Seminaari
Filippiläiskirje 4


Filippiläiskirje 4

Tunne iloa ja rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa

Kuva
Nuori nainen pohtimassa.

Mikä tuo sinulle rauhaa ja lohtua rasituksen ja koettelemusten hetkinä? Kirjeessään filippiläisille Paavali puhui usein ilosta ja rauhasta. Tämän kirjeen lopuksi Paavali opetti, että Jeesus Kristus on rauhan ja riemun lähde, sekä tähdensi, mitä pyhät voisivat tehdä tunteakseen iloa ja Jumalan rauhaa (ks. Fil. 4:7). Kun opiskelet, pyri huomaamaan tapoja, joilla voit saada omaan elämääsi lisää iloa ja rauhaa Jeesuksen Kristuksen avulla.

Paavalin haasteet

Tarkastele seuraavaa kuvaa, joka esittää apostoli Paavalia sekä hänen haasteitaan ja mahdollisia huoliaan. Muista, että näiden lisäksi Paavali oli kotiarestissa kirjoittaessaan kirjeensä filippiläisille pyhille. Mieti, kuinka nämä haasteet ovat saattaneet olla esteenä Paavalin rauhan ja ilon tunteille.

Kuva
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Piirrä opiskelupäiväkirjaasi ympyrä, jossa on sinua esittävä tikku-ukko tai ääriviivapiirros, kuten Paavalia esittävässä kuvassa. Kirjoita ympyrän ulkopuolelle omia huolenaiheitasi, joiden vuoksi sinun on toisinaan vaikea tuntea rauhaa ja iloa.

  • Mistä lähteistä ihmiset etsivät suurempaa rauhaa ja iloa tässä elämässä? Mistä sinä etsit rauhaa ja iloa? Oletko onnistunut pyrkimyksissäsi?

Ilon ja rauhan sanoma

Vaikka Paavali oli kotiarestissa ja kohtasi muita haasteita, hän puhui usein ilosta ja rauhasta kirjeessään filippiläisille. Vaikka Paavali kertoi filippiläisille, että hän tunsi suurta iloa heidän ystävällisyydestään ja huolenpidostaan häntä kohtaan (ks. Fil. 4:1, 10, 14–16), hän muistutti heitä jatkuvasti ilonsa perimmäisestä lähteestä.

Lue Fil. 4:4, 10, 13. Voisit merkitä, kenen ansiona Paavali piti iloaan ja voimaansa.

  • Mistähän syystä Paavali sanoi säännöllisesti, että Jeesus Kristus oli hänen voimansa, ilonsa ja rauhansa lähde?

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut, miksi Jeesus Kristus on rauhan ja ilon lähde.

Kuva
Virallinen valokuva presidentti Russell M. Nelsonista, otettu tammikuussa 2018

Rakkaat veljeni ja sisareni, elämämme olosuhteet eivät vaikuta kovinkaan paljon tuntemaamme iloon mutta siihen vaikuttaa erittäin paljon se, mihin me keskitymme elämässämme.

Kun elämämme keskittyy Jumalan pelastussuunnitelmaan – – ja Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa, me voimme tuntea iloa riippumatta siitä, mitä elämässämme tapahtuu – tai ei tapahdu. Ilo tulee Hänestä ja Hänen ansiostaan. Hän on kaiken ilon lähde. – –

Samalla tavoin kuin Vapahtaja tarjoaa rauhaa, ”joka ylittää kaiken ymmärryksen” [Fil. 4:7], Hän tarjoaa myös niin voimallista, syvää ja laajaa iloa, että se ylittää inhimillisen ajattelun ja kuolevaisen käsityskyvyn. Esimerkiksi, ei tunnu mahdolliselta tuntea iloa, kun oma lapsi kärsii parantumattomasta sairaudesta tai kun menettää työpaikkansa tai kun oma puoliso pettää luottamuksen. Mutta täsmälleen sitä iloa Vapahtaja tarjoaa. Hänen ilonsa on jatkuvaa, ja se vakuuttaa meille, että ”ahdinkomme kestävät vain pienen hetken” [OL 121:7] ja että ne pyhitetään meidän hyväksemme [ks. 2. Nefi 2:2].

