Gamla testamentet 2022
15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ”Jag ska berätta vad han gjort för min själ”


”15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ’Jag ska berätta vad han gjort för min själ’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Gamla testamentet 2022 (2021)

”15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2022

Bild
Jesus håller i en lykta

Rädda det som gått förlorat, av Michael T. Malm

15–21 augusti

Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

”Jag ska berätta vad han gjort för min själ”

Tänk på äldste David A. Bednars råd när du förbereder dig för att undervisa: ”Undervisning är mer än att bara prata och berätta. Att [undervisa om] evangeliet på Herrens sätt innebär att man observerar och lyssnar och urskiljer innan man pratar” (”Bli en Predika mitt evangelium-missionär”, Liahona, okt. 2013, s. 50).

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ett sätt att uppmana klassdeltagarna att dela med sig av något de läst under veckan är att skriva ”Mina läppar ska jubla” eller ”Min tunga ska tala om din rättfärdighet” (Ps. 71:23, 24) på tavlan. Klassdeltagarna kan berätta vad de hittat som hjälper dem att ”jubla” eller ”tala om [Herrens] rättfärdighet”.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Psaltaren 51; 85–86

”Du, Herre, är god och förlåtande.”

  • Psaltaren 51 beskriver de känslor många av oss har när vi försöker omvända oss och få förlåtelse. För att hjälpa klassdeltagarna bättre förstå omvändelse och bli inspirerade att omvända sig ofta, kan du föreslå att de noggrant läser Psaltaren 51 med tanke på den här frågan: Vad innebär det att omvända sig? Låt dem sedan dela med sig av möjliga svar. (”Övriga resurser” innehåller nyttiga insikter.) Varför tycks omvändelse ibland inte vara något önskvärt? Vad hittar vi i den här psalmen som kan få omvändelse att kännas glädjerik?

  • Hur skulle vi beskriva hur det känns att få förlåtelse för synd genom Jesu Kristi försonande kraft? Be klassdeltagarna dela med sig av sina tankar och uppmuntra dem att hitta verser i Psaltaren 51; 85–86 som beskriver verkningarna av hans renande förlåtelse i våra liv (se t.ex. Ps. 51:3–4, 9–14; 85:3–10). Ställ gärna fram bilder eller föremål som hjälper klassdeltagarna visualisera de här fraserna. Klassdeltagarna kan sedan dela med sig av sina känslor för Frälsaren Jesus Kristus och hans villighet att försona för våra synder så att vi kan få förlåtelse. Ni kan också sjunga en psalm tillsammans om Frälsarens försoningsoffer, såsom ”Oändlig är kärleken” (Psalmer, nr 125).

  • För att vi ska kunna omvända oss räcker det inte med att bara tro att Jesus Kristus kan rena oss – vi måste också tro att han ska göra det. Klassdeltagarna kan ha hittat verser i Psaltaren 51; 85–86 den här veckan som stärkt deras tro på Herrens villighet att förlåta. Uppmuntra dem att dela med sig av det de hittat. Du kan också visa dem Psaltaren 86:5, 13, 15 och fråga dem vad de här verserna lär oss om Herren. Vad kan det betyda att han är ”stor i nåd och sanning” (v. 15)? Varför är det viktigt för oss att veta det här?

Psaltaren 66:5–20

Vårt vittnesbörd om Jesus Kristus kan hjälpa andra komma till honom.

  • En av de största välsignelserna av att träffas i söndagsskolan är möjligheten att få styrka från den tro och de vittnesbörd som andra följare till Jesus Kristus har. För att ge den här möjligheten till din klass kan du be klassdeltagarna läsa Psaltaren 66:16 och begrunda den här frågan: Om du skulle ”berätta vad [Herren] gjort för [din] själ”, vad skulle du då berätta? Medan de funderar över det kan de läsa vers 5–20 för att få inspiration. Låt dem skriva ner sina svar. Be dem sedan berätta för varandra – i små grupper eller för hela klassen – vad Jesus Kristus har gjort för deras själar.

    Bild
    två unga män pratar med varandra

    Vi kan vittna för andra om vad Herren har gjort för oss.

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

Omvändelse innebär förändring.

President Russell M. Nelson har beskrivit omvändelse så här:

”När Jesus befaller dig och mig att ’omvända’ oss, ber han oss att ändra på vårt sinne, vår kunskap, vår ande, ja, hur vi andas. Han ber oss att ändra på hur vi älskar, tänker, tjänar, tillbringar vår tid, behandlar vår hustru, undervisar våra barn, och till och med hur vi sköter om vår kropp.

Inget är mer befriande, mer förädlande eller mer avgörande för vår personliga utveckling än regelbunden, daglig inriktning på omvändelse. Omvändelse är inte en enstaka händelse, den är en process. Den är nyckeln till lycka och sinnesfrid. När omvändelsen kombineras med tro ger den tillgång till Jesu Kristi försonings kraft. …

När vi väljer att omvända oss väljer vi att förändras! Vi låter Frälsaren förvandla oss till den bästa versionen av oss själva. Vi väljer att växa andligen och ta emot glädje – glädjen av återlösning i honom. När vi väljer att omvända oss väljer vi att bli mer som Jesus Kristus!” (”Vi kan göra bättre och bli bättre”, Liahona, maj 2019, s. 67).

Förbättra vår undervisning

Ställ frågor som berör hjärtat och sinnet. ”Du kan be eleverna berätta hur de känner för ett skriftställe, hur människorna i skriftstället kan ha känt sig eller hur sanningarna i skriftstället gäller oss” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 31).