Jongeren
Geïnspireerde keuzes maken


‘Geïnspireerde keuzes maken’, Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes (2022)

‘Geïnspireerde keuzes maken’, Voor de kracht van de jeugd

Afbeelding
Een jongevrouw bidt op haar bed.

Geïnspireerde keuzes maken

In Voor de kracht van de jeugd staan de leringen van Jezus Christus en zijn profeten. Met deze waarheden als leidraad kun je geïnspireerde keuzes maken die je nu en in de eeuwigheid tot zegen zullen zijn.

Jezus Christus is de weg die naar eeuwige vreugde leidt. Wanneer je je keuzevrijheid gebruikt om Jezus Christus te volgen, bevind je je op het pad dat naar eeuwig geluk leidt. Laat Jezus Christus je maatstaf zijn, je rotsvaste fundament. Bouw je leven op zijn leringen en meet je keuzes daaraan af. De verbonden die je bij je doop, tijdens het avondmaal en in de tempel sluit, zijn de bouwstenen van je stevige fundament in Christus. Je zult nog wel met moeilijkheden en verleidingen te maken krijgen, maar onze hemelse Vader en de Heiland zullen je daarbij helpen.

Jij bent een geliefd geestkind van God. Zijn grote plan van geluk stelt je in staat om geestelijk te groeien en je goddelijk potentieel te ontwikkelen. Daarom heeft Hij Jezus Christus als jouw Heiland gezonden.

Je Vader in de hemel vertrouwt je. Je hebt grootse zegeningen van Hem ontvangen, waaronder de volheid van het evangelie, en heilige verordeningen en verbonden die je aan Hem binden, zodat je zijn macht in je leven ontvangt. Deze zegeningen gaan gepaard met meer verantwoordelijkheid. Hij weet dat je iets in de wereld kunt betekenen en dat houdt vaak in dat je anders bent dan de wereld. Zoek bij het maken van keuzes naar de leiding van je hemelse Vader. Hij zal je door de Heilige Geest met inspiratie zegenen.

Voor de kracht van de jeugd geeft je geen kant-en-klaar antwoord op iedere keuze die je zult moeten maken. In plaats daarvan nodigt de Heer je uit om op een hogere en heiligere manier te leven, namelijk zijn manier. Je zult in deze leidraad over zijn manier leren. Waarheden die Hij heeft geopenbaard, worden hierin uitgelegd. Neem deze waarheden tot leidraad voor het maken van keuzes, zowel grote keuzes, zoals tempelverbonden sluiten en een zending vervullen, als dagelijkse keuzes, zoals de manier waarop je mensen behandelt of je tijd besteedt.

Anderen kunnen je helpen, maar je geestelijke groei blijft iets persoonlijks. Die groei is iets tussen jou en de Heer. Hij kent je hart en Hij alleen is de hoogste Rechter. Doe je best om elke dag vooruitgang te maken, Gods geboden te onderhouden, je verbonden na te komen en anderen dichter tot de Heiland te brengen.

Zie Mosiah 4:29–30 (er zijn talloze manieren om te zondigen, dus we moeten op onszelf letten); Helaman 5:12 (bouw je fundament op Christus); Leer en Verbonden 45:57 (neem de Heilige Geest tot je gids); 82:15 (bind je door middel van verbonden aan de Heer).

Afbeelding
mensen gebruiken een kaart (pictogram)

De opzet van deze leidraad

Elk thema bestaat uit drie onderdelen:

  1. Eeuwige waarheden, ofwel de leer van het herstelde evangelie van Jezus Christus

  2. Uitnodigingen om naar die waarheden te handelen

  3. Beloofde zegeningen van de Heer aan wie zijn leringen naleven