Gamla testamentet 2022
31 oktober–6 november. Daniel 1–6: ”Det finns ingen Gud som kan rädda så som han”


”31 oktober–6 november. Daniel 1–6: ’Det finns ingen Gud som kan rädda så som han’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Gamla testamentet 2022 (2021)

”31 oktober–6 november. Daniel 1–6”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2022

Bild
Daniel uttyder kungens dröm

Daniel uttyder Nebukadnessars dröm, av Grant Romney Clawson

31 oktober–6 november

Daniel 1–6

”Det finns ingen Gud som kan rädda så som han”

Många av klassdeltagarna är nog bekanta med en del av berättelserna i Daniels bok. När du studerar och förbereder dig för att undervisa, sök då Andens vägledning för hur du kan hjälpa klassdeltagarna hitta personlig innebörd i de här kapitlen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Det kan vara bra att låta klassdeltagarna berätta hur det går med deras personliga skriftstudier eller skriftstudierna med familjen. När klassdeltagarna delar med sig av en insikt om något som Anden lärt dem under veckan kan du fråga dem vad de gjorde som ledde till de här insikterna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Daniel 1; 3; 6

Vi kan förtrösta på Herren när vår tro prövas.

  • För att inleda en diskussion om hur Daniel, Shadrak, Meshak och Abed-Nego visade tro på Herren kan du be några klassdeltagare att sammanfatta utmaningarna som de här fyra männen stod inför, som beskrivs i Daniel 1, 3 och 6. Varför kan det ha varit svårt att vara trofast i de här situationerna? Vilka situationer ställs vi inför som utmanar vår tro? Klassdeltagarna kan söka i Daniel 1:10–13; 3:15–18; 6:10 och titta efter hur de här fyra männen hanterade sina utmaningar. Hur kan deras exempel hjälpa oss i våra ansträngningar att vara trofasta Jesu Kristi lärjungar?

  • Många av oss har, i likhet med Daniel och hans vänner, känt oss pressade att kompromissa med våra normer. Vad finns det för källor till sådana påtryckningar i våra liv? För att hjälpa klassdeltagarna att lära sig av Daniels och hans vänners exempel kan du dela in klassen i tre grupper och ge grupperna varsitt av följande kapitel att studera: Daniel 1, 3 eller 6. Hur välsignade Herren Daniel, Shadrak, Meshak och Abed-Nego när de valde att vara trofasta trots påtryckningarna de mötte? Varje grupp kan berätta för resten av klassen vad de upptäckte. Klassdeltagarna kan sedan rådgöra tillsammans om hur man håller sig trofast trots socialt tryck eller andra typer av påtryckningar. De kan också diskutera vikten av att söka goda vänner som stöttar oss i våra normer.

Daniel 2

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden.

  • Att samtala om Daniel 2 kan hjälpa din klass förstå hur Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga uppfyller sin bestämmelse som den förutsagda stenen som ”revs loss från berget” (v. 45). Till att börja med kan ni tillsammans som klass gå igenom Daniels beskrivning och uttydning av Nebukadnessars dröm i Daniel 2:31–45. Sedan kan du visa en bild av en sten (eller rita en på tavlan). Be klassdeltagarna berätta vad de kan lära sig om Guds rike genom att jämföra det med beskrivningarna av stenen i Daniel 2:34–35, 44–45. Klassdeltagarna känner kanske till en del om kyrkans historia i ert område som de kan berätta om. Hur har vi sett Daniels profetia uppfyllas i våra personliga liv?

Daniel 2:1–30

Det krävs andliga förberedelser för att ta emot uppenbarelse.

  • Klassdeltagarna kan ha nytta av att få veta hur Daniel förberedde sig för att ta emot den uppenbarelse som behövdes för att kunna beskriva och uttyda Nebukadnessars dröm. Du kan börja med att be klassdeltagarna titta i Daniel 2:1–15 och sedan berätta hur de skulle känna sig om de var i Daniels kläder. Be dem leta i Daniel 2:16–18 för att få veta vad Daniel gjorde. Vad lär vi oss i Daniel 1:17 om hur Gud förberedde Daniel? Vad lär vi oss av Daniel som kan hjälpa oss när vi söker personlig uppenbarelse? Vad lär vi oss av Daniels ord och gärningar efter att han fått Herrens hjälp (se Dan. 2:20–30)?

Bild
fyra pojkar vid ett bord vägrar ta emot kött av en man

Illustration av Daniel och hans vänner som vägrar äta av kungens mat, av Brian Call

Daniel 3

När utgången är osäker kan vi fortfarande välja att tro.

  • Shadraks, Meshaks och Abed-Negos upplevelse i Daniel 3 kan hjälpa dina klassdeltagare att bättre förstå vad det innebär att ha tro på Jesus Kristus. Du kan be klassdeltagarna att sammanfatta utmaningen som Shadrak, Meshak och Abed-Nego ställdes inför (se Dan. 3:1–12) och sedan prata om hur de hanterade den (se Dan. 3:13–18). Vad kan vi lära oss om tro av de här männens agerande? På tavlan kan du skriva fraserna Vår Gud är mäktig att … och Men om inte … från vers 17–18. Klassdeltagarna kan ge förslag på hur de kan fylla i tomrummen med situationer de kan ställas inför. De skulle exempelvis kunna säga: ”Vår Gud är mäktig att besvara alla mina frågor” och ”Men om inte ska jag tålmodigt lita på honom.” När klassdeltagarna ger exempel uppmuntrar du dem att prata om hur Frälsaren stöder och stärker oss även när vi inte vet hur det ska gå.

Förbättra vår undervisning

Använd visuella hjälpmedel. ”Konst, som bilder, videor och dramatiseringar, kan engagera eleverna – speciellt dem som lär sig visuellt – och göra berättelser från skrifterna mer minnesvärda” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22).