi elsker Gud, ifølge Johannes.

Tegn et stort hjerte i studiedagboken din. I midten av hjertet skriver du “Jeg vet at vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker meg fordi …” La det være nok plass til å skrive skriftstedhenvisninger og uttrykk. Grunn på hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus “elsket oss først”.

Les følgende skriftsteder. Se etter og marker uttrykk som viser vår himmelske Fader og Jesu Kristi kjærlighet til deg. Skriv disse uttrykkene sammen med de tilhørende skriftstedhenvisningene i hjertet.

Sørg for å vise følgende skriftstedhenvisninger der elevene kan se dem.

1 Johannes 2:1–2 (Merk: En talsmann er en som ber om, trøster og støtter oss. Soning betyr et sonoffer som tilfredsstiller Guds rettferdighet.)

1 Johannes 3:15, 16, 22

1 Johannes 4:9–10; 13–19

1 Johannes 5:12–15, 20

Gå gjennom uttrykkene og henvisningene du markerte og skrev ned. Velg utsagnet som er mest meningsfylt for deg, og gjør to eller tre av følgende:

Vis følgende instruksjoner slik at elevene kan se dem mens de gjør aktiviteten.

Gi gjerne elevene et eksempel på hvordan de kan skrive følgende del av dagbokoppføringen.

  1. Forklar hvordan uttrykket du valgte, er meningsfylt for deg.

  2. Beskriv om mulig en opplevelse der du følte vår himmelske Faders eller Jesu Kristi kjærlighet på den måten. Du kan også dele et eksempel fra Skriftene, en video fra Kirken eller en generalkonferansetale. (For å se et eksempel, kan du vurdere å se talen av eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum, “Så jeg kunne trekke alle mennesker til meg” fra tidskode 7:32 til 9:14.)

//media.ldscdn.org/webvtt/general-conference/april-2016-general-conference/2016-04-1070-dale-g-renlund-eng.vtt

Beskriv hvordan det å vite sannheten i dette uttrykket har gjort, gjør eller kan utgjøre en forskjell i ditt liv. Vurder å tilføye ditt personlige vitnesbyrd om Guds kjærlighet.

Gi elevene tilstrekkelig tid til å skrive dagbokoppføringene sine. Oppmuntre flere frivillige elever om å fortelle klassen hva de skrev.

Be gjerne elever som har mulighet til det om å dele et bilde av studiedagboksiden sin på sosiale medier, sammen med sitt personlige vitnesbyrd om Guds kjærlighet.

Du kan gjerne dele denne dagbokoppføringen med venner og familie eller til og med på sosiale medier.

Grunn på det du har lært mens du leser følgende uttalelse av eldste Robert C. Gay i De sytti om kraften i Guds kjærlighet:

Bilde
Former Official Portrait of Elder Robert C. Gay. Photographed in March 2017. Replaced February 2021.

Hans kjærlighet er større enn vår frykt, våre sår, vår avhengighet, vår tvil, våre fristelser, våre synder, vår ødelagte familie, vår depresjon og angst, vår kroniske sykdom, vår fattigdom, vårt misbruk, vår fortvilelse og vår ensomhet. Han vil at alle skal vite at det ikke finnes noen ting eller noen som han ikke kan helbrede eller føre til varig lykke.

(Robert C. Gay, “Å påta oss Jesu Kristi navn”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 99)

  • Hva er viktigst for deg i denne uttalelsen? Hvorfor?

Å føle Guds kjærlighet

Tenk deg at noen du kjenner ikke trodde de følte Guds kjærlighet, eller ikke la merke til det så ofte. Tenk på det du har lært i dag, så vel som dine egne personlige erfaringer.

  • Hva kan du dele med dem som kan hjelpe dem med å føle Guds kjærlighet?

Det kan være effektivt å gi elevene tid til å grunne på det forrige spørsmålet før de svarer. Det kan også være nyttig å be elevene om å utveksle ideer i små grupper før de drøfter spørsmålet som klasse.

I leksjonene som følger, vil du studere Johannes’ ytterligere lære om hvordan vi viser vår kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, herunder å holde deres bud og elske hverandre.

Dere kan gjerne synge “Jeg står helt forundret” (Salmer, nr. 111) som klasse, eller gi et personlig eksempel på innflytelsen av Guds kjærlighet.

Søk vår himmelske Faders hjelp, og lytt og føl etter tilskyndelser fra ham gjennom Den hellige ånd. Tenk på hvordan du kan få tilgang til eller motta Guds kjærlighet, og hvordan du kan legge merke til hans kjærlighet oftere i ditt liv. Grunn på hvordan det å konsekvent gjøre dette kan øke gleden du opplever i ditt liv.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvor kan jeg lære mer om Guds kjærlighet?

