Seminar
Apostlenes gjerninger 8:1–3; 9:1–20


Apostlenes gjerninger 8:1–3; 9:1–20

“Hva vil du at jeg skal gjøre?”

Bilde
Saulus hadde et syn på veien til Damaskus.

I en tid med “stor forfølgelse mot kirken” (Apostlenes gjerninger 8:1) tvang Saulus seg inn i mange hjem og arresterte og fengslet dem som trodde på Jesus Kristus (se Apostlenes gjerninger 8:3). Da Saulus reiste til Damaskus for å fortsette å plage de hellige, åpenbarte Jesus Kristus seg for ham (se Apostlenes gjerninger 9:3–5). Med stor forbauselse spurte Saulus Herren: “Hva vil du at jeg skal gjøre?” (Apostlenes gjerninger 9:6). Denne leksjonen skal hjelpe deg med å grunne på hva Herren gjør for å hjelpe deg med å forandre deg til det bedre, og søke å vite hva han ønsker at du skal gjøre.

Endret retning

Bilde
Ryggen til en ung kvinne på fotballbanen, med fotball i hånden og tenker på mål. (horiz)

Rull en klinkekule eller ball over gulvet. Legg merke til dens hastighet og retning.

  • Hva må til for at klinkekulen eller ballen skal forandre retning?

  • Hvis man sammenligner den rullende gjenstanden med en person, hva er noen grunner til at noen kan forandre seg til det bedre og forandre retningen på livet sitt? Hva er noen årsaker til at de ikke gjør det?

Tenk på retningen ditt eget liv har. På hvilke måter føler du Herrens kjærlighet og anerkjennelse? Er det noen endringer i ditt livs retning som Herren kanskje inviterer deg til å gjøre? Søk åpenbaring om disse spørsmålene mens du studerer denne leksjonen.

“Saulus, Saulus, hvorfor forfølger du meg?”

Herren hjalp en mann ved navn Saulus å forandre sitt liv. I utgangspunktet var Saulus en fariseer som “herjet menigheten” (Apostlenes gjerninger 8:3). Han godkjente disippelen Stefanus’ død (se Apostlenes gjerninger 7:58; 8:1; 22:20) og “rundt om i synagogene fengslet og pisket [han] dem som trodde på [Herren]” (Apostlenes gjerninger 22:19).

1. Utfør følgende aktivitet i studiedagboken din:

Del en side i studiedagboken din i to, og gi den ene siden tittelen “Hvordan Herren hjalp Saulus å forandre seg.” Gi tittelen på den andre siden “Saulus’ svar til Herren.” Les én eller flere av beretningene om Saulus’ opplevelse på veien til Damaskus, og fyll ut oversikten basert på det du finner ut.

Du kan også se videoen “Veien til Damaskus” (5:21), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Basert på det du skrev i studiedagboken, tenk på hvilke sannheter eller lærdommer du lærte av denne beretningen.

Herren ønsker vår forandring

Ta deg tid til å tenke på en person du kjenner, som har forandret seg på grunn av Jesu Kristi innflytelse i vedkommendes liv.

  • Hvordan tror du at Jesus Kristus påvirket vedkommende til å forandre seg?

For å se et eksempel på en som har forandret seg, kan du se videoen “Hans nåde: Forandring er mulig gjennom Kristus” (3:29), og se etter hvordan Herren hjalp en mann som het Kenny å forandre retning i livet. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

For Saulus, som også ofte er kjent ved sitt latinske navn Paulus (se Apostlenes gjerninger 13:9), forandret det å følge Herrens rettledning hans liv fullstendig. Paulus sluttet å forfølge kristne, og ble i stedet en mektig Jesu Kristi disippel. Paulus reiste til mange nasjoner som misjonær, og skrev oppmuntrende og lærerike brev til de hellige. Fjorten av disse brevene er tatt med i Det nye testamente. (Se Veiledning til Skriftene, “Paulus”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org, eller Bible Dictionary, “Paul”). Paulus’ beslutning om å følge Jesus Kristus fortsetter å velsigne utallige mennesker i dag.

