Omavaraisuus
Perustukseni: Jumalallinen identiteettimme ja tarkoituksemme


”2. Perustukseni: Jumalallinen identiteettimme ja tarkoituksemme”, Saa voimaa Herralta – Emotionaalinen kestävyys, 2020

”2. Perustukseni: Jumalallinen identiteettimme ja tarkoituksemme”, Saa voimaa Herralta – Emotionaalinen kestävyys

Perustukseni: Jumalallinen identiteettimme ja tarkoituksemme – korkeintaan 20 minuuttia

Pohdi:

Mikä on sieluni arvo Jumalalle?

Lue:

”Muistakaa, että sielujen arvo on suuri Jumalan silmissä; sillä katso, Herra, teidän Lunastajanne, kärsi kuoleman lihassa; ja niin hän kärsi kaikkien ihmisten tuskan, jotta kaikki ihmiset voisivat tehdä parannuksen ja tulla hänen luoksensa” (OL 18:10–11).

Katso:

Meidän todellinen identiteettimme”, osoitteessa https://churchofjesuschrist.org/study/video/self-reliance-videos (3.39). (Ei videota? Lue videon ”Meidän todellinen identiteettimme” teksti.)

Meidän todellinen identiteettimme

Ellet voi katsoa videota, lue oheinen teksti.

Kuva
maalaus joutsenesta

Presidentti Dieter F. Uchtdorf:

Suuri osa hämmennyksestä, jota koemme tässä elämässä, johtuu yksinkertaisesti siitä, ettemme ymmärrä, keitä me olemme.

Yksi kaikkien aikojen rakastetuimpia sadunkertojia oli tanskalainen kirjailija Hans Christian Andersen. Yhdessä hänen saduistaan, ”Ruma ankanpoikanen”, äitiankka huomaa, että yksi hänen juuri kuoriutuneista poikasistaan on epätavallisen suuri ja hyvin ruma. Muut ankanpoikaset eivät jätä rumaa poikasta rauhaan. Ne rankaisevat sitä armottomasti.

Lopulta ruma ankanpoikanen päättää, että olisi kaikkien kannalta parempi, jos se jättäisi perheensä, ja niin se karkaa. Sitten eräänä päivänä se näkee, kuinka sen yläpuolella lentää parvi majesteettisia lintuja. Se lähtee lentoon ja seuraa niitä kauniille järvelle. Ruma ankanpoikanen näkee vedessä ihmeen kauniin joutsenen kuvajaisen. Ruma ankanpoikanen tajuaa, että se on hänen oma kuvajaisensa! Se on saanut selville, kuka se todella on.

Ajatelkaa, mistä olette tulleet. Olette maailmankaikkeuden suurenmoisimman, loistavimman Olennon poikia ja tyttäriä. Hän rakastaa teitä äärettömällä rakkaudella. Hän haluaa teidän parastanne. Tämä tieto muuttaa kaiken. Se muuttaa nykyisyytenne. Se voi muuttaa tulevaisuutenne. Ja se voi muuttaa maailman.

Jos vain ymmärtäisimme, keitä me olemme ja mitä meille on varattuna, sydämemme olisi tulvillaan sellaista kiitollisuutta ja onnea, että se valaisisi jopa synkimmätkin murheet Jumalan valolla ja rakkaudella.

Tietenkin tulee aina olemaan ääniä, jotka kertovat teille, että olette typeriä uskoessanne, että olette joutsenia, ja väittävät, että te olette vain rumia ankanpoikasia ettekä voi odottaa tulevanne miksikään muuksi. Te tiedätte kuitenkin paremmin. Te ette ole tavallisia olentoja. Te olette loistavia ja iankaikkisia.

Vetoan teihin – katsokaa vain veteen ja nähkää todellinen kuvajaisenne! Rukoukseni ja siunaukseni on, että kun katsotte kuvajaistanne, kykenette näkemään epätäydellisyyden ja itseluottamuksen puutteen yli ja tunnistamaan, keitä te todella olette: kaikkivaltiaan Jumalan suurenmoisia poikia ja tyttäriä. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.

Lue:

Kirkon johtohenkilöiden seuraavat lausunnot:

”Te olette Jumalan lapsia. Hän on teidän henkenne Isä. Hengellisesti te olette jalosukuisia, taivaan Kuninkaan jälkeläisiä. Painakaa tämä totuus mieleenne ja säilyttäkää se siellä.” (Ks. Boyd K. Packer, ”Nuorille naisille ja miehille”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 51.)

”Olkaa varovaisia siinä, kuinka luonnehditte itseänne. Älkää luonnehtiko tai määritelkö itseänne jonkin väliaikaisen ominaisuuden mukaan. Ainoa yksittäinen ominaisuus, jonka pitäisi luonnehtia meitä, on se, että me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Se seikka nousee kaikkien muiden ominaisuuksien, myös etnisen taustan, ammatin, fyysisten ominaisuuksien, kunnianosoitusten ja jopa uskonnollisen yhteisön jäsenyyden, yläpuolelle.” (Dallin H. Oaks, ”How to Define Yourself”, New Era, kesäkuu 2013, s. 48.)

”Te olette ainutlaatuisia. Olette yksilöitä, luotuja iankaikkisesta älystä, mikä antaa teille oikeuden iankaikkiseen elämään.

Älköön mielessänne olko minkäänlaista epäilystä omasta arvostanne yksilönä. Evankeliumin suunnitelman koko tarkoitus on tarjota jokaiselle teistä tilaisuus yltää täysiin mahdollisuuksiinne, jotka ovat iankaikkinen edistyminen ja mahdollisuus tulla jumalaksi.” (Ks. Spencer W. Kimball, ”Sisarten etuoikeudet ja velvollisuudet”, Valkeus, huhtikuu 1979, s. 182.)

Keskustele:

Miksi todellisen identiteettimme ja mahdollisuuksiemme muistaminen on niin tärkeää?

Lue:

”Emme voi mitata toisen sielun arvoa yhtään enempää kuin voimme mitata maailmankaikkeuden laajuutta. Jokainen ihminen, jonka tapaamme, on hyvin tärkeä henkilö taivaalliselle Isällemme. Kun ymmärrämme sen, alamme ymmärtää, kuinka meidän tulee kohdella lähimmäisiämme.” (Dieter F. Uchtdorf, ”Te olette minun käteni”, Liahona, toukokuu 2010, s. 69.)

Keskustele:

Miksi on tärkeää nähdä muut sellaisina kuin Jumala näkee heidät? Kuinka voimme omaksua tämän hengellisen lahjan?

Sitoudu:

Valitsen yhden tavan muistaa oman jumalallisen identiteettini tällä viikolla.