Vurder å studere president Russell M. Nelsons artikkel fra Liahona februar 2003 med tittelen “Guddommelig kjærlighet” (side 20–25) for å finne innsikt om Guds kjærlighet.

Hvordan kan det å gjenkjenne og føle Guds kjærlighet påvirke våre liv?

Da han var medlem av De sytti, forklarte eldste John H. Groberg:

Bilde
Former official portrait of Elder John H. Groberg of the Presidency of the Seventy, 1994. Released from the presidency effective August 15, 2005. Called as Idaho Falls Idaho Temple president effective November 1, 2005. Status changed to emeritus at October 2005 general conference.

Når vi er fylt av Guds kjærlighet, kan vi gjøre og se og forstå ting som vi ellers ikke hadde kunnet gjøre, se eller forstå. Fylt av hans kjærlighet kan vi utholde smerte, dempe frykt, lett tilgi, unngå strid, få fornyet styrke og velsigne og hjelpe andre på måter som til og med forbauser oss selv.

Jesus Kristus var fylt av ubeskrivelig kjærlighet da han utholdt ufattelig lidelse, grusomhet og urettferdighet. Ved sin kjærlighet til oss hevet han seg over ellers uoverstigelige hindringer. Hans kjærlighet kjenner ingen grenser. Han innbyr oss til å følge ham og ta del i hans ubegrensede kjærlighet, så også vi kan heve oss over denne verdens smerte og grusomhet og urettferdighet, og hjelpe og tilgi.

(John H. Groberg, “Kraften i Guds kjærlighet”, Ensign eller Liahona, nov. 2004, 11)

Videre læringsaktiviteter

Vitner til Frelserens oppstandelse vitner om hans virkelighet og hjelper oss å gjenkjenne hans personlige kjærlighet

Hvis elevene ville ha nytte av å snakke om den personlige naturen Frelserens kjærlighet har, kan du be dem lese 1 Johannes 1:1–3 og 3 Nephi 11:13–17. Disse skriftstedene beskriver opplevelsene både Johannes og folket i Amerika hadde med den oppstandne Frelseren.

Be elevene om å fortelle hva disse erfaringene lærer oss om Jesus Kristus og hans kjærlighet.

Bær vitnesbyrd om at selv om vi kanskje ikke fysisk er i stand til å røre ved Frelseren, kan han hjelpe oss å bli kjent med ham på andre måter, for eksempel ved Skriftene og Den hellige ånd. Han vil vise oss sin kjærlighet gjennom den milde barmhjertighet han viser oss (se 1 Nephi 1:20). Be elevene gi personlige eksempler på når de har opplevd Frelserens kjærlighet til dem.

1 Johannes 2:1. “Vi har en talsmann”

Hvis elevene ville ha nytte av en bedre forståelse av Frelserens rolle som vår talsmann hos Faderen, kan du be dem studere 1 Johannes 2:1–2. Forklar at talsmann betyr en som ber for, trøster og støtter oss. Be elevene lese Lære og pakter 45:3–5 , og se etter hvordan Frelseren er vår talsmann. Det kan også være nyttig for elevene å lese Filemon for å se hvordan Paulus var en talsmann for Onesimus da han ba Kirkens medlemmer om å ta imot Onesimus på grunn av Paulus. Eller de kan lese beretningen om Abigail, Nabal og David i 1 Samuel 25:1–35 for å se hvordan Abigail fungerte som en talsmann ved å tilby seg å ta ansvar for Nabals feiltrinn, slik at han ikke ville få straffen David hadde kommet for å påføre. Be elevene fortelle hvordan Frelseren har vært, er og vil være en talsmann for dem, og hvorfor dette er viktig å forstå.

Gud er lys og kjærlighet

Hvis elevene ville ha nytte av å fokusere på Guds lys i tillegg til Guds kjærlighet, kan du gjerne be dem om å studere 1 Johannes 2:8–11 ; 3:16, 23–24 ; 4:7–21. Be dem grunne på opplevelsene Johannes hadde med Frelserens lys og kjærlighet (for eksempel de som er nedtegnet i Johannes 2:1–11 eller Johannes 5:1–9). De kan også vurdere hva Johannes lærte av Jesu læresetninger i Johannes 3:16–17 ; 8:12 ; 12:35–36, 46 ; 15:9–14 ; 19:25–27. Oppmuntre elevene til å dele likheter mellom disse læresetningene og det 1 Johannes lærer oss om Guds lys og kjærlighet. Be elevene fortelle om erfaringer som har lært dem at Gud er lys og kjærlighet.