Jongeren
God en je naaste liefhebben


‘God en je naaste liefhebben’, Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes (2022)

‘God en je naaste liefhebben’, Voor de kracht van de jeugd

Afbeelding
Schilderij van een man die het hoofd van een liggende, uitgemergelde man in verband ondersteunt.

God en je naaste liefhebben

Mattheüs 22:37–40

Afbeelding
mensen dienen (pictogram)

God heeft geboden gegeven om je te helpen goede keuzes te maken. Dat deed Hij uit liefde voor jou. God liefhebben is de beste reden om zijn geboden te gehoorzamen. Aan Gods geboden ligt liefde ten grondslag.

Afbeelding
Een jongeman duwt een oudere vrouw in een rolstoel naar de overkant van de straat.

Eeuwige waarheden

God houdt van je. Hij is je Vader. Zijn volmaakte liefde kan je ertoe aanzetten om Hem lief te hebben. Veel beslissingen worden makkelijker als je wordt gedreven door je liefde voor je hemelse Vader.

Jezus heeft gezegd dat God en je naaste liefhebben de twee grootste geboden zijn. En wie is je naaste? Iedereen! Deze twee geboden zijn verbonden met alles wat in de Schriften en door de profeten wordt onderwezen.

Alle mensen zijn je broeders en zusters, dus ook mensen die anders zijn of denken dan jij. Onze hemelse Vader wil dat zijn kinderen elkaar liefhebben. Je dient Hem door zijn kinderen te dienen.

Uitnodigingen

Toon je liefde voor God door zijn geboden te onderhouden. Door bijvoorbeeld de sabbat te heiligen – onder meer door je getrouw op het avondmaal voor te bereiden en eraan deel te nemen – toon je God dat je bereid bent om één dag per week aan Hem te wijden. Door te vasten en tiende en andere offergaven te betalen, toon je God dat zijn werk belangrijker voor je is dan materiële zaken. Door de namen van God en Christus met eerbied, en niet ijdel of nonchalant, te gebruiken, laat je zien dat je dankbaar bent voor alles wat Zij voor je hebben gedaan.

Behandel iedereen als een kind van God. Als discipel van Jezus Christus kun je het voortouw nemen en mensen van alle rassen, godsdiensten en alle andere groeperingen met liefde, respect en betrokkenheid behandelen. Dit geldt met name voor degenen die het slachtoffer zijn van kwetsende woorden en daden. Reik mensen die zich eenzaam, geïsoleerd of hulpeloos voelen de hand. Laat hen de liefde van onze hemelse Vader voelen.

Afbeelding
Twee jongemannen in zondagse kledij.

Zie erop toe dat je liefde voor God en anderen uit je taalgebruik blijkt, zowel in persoonlijk contact als online. Wees opbouwend in je woorden. Zeg niets wat verdeeldheid zaait en kwetsend of aanstootgevend is, zelfs niet als grapje. Je woorden hebben een krachtige invloed. Laat ze een krachtige invloed ten goede hebben.

Al Gods kinderen liefhebben begint thuis. Draag ertoe bij dat thuis een plek is waar iedereen de liefde van de Heiland kan voelen.

Beloofde zegeningen

Je zult een diepere band met God hebben wanneer je je liefde laat blijken door zijn geboden te gehoorzamen en je verbonden met Hem na te leven.

Je zult een diepere band met anderen opbouwen wanneer je door christelijk dienstbetoon je liefde laat blijken. Je zult vreugde vinden door meer liefde in de wereld te brengen.

Afbeelding
vraag en antwoord (pictogram)

Vraag en antwoord

Hoe kan ik Gods liefde voelen? Je hemelse Vader heeft je altijd lief. Praat regelmatig met Hem in gebed. Vertel Hem over je gevoelens en luister naar zijn ingevingen. Lees zijn woorden in de Schriften. Denk na over alles wat Hij voor jou heeft gedaan. Breng tijd door op plaatsen en met activiteiten waar zijn Geest aanwezig is.

Verwacht de Heer van mij dat ik iedereen liefheb, ook als anderen mij slecht behandelen? De Heer wil dat je je vijanden liefhebt en bidt voor hen die je slecht behandelen. Dat betekent niet dat je in een situatie moet blijven die je emotioneel, lichamelijk of geestelijk beschadigt. Stel gezonde grenzen om jezelf te beschermen. Als jij of iemand anders gepest, misbruikt of mishandeld wordt, praat er dan over met een betrouwbare volwassene.

Wanneer en op welke manier mag ik leden van het andere geslacht leren kennen? Oprechte vriendschap is de beste manier om anderen te leren kennen. Bouw in je jeugd veel goede vriendschappen op. In sommige culturen leren jongeren leden van het andere geslacht kennen door opbouwende groepsactiviteiten. Wacht voor je eigen emotionele en geestelijke ontwikkeling en veiligheid met een-op-eenactiviteiten tot je ouder bent. 16 jaar is een goede richtlijn. Raadpleeg je ouders en leiders. Bewaar vaste verkering voor een latere leeftijd. Breng tijd door met mensen die je helpen om je beloften aan Jezus Christus na te komen.

Wat moet ik doen als thuis geen liefdevolle plek is? Je Heiland kent je situatie en Hij heeft je lief. Wees geduldig, blijf Gods geboden onderhouden en geef thuis het goede voorbeeld. Bouw relaties binnen je wijkfamilie op. Bereid je nu al voor om een eigen gezin te stichten dat op de leringen van Jezus Christus is gebaseerd.

Zie Jesaja 58:3–11 (doeleinden van vasten); 58:13–14 (zegeningen van sabbatheiliging); Maleachi 3:8–10 (zegeningen van tiende); Lukas 6:27–28 (heb je vijanden lief); 10:25–37 (wie is mijn naaste?); Johannes 3:16–17 (God had ons zo lief dat Hij zijn Zoon heeft gezonden); 14:15 (we onderhouden de geboden omdat we God liefhebben); 1 Johannes 4:19 (wij hebben God lief, omdat Hij ons liefheeft); Mosiah 2:17 (we dienen God wanneer we anderen dienen).

Afbeelding
tempel (pictogram)

Vragen tempelaanbevelingsgesprek

Volg je in je gedrag tegenover gezinsleden en anderen, privé en in het openbaar, de leringen van de Kerk van Jezus Christus?

Streef je ernaar de sabbat heilig te houden, zowel thuis als in de kerk; de kerkdiensten bij te wonen; je op het avondmaal voor te bereiden en er waardig aan deel te nemen; en in overeenstemming met de wetten en geboden van het evangelie te leven?

Betaal je een volledige tiende?