(Russell M. Nelson, ”Ilo ja hengellinen selviytyminen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 82–83)

  • Mitä sellaista presidentti Nelson opetti, mikä on sinulle merkityksellisintä? Miksi?

  • Kuinkahan presidentti Nelsonin opetuksen todellinen ymmärtäminen ja toteuttaminen voisi vaikuttaa elämääsi?

  • Kuinka Jeesus Kristus on tuonut elämääsi rauhaa ja iloa?

Päästä osalliseksi Jeesuksen Kristuksen tarjoamasta ilosta

Sekä presidentti Nelson että apostoli Paavali antoivat täsmällisiä neuvoja siihen, mitä me voimme tehdä päästäksemme osallisiksi Jeesuksen Kristuksen mahdollistamasta rauhasta ja ilosta.

Lue Fil. 4:6–9, 11 ja presidentti Nelsonin seuraava lausunto sekä pane merkille, kuinka voimme löytää rauhaa ja iloa Jeesuksessa Kristuksessa. Voisit merkitä huomaamiasi asioita pyhiin kirjoituksiisi tai opiskelupäiväkirjaasi. Huomaa, että Joseph Smith viittasi jakeeseen Fil. 4:8 ”Paavalin kehotuksena” ja sisällytti siitä osan kolmanteentoista uskonkappaleeseen.

Kuva
Virallinen valokuva presidentti Russell M. Nelsonista, otettu tammikuussa 2018

Kuinka me sitten voimme päästä osallisiksi siitä ilosta? Me voimme aloittaa suuntaamalla katseemme ”Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään” [Hepr. 12:2] ”jokaisessa ajatuksessa” [OL 6:36]. Voimme antaa kiitoksemme Hänelle rukouksissamme ja pitämällä liitot, joita olemme tehneet Hänen ja taivaallisen Isämme kanssa. Kun Vapahtajastamme tulee meille entistä todellisempi ja kun me pyydämme, että Hänen ilonsa annetaan meille, meidän ilomme kasvaa.

(Russell M. Nelson, ”Ilo ja hengellinen selviytyminen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 83)

1. Tee opiskelupäiväkirjaasi seuraava tehtävä:

Tarkastele luetteloa tai muistiinpanojasi, joita teit tutkiessasi filippiläiskirjettä ja presidentti Nelsonin sanoja, sekä mieti, mikä kiinnittää huomiotasi eniten ja miksi. Etsi jokin periaate ja kirjoita päiväkirjaasi tämä periaate ja pyhien kirjoitusten viite, josta se on peräisin. Lihavoidulla merkitty totuus voisi alkaa seuraavasti:

  • Voin riemuita ja tuntea enemmän Jumalan rauhaa, kun…

Tavoittele Hengen innoitusta syventääksesi ymmärrystäsi totuudesta, jonka huomasit tutkimalla aihetta lisää. Voit tehdä niin esimerkiksi seuraavasti:

  • Etsi valitsemaasi periaatteeseen sisältyvä avainsana Pyhien kirjoitusten oppaasta tai Gospel Topics -aineistosta, jotka ovat sivustolla churchofjesuschrist.org.

  • Etsi rinnakkaisviitteitä aiheeseen liittyviin pyhien kirjoitusten kohtiin. Ne voivat olla oppien hallinnan kohtia tai alaviitteissä olevia pyhien kirjoitusten kohtia. Voisit kirjoittaa nämä pyhien kirjoitusten viitteet sen jakeen lähelle, josta huomasit periaatteen.

  • Tarkastele kirjasta Nuorten voimaksi (2011) keskittyen lukuihin ”Kiitollisuus” sekä ”Rehellisyys ja nuhteettomuus” tai muihin tasovaatimuksiin, jotka liittyvät valitsemaasi periaatteeseen.

