Omavaraisuus
Perustukseni: Ruumiimme on lahja Jumalalta


”3. Perustukseni: Ruumiimme on lahja Jumalalta”, Saa voimaa Herralta – Emotionaalinen kestävyys, 2020

”3. Perustukseni: Ruumiimme on lahja Jumalalta”, Saa voimaa Herralta – Emotionaalinen kestävyys

Perustukseni: Ruumiimme on lahja Jumalalta – korkeintaan 20 minuuttia

Pohdi:

Mitä siunauksia olet saanut sen ansiosta, että sinulla on ruumis?

Katso:

Jumalan suurin luomistyö”, osoitteessa https://churchofjesuschrist.org/study/video/self-reliance-videos (2.51). (Ei videota? Lue videon ”Jumalan suurin luomistyö” teksti.)

Jumalan suurin luomistyö

Ellet voi katsoa videota, lue oheinen teksti.

Presidentti Russell M. Nelson:

Kuva
kaksi tyttöä makaavat katsoen taivasta

Jokainen, joka tutkii ihmisruumiin toimintaa, on varmasti ”nähnyt Jumalan liikkuvan ylhäisyydessään ja voimassaan” [OL 88:47].

Kummassakin silmässä on itsestään tarkentuva linssi. Hermojen ja lihasten ansiosta kaksi silmää voivat muodostaa yhden kolmiulotteisen kuvan. Kumpikin korva on kytketty pieneen laitteeseen, joka muuntaa ääniaallot kuultaviksi ääniksi.

Sydämenne on uskomaton pumppu. Sen neljä hienorakenteista läppää avautuvat ja sulkeutuvat yli 100 000 kertaa päivässä. Ajattele ruumiin puolustusjärjestelmää. Se aistii kipua. Se muodostaa vasta-aineita. Ruumis uudistaa omat vanhentuneet solunsa ja säätelee omien elintärkeiden aineidensa tasoja.

Ruumiinne monet hämmästyttävät ominaisuudet ovat todisteena teidän omasta jumalallisesta luonnostanne [ks. 2. Piet. 1:4]. Apostoli Paavali kuvaili ruumista ”Jumalan temppeliksi” [ks. 1. Kor. 3:16]. Miten tämä oli mahdollista? Koska ruumiinne on henkenne temppeli. Ja se, kuinka käytätte ruumistanne, vaikuttaa teidän henkeenne. Jumala on meidän henkemme Isä. Me olemme osa Hänen jumalallista päämääräänsä. Ja kun Jumala loi meidät fyysisesti, meidät luotiin Hänen kuvakseen.

Hengen kehittymisellä on iankaikkisia seurauksia. Kun todella tunnemme jumalallisen luonteemme, me hillitsemme mielihalujamme. Me keskitämme katseemme näkyihin, kuulomme ääniin ja mielemme ajatuksiin, jotka tuovat kunniaa fyysiselle olemuksellemme taivaallisen Isämme temppelinä. Jumalalle kiitos näistä fyysisistä lahjoista!

Keskustele:

Kuinka fyysisen ruumiin saaminen valmistaa meitä tulemaan taivaallisen Isämme kaltaisiksi?

Lue:

Kirkon johtohenkilöiden seuraavat lausunnot:

”Koska fyysinen ruumis on niin keskeinen Isän onnensuunnitelmassa ja hengellisessä kehityksessämme, Lusifer pyrkii estämään edistymisemme houkuttelemalla meitä käyttämään ruumistamme sopimattomalla tavalla” (David A. Bednar, ”Alati valppaita rukoilemaan”, Liahona, marraskuu 2019, s. 34).

”Teidän perimmäinen turvanne tässä elämässä on siinä, ettette koskaan ota ensimmäistä houkuttelevaa askelta kohti suuntaa, jonne ei pitäisi mennä, tai kohti asioita, joita ei pitäisi tehdä. – – [Ihmisolentoina meillä on fyysisiä haluja, jotka ovat välttämättömiä eloonjäämisellemme.] Nämä halut ovat ehdottoman olennaisia elämän jatkumiselle. Mitä siis vastustaja tekee? – – Hän hyökkää kimppuumme halujemme avulla. Hän houkuttelee meitä syömään sellaista, mitä meidän ei pitäisi syödä, juomaan sellaista, mitä meidän ei pitäisi juoda, ja rakastamaan siten kuin meidän ei pitäisi rakastaa!” (Russell M. Nelson, artikkelissa ”Advice from the Prophet of the Church to Millennials Living in a Hectic World”, 18. helmikuuta 2018, newsroom.churchofjesuschrist.org.)

Keskustele:

Kuinka se, että käytämme ruumistamme väärällä tavalla, voi vaikuttaa meidän emotionaaliseen kestävyyteemme?

Lue:

Pyhien kirjoitusten kohtia:

”Sielu palautetaan ruumiiseen ja ruumis sieluun; niin, ja jokainen jäsen ja nivel palautetaan ruumiiseensa; niin, edes hiuskarva päästä ei joudu hukkaan, vaan kaikki palautetaan oikeaan ja täydelliseen muotoonsa” (Alma 40:23).

”Ja [Jeesus Kristus] kulkee kärsien kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia, ja tämä, jotta toteutuisi sana, joka sanoo hänen ottavan päällensä kansansa kivut ja sairaudet. – – Hän ottaa päällensä heidän heikkoutensa, jotta hänen sisimpänsä täyttyisi armolla, lihan mukaisesti, jotta hän osaisi lihan mukaisesti auttaa kansaansa sen heikkouksien mukaisesti.” (Alma 7:11–12.)

Keskustele:

Kuinka Jeesus Kristus voi vahvistaa meitä kestämään hyvin tai jopa voittamaan kaikki fyysiset rajoitukset, joita meillä saattaa olla?

Sitoudu:

Valitsen yhden tavan, jolla kohtelen paremmin ruumistani temppelinä.