Denne infografikken vil vise deg noen av de viktigste hendelsene fra Paulus’ liv og misjonsreiser. Det kan være nyttig å gjennomgå den fra tid til annen mens du studerer Paulus’ erfaringer og skrifter.

Herren er også oppmerksom på oss og innbyr oss til å gjøre endringer i vårt liv. Dette kan være store justeringer, men kan også være små endringer.

2. Utfør følgende aktivitet i studiedagboken din:

Del en annen side i to i studiedagboken, og gi den ene delen tittelen “Hvordan Herren oppfordrer meg til å forandre meg” og den andre delen “Mitt svar til Herren”. Grunn på følgende spørsmål for å hjelpe deg med å skrive et svar i studiedagboken din under “Hvordan Herren oppfordrer meg til å forandre meg”.

  • Selv om Herren sannsynligvis ikke har vist seg for deg i et syn, hva har han gjort, eller hva gjør han, for å hjelpe deg med å gjøre positive endringer i ditt liv?

  • Hvem har han sendt for å hjelpe deg med å forandre deg til det bedre?

Under “Mitt svar til Herren” skriver du om hvordan du ønsker å respondere på Herrens innsats for å hjelpe deg med å forandre deg til det bedre.

Valgfritt: Ønsker du å lære mer?

Apostlenes gjerninger 9:5 [Se den engelske oversettelsen av Bibelen]. Hva vil det si “kick against the pricks” [å sparke mot spydet]?

Et skarpt spyd eller en pinne brukes ofte til å stikke dyr for å få dem til å bevege seg fremover. Dyr som reagerer ved å sparke istedenfor å gå videre, kan gjøre det mye vondere for seg selv. Ved å bruke denne analogien hjalp Herren Saulus å forstå at å kjempe mot ham bare ville bringe smerte til ham selv.

Hvilke forandringer kan Herren be meg om å gjøre?

Søster Becky Craven, annenrådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, underviste:

Bilde
Søster Rebecca L. Craven, annenrådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap. Offisielt portrett fra oktober 2018.

Det kan være en forandring av tanker, en forandring av vaner eller en forandring av retningen vi beveger oss i. Til gjengjeld for hans uvurderlige betaling for hver enkelt av oss, ber Herren oss om en forandring i hjertet. Den forandring han ber oss om, er ikke til gavn for ham, men for oss.

(Becky Craven, “Behold forandringen”, Liahona, nov. 2020, 58)

Hva burde jeg forstå om mine valg og retningen mitt liv har?

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Offisielt portrett av eldste Jeffrey R. Holland. Fotografert i januar 2018.

Gud bryr seg langt mindre om hvor du har vært, enn om hvor du er akkurat nå og hvor du er villig til å gå.

(Jeffrey R. Holland: “Det beste har ennå ikke hendt”, Liahona, jan. 2010, 27)

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Offisielt portrett av eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum, 2006. Kalt til annenrådgiver i Det første presidentskap, 3. februar 2008. Gjort til offisielt portrett i 2008, erstattet portrett tatt i 2004.

Satan vil vi skal tro at når vi har begått synd, har vi passert et “ingen vei tilbake-punkt” – at det er for sent å forandre kursen …

Kristus kom for å frelse oss. Hvis vi har valgt en feil kurs, kan Jesu Kristi forsoning gi oss forsikring om at … [en] trygg retur er mulig hvis vi vil følge Guds plan for vår frelse …

Den gave Jesu Kristi forsoning er, tilfører oss til enhver tid og hvor som helst omvendelsens og tilgivelsens velsignelser. På grunn av denne gave er muligheten til å foreta en trygg retur fra en katastrofal syndens kurs tilgjengelig for oss alle.

(Dieter F. Uchtdorf, “Punktet for trygg retur”, Liahona, mai 2007, 99, 101)