Det Gamle Testamente 2022
17.-23. januar. 1 Mosebog 5; Moses 6: »[Lær frit] dine børn dette«


»17.-23. januar. 1 Mosebog 5; Moses 6: ›[Lær frit] dine børn dette‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»17.-23. januar. 1 Mosebog 5; Moses 6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Adam og Eva uden for Edens have

Bedre end paradis, af Kendal Ray Johnson

17.-23. januar

1 Mosebog 5; Moses 6)

»[Lær frit] dine børn dette«

Inden du læser nogle af de andre materialer, så læs og grund over 1 Mosebog 5 og Moses 6 og nedskriv dine åndelige indtryk. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier og dette oplæg kan give dig ideer til, hvordan du kan hjælpe dem, du underviser, til at finde sandheder, der har relevans for dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvordan kan du opfordre klassemedlemmerne til at dele indsigt og oplevelser, de fik, da de studerede 1 Mosebog 5 og Moses 6? Du kan skrive navnene Adam og Enok på tavlen og bede klassemedlemmerne om at skrive noget, en af disse profeter gjorde eller underviste om, der har betydning for dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Moses 6:26-39

Herren kalder os til at udføre sit værk på trods af vores utilstrækkeligheder.

  • Der er god mulighed for, at nogle i din klasse har følt – eller føler – sig utilstrækkelig i forbindelse med et ansvar derhjemme eller i Kirken. For at opbygge deres tro på, at Herren kan hjælpe dem, kan du bede dem om at læse Enoks oplevelse, der står i Moses 6:26-39. Hvordan hjalp Gud Enok til at gøre hans værk på trods af Enoks frygt? Bed klassens medlemmer om at tænke på andre eksempler på personer, der overvandt deres svagheder og udførte Herrens værk, enten fra skrifterne eller deres eget liv. Hvilke eksempler kan vi dele? (Se også 2 Mos 4:10-16; Jer 1:4-10; 2 Ne 33:1-4; Eter 12:23-29).

  • Mange nutidige apostle og profeter har udtrykt bekymringer som Enoks, når de har beskrevet, hvordan det føltes at modtage deres kald. Deres oplevelser kan øge klassemedlemmernes forståelse af Moses 6:26-39. Overvej at gennemgå en tale af et nykaldet medlem af De Tolvs Kvorum (se f.eks. ældste Ronald A. Rasbands, ældste Gary E. Stevensons og ældste Dale G. Renlunds vidnesbyrd (Liahona, nov. 2015, s. 89-94.)). Lad klassens medlemmer dele, hvad der gør indtryk på dem ved disse eksempler. Hvad kan vi lære af disse ledere om vores egne følelser af utilstrækkelighed? Udtalelsen fra præsident Thomas S. Monson i »Yderligere ressourcer« kan også bidrage til denne drøftelse.

Moses 6:48-65

Tro, omvendelse, dåb og modtagelse af Helligånden forbereder os til at vende tilbage til Gud

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier har et forslag om at læse Moses 6:48-62 for at finde ud af, hvad vi hver især må vide og gøre for at blive forløst. Klassens medlemmer kan for eksempel dele de indblik, de fik ved at studere i deres hjem. Eller I kan tale om Moses 6:48-62 i klassen. Hvordan kan vi svare en, der spørger, hvorfor tro, omvendelse, dåb og modtagelse af Helligåndsgaven er nødvendig? Hvordan besvarer Herren dette spørgsmål i vers 53-65, og hvad lærer vi af hans svar?

    Billede
    familie studerer skrifterne

    Forældre bør undervise deres børn i evangeliet.

Moses 6:51-63

»[Lær frit] dine børn dette.«

  • I Moses 6:51-63 lærer vi om evangeliske sandheder, som Herren lærte Adam og bad ham om at undervise fremtidige generationer i. Klassen kan lave en liste over disse sandheder ved at studere mindre grupper af vers, såsom vers 51-52, 53-57, 58-60, 61-63. Hvorfor er disse sandheder værdifulde for den opvoksende generation i dag? Hvad ønsker I, at unge skal vide om Frelseren ud fra disse vers? Klassemedlemmerne kan være villige til at dele forslag eller erfaringer for at hjælpe hinanden med at undervise børn og unge mere effektivt om disse sandheder. Hvad kan vi ellers lære af Herrens instruktioner til forældre i Mosija 4:14-15 og Lære og Pagter 68:25-28; 93:40-50?

  • Hvis du underviser unge, kan du bede dem om at fortælle, hvordan de kan støtte deres forældre i deres bestræbelser på at undervise om evangeliet i hjemmet.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

»Den, som Herren kalder, gør Herren egnet.«

Præsident Thomas S. Monson sagde: »Nogle af jer er måske generte af natur eller anser jer selv for utilstrækkelige til at tage imod en kaldelse. Husk på, at dette værk ikke er jeres eller mit alene. Det er Herrens værk, og når vi går Herrens ærinde, er vi berettiget til Herrens hjælp. Husk på, at den, som Herren kalder, gør Herren egnet« (»Kaldet til at tjene«, Stjernen, juli 1996, s. 45-46).

Gør undervisningen bedre

Helligånden er læreren. Din rolle som lærer er vigtig, men husk at Helligånden er den egentlige lærer. Hjælp klassemedlemmerne til at lære af Ånden og fortælle hinanden om det, som de lærer.