Kerro, mitä olet oppinut, kuten seuraavia:

  • Valitsemasi periaate ja pyhien kirjoitusten viite, jossa sitä opetetaan.

  • Mitä sellaista huomasit (rinnakkaisviitteitä, tutkimisen apuneuvoja jne.), mitkä ovat syventäneet ymmärrystäsi, ja mitä lisäoivalluksia sait tämän aineiston pohjalta.

  • Kuinka tämän periaatteen soveltaminen auttaa sinua tuntemaan suurempaa iloa ja rauhaa Jumalassa?

Valinnainen: Haluatko oppia lisää?

Mitä voin tehdä, kun on vaikea tuntea rauhaa ja toivoa?

Kuinka voin saada rauhan Jeesuksessa Kristuksessa?

Vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista, virallinen valokuva.

Se, että etsimme Kristusta jokaisessa ajatuksessa ja seuraamme Häntä koko sydämestämme, vaatii sitä, että sovitamme mielemme ja toiveemme Hänen tahtoonsa. Pyhissä kirjoituksissa tästä sovittautumisesta käytetään ilmausta ”pysyä horjumatta Herran yhteydessä” [Fil. 4:1]. Tämä toimintatapa tarkoittaa sitä, että elämme jatkuvasti sopusoinnussa Kristuksen evankeliumin kanssa ja keskitymme päivittäin kaikkeen siihen, mikä on hyvää. Vain silloin me voimme saavuttaa ”Jumalan [rauhan], joka ylittää kaiken ymmärryksen” ja joka ”varjelee [meidän sydämemme ja ajatuksemme], niin että [pysymme] Kristuksessa Jeesuksessa” [Fil. 4:7].

(Ulisses Soares, ”Etsikää Kristusta jokaisessa ajatuksessa”, Liahona, marraskuu 2020, s. 83)

Sisar Jean B. Bingham, Apuyhdistyksen ylijohtaja, on opettanut:

Kuva
Virallinen valokuva sisar Jean B. Binghamista. Kuva vuodelta 2017.

Jeesus Kristus on myös rauhan lähde. Hän kutsuu meitä tarttumaan käteensä turvaisaan [ks. ”Käteeni turvaisaan”, MAP-lauluja, 68] ja lupaa ”[rauhan], joka ylittää kaiken ymmärryksen” [Fil. 4:7], tunteen, joka tulee, kun Hänen Henkensä ”[puhuu] rauhaa meidän sielullemme” [Alma 58:11], ympäröivätpä meitä mitkä haasteet tahansa. Olipa kyse henkilökohtaisista kamppailuista, perhettä koskevista ongelmista tai yhteiskunnallisista kriiseistä, me saamme rauhan, kun luotamme siihen, että Jumalan ainosyntyisellä Pojalla on voima tyynnyttää meidän tuskainen sielumme.

(Jean B. Bingham, ”Jotta teidän ilonne tulisi täydelliseksi”, Liahona, marraskuu 2017, s. 86)

Mitä siunauksia koituu, kun tavoittelen rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa?

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

Kuva
Virallinen valokuva presidentti Russell M. Nelsonista, tammikuu 2018.

Nyt, rakkaat veljeni ja sisareni, siunaan teitä niin, että täytytte Herran Jeesuksen Kristuksen rauhalla. Hänen rauhansa ylittää kaiken kuolevaisen ymmärryksen. Siunaan teitä entistä suuremmalla halulla ja kyvyllä noudattaa Jumalan lakeja. Lupaan, että kun teette niin, teille vuodatetaan runsaita siunauksia, mukaan lukien entistä suurempaa rohkeutta, lisääntynyttä henkilökohtaista ilmoitusta, suloisempaa sopusointua kotiinne ja iloa – myös epävarmuuden keskellä.

(Russell M. Nelson, ”Uusi normaali”, Liahona, marraskuu 2020, s. 119)