Jongeren
De waarheid zal je vrijmaken


‘De waarheid zal je vrijmaken’, Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes (2022)

‘De waarheid zal je vrijmaken’, Voor de kracht van de jeugd

Afbeelding
Schilderij van een jongevrouw die een kaars vasthoudt en naar de hemel kijkt.

De waarheid zal je vrijmaken

Johannes 8:32

Je hemelse Vader is een God van waarheid. Hij is alwetend. Alle waarheid komt van Hem en leidt tot Hem. Je laat zien dat je waarde aan waarheid hecht door kennis te zoeken, integer te leven en moedig pal te staan voor het goede, zelfs als je daardoor alleen staat.

Afbeelding
Jongeman die glimlacht.

Eeuwige waarheden

Onze hemelse Vader wil dat zijn dochters en zoons blijven leren. Je hebt zowel stoffelijke als geestelijke redenen om kennis te vergaren en te koesteren. Een goedbetaalde baan is niet het enige doel van een opleiding. Een opleiding maakt deel uit van je eeuwige doel om meer zoals je hemelse Vader te worden.

Integriteit houdt in dat je waarheid met heel je hart liefhebt, meer dan persoonlijk comfort, populariteit of gemak. Integriteit betekent dat je het juiste doet, simpelweg omdat het juist is.

Je hebt iets waardevols te vertellen. Het evangelie van Jezus Christus bevat de antwoorden op levensvragen. Deze weg leidt naar gemoedsrust en geluk. Je weet misschien niet alles, maar je weet genoeg om anderen ware, eeuwige beginselen te helpen begrijpen en daar waarde aan te leren hechten.

Uitnodigingen

Blijf altijd leren. Zoek naar gelegenheden om je verstand en je vaardigheden te ontwikkelen. Dit kan door een (beroeps)opleiding te volgen, maar ook door kennis uit betrouwbare bronnen op te doen. Betrek de Heer bij je inspanningen en Hij zal je leiden. Je leert over de Heiland door over de wereld om je heen te leren, want Hij heeft de wereld geschapen. Bestudeer zijn leven en leringen. Laat seminarie, instituut en persoonlijke evangeliestudie een onderdeel van je levenslange leerproces uitmaken.

Heb de waarheid zodanig lief dat je nooit op enigerwijze zou willen stelen, liegen of bedriegen. Dit geldt voor iedere situatie: op school, op het werk en online. Wees thuis en in het openbaar dezelfde trouwe volgeling van Jezus Christus.

Wees een licht voor anderen. Laat je woorden en daden een weerspiegeling zijn van je geloof in Jezus Christus. Bereid je nu voor op toekomstige gelegenheden om als zendeling en tijdens de rest van je leven zijn heerlijke evangelie te verkondigen. Wees voorbereid om iedereen te vertellen over de hoop en vreugde die je ervaart.

Beloofde zegeningen

Onderwijs stelt je beter in staat om de Heer te dienen. Het geeft je de kracht om anderen tot zegen te zijn, met name je gezin. Hoe meer je leert, hoe meer je Gods koninkrijk kunt opbouwen en de wereld ten goede kunt beïnvloeden.

Eerlijkheid zorgt voor gemoedsrust en zelfrespect. Wanneer je woorden en daden in overeenstemming zijn met de waarheid, laat je anderen en de Heer zien dat je betrouwbaar bent.

Jezus Christus zal je bijstaan wanneer je pal staat voor zijn leringen. Je moed en oprechtheid zullen anderen opvallen, ook al zijn ze het misschien niet met je eens. Je getuigenis, vertrouwen en geloof in Christus zullen toenemen, ongeacht of anderen je voorbeeld zullen volgen.

Afbeelding
vraag en antwoord (pictogram)

Vraag en antwoord

Is het verkeerd om vragen te hebben over de kerk? Waar vind ik antwoorden? Het is geen teken van zwakte of gebrek aan geloof om vragen te hebben. Je geloof kan zelfs worden versterkt door vragen te stellen. De herstelling van het evangelie begon toen de 14-jarige Joseph Smith in geloof vragen stelde. Zoek naar antwoorden in de Schriften, de woorden van Gods profeten, bij je leiders, getrouwe ouders en bij God zelf. Als je niet meteen antwoord krijgt, vertrouw er dan op dat je ‘regel op regel’ zult leren. Blijf leven naar wat je al wel weet en blijf naar waarheid zoeken.

Afbeelding
Schilderij van Joseph Smith die voor God de Vader en Jezus Christus in het heilige bos knielt.

Hoe kan ik pal staan voor het goede zonder mensen die iets anders dan wij geloven voor het hoofd te stoten? Zie er eerst op toe dat je woorden en daden voortkomen uit liefde voor God en zijn kinderen. Vertel anderen duidelijk, zachtmoedig en vriendelijk over het evangelie, zonder een geest van twisten. Je kunt anderen liefdevol behandelen, ook als je het niet met hun opvattingen eens bent.

Zie Mattheüs 5:14–16 (laat je licht schijnen); Johannes 14:6 (Jezus is de Waarheid); 1 Petrus 3:15 (wees altijd bereid om over je hoop in Christus te vertellen); Leer en Verbonden 88:77–80 (de Heer wil dat wij deze dingen leren); 93:36 (de heerlijkheid van God is intelligentie); 124:15 (integriteit betekent het goede liefhebben); 130:18 (in de opstanding zal onze intelligentie met ons herrijzen).

Afbeelding
tempel (pictogram)

Vragen tempelaanbevelingsgesprek

Streef je ernaar bij alles wat je doet eerlijk te zijn?