Jongeren
Jezus Christus zal je helpen


‘Jezus Christus zal je helpen’, Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes (2022)

‘Jezus Christus zal je helpen’, Voor de kracht van de jeugd

Afbeelding
Schilderij van Jezus Christus.

Jezus Christus zal je helpen

Psalmen 147:3

Jezus Christus is je kracht. Hij heeft alles gedaan wat nodig is zodat jij vreugde in dit leven en in de eeuwigheid kunt hebben. Je kiest voor eeuwige vreugde door voor Hem en zijn evangelie te kiezen.

Afbeelding
Schilderij van Jezus die met zijn hand de ogen van een man aanraakt.

Zelfs wanneer je je best doet om goede keuzes te maken, zul je soms fouten maken. Je zult dingen doen waar je later spijt van hebt. Dat overkomt iedereen. Het is dan makkelijk om ontmoedigd te raken of je af te vragen of je ooit goed genoeg zult zijn. Maar er is goed nieuws. Geweldig, hoopvol nieuws! Omdat God van je houdt, heeft Hij zijn Zoon, Jezus Christus, gezonden. Hij heeft je zonden op Zich genomen, zodat je je kunt bekeren en vooruitgang kunt blijven maken.

Eeuwige waarheden

Jezus Christus geeft je kracht. Hij kan je helpen om je verlangens, gedachten en daden te veranderen. Hij zal je troosten wanneer je bezorgd of bang bent, of als je ergens mee worstelt. Hij zal je in alle aspecten van je leven helpen.

Bekering is geen straf voor zonde. Bekering is de manier waarop de Heiland ons van zonde bevrijdt. Ons bekeren betekent veranderen, oftewel ons van zonde afkeren en ons tot God wenden. Bekering houdt in dat we vooruitgang maken en vergeving ontvangen. Deze verandering is geen eenmalige gebeurtenis, maar een voortdurend proces.

Uitnodigingen

Bekeer je. Wend je tot de Heer met het verlangen om jezelf te verbeteren. Wanneer je een fout hebt gemaakt, wees dan eerlijk en open naar God toe, en indien nodig naar je bisschop of de persoon die je hebt gekwetst. Doe je best om het goed te maken.

Verheug je in de gave om jezelf te kunnen verbeteren en een beter mens te worden. Blijf het proberen, zelfs wanneer het niet makkelijk is en meer tijd vergt dan je zou willen. Blijf eraan werken en op de Heer vertrouwen. De Heiland zal je bij iedere stap op het pad helpen.

Beloofde zegeningen

Wanneer je je bekeert, zal Jezus Christus je vergeven en genezen. Hij zal ervoor zorgen dat je schuldgevoel plaatsmaakt voor gemoedsrust en vreugde. Hij zal niet meer aan je zonden denken. Met zijn kracht zal je verlangen groeien om zijn geboden te onderhouden.

Hij zal je hart en leven veranderen. Je zult stapje voor stapje groeien en meer zoals Hij worden. Je verbondsrelatie met Hem zal je meer toegang tot zijn macht geven.

Afbeelding
vraag en antwoord (pictogram)

Vraag en antwoord

Hoe weet ik dat God mij heeft vergeven? God belooft dat Hij iedereen die zich bekeert zal vergeven. Wanneer je de troost van de Geest voelt, kun je er zeker van zijn dat de verzoeningsmacht van de Heiland werkzaam is.

In welk geval heb ik de bisschop nodig in mijn bekeringsproces? Je bisschop bezit priesterschapssleutels en geestelijke gaven om je te helpen bij je bekeringsproces. Je kunt hem altijd om hulp en raad vragen. Bespreek ernstige fouten, zoals het overtreden van de wet van kuisheid, met je bisschop. Hij zal je niet veroordelen. Hij is een vertegenwoordiger van Jezus Christus. Hij zal je laten zien hoe je je volledig kunt bekeren, en de genezende en versterkende kracht van de Heiland kunt ontvangen.

Ik probeer me te bekeren, maar ik blijf dezelfde fouten maken. Wat moet ik nu doen? Het kost tijd om goede gewoonten te ontwikkelen en slechte gewoonten af te leren, dus geef het niet op. Wend je tot Christus. Zijn genade is genoeg. Blijf het proberen. Je staat er in dit proces niet alleen voor. Jezus Christus is altijd bij je.

Afbeelding
Schilderij van Jezus die te midden van woeste golven de hand van Petrus vasthoudt.

Zie Enos 1:6 (schuld kan worden weggevaagd); Mosiah 4:3 (door middel van de Heilige Geest laat God weten dat je vergeving hebt ontvangen); 26:30 (de Heiland vergeeft ons zo vaak we ons bekeren); Ether 12:27 (door de genade van de Heiland kunnen zwakke dingen sterk worden gemaakt); Moroni 6:8 (wie zich bekeert, ontvangt vergeving); 10:32 (word vervolmaakt in Christus); Leer en Verbonden 1:32 (de Heer vergeeft wie zich bekeert); 58:42–43 (bekering houdt in dat we onze zonden belijden en verzaken).

Afbeelding
tempel (pictogram)

Vragen tempelaanbevelingsgesprek

Geloof je in en heb je een getuigenis van God, de eeuwige Vader; zijn Zoon, Jezus Christus; en de Heilige Geest?

Heb je een getuigenis van de verzoening van Jezus Christus en van zijn rol als jouw Heiland en Verlosser?