Det Gamle Testamente 2022
24.-30. januar. Moses 7: »Herren kaldte sit folk for Zion«


»24.-30. januar. Moses 7: ›Herren kaldte sit folk Zion‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»24.-30. januar. Moses 7«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
mange omgås hinanden på kærlig vis

Elsker hverandre, af Emma Donaldson Taylor

24.-30. januar

Moses 7

»Herren kaldte sit folk for Zion«

Tænk, mens du studerer Moses 7, på de personer, du underviser, og hvordan du kan hjælpe dem til at forstå, hvad dette kapitel siger om Zion og andre evangeliske principper.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nogle gange er et enkelt spørgsmål og lidt tid til at tænke over det nok til at hjælpe folk til at dele det, de lærer derhjemme. Du kan måske give klassens medlemmer lidt tid til at gennemgå Moses 7, og finde et vers, der gør dem taknemmelige for de sandheder, der er gengivet i Mormons Bog og derefter dele det.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Moses 7:16-21, 27, 53, 62-69

Vi kan opbygge Zion i vore dage.

  • Hvad vil være den bedste måde at præsentere begrebet Zion på i din klasse? Et forslag kan være at kontakte medlemmer af klassen i ugen op til klassen og bede dem om at medbringe en genstand, som de føler repræsenterer egenskaber for folket i Zion, som er beskrevet i Moses 7:18. Når I taler om disse vers, kan klassens medlemmer forklare betydningen af den genstand, de har medtaget.

    Billede
    folk hilser på hinanden

    Vi bør stræbe efter at være »af ét hjerte og ét sind« (Moses 7:18).

  • Overvej at bede klassen om at tænke på tidspunkter, hvor de har følt samhørighed i deres familie, eller mens de tjente andre i Kirken eller i lokalsamfundet. Hvad gjorde folk for at skabe samhørighed i de situationer? Hvad kan vi lære om Zion og samhørighed af Moses 7? (Se især v. 16-21, 27, 53, 62-69). Her er nogle andre skriftsteder, der kan hjælpe: Filipperne 2:1-4; 4 Nefi 1:15-18; Lære og Pagter 97:21; 105:5.

Moses 7:28-44

Gud græder over sine børn

  • Nogle ser måske Gud som fjern, utilnærmelig og endog ligeglad. Hvordan kan du bruge Enoks syn til at få din klasse til at forstå, at Gud er involveret i vores liv og holder af os? Du kan bede klassemedlemmerne om at læse Moses 7:28-44 og lave en liste over årsager til, at Gud græd. Hvad lærer I af disse vers om Guds følelser for sine børn? Udtalelsen i »Yderligere ressourcer« kan bidrage til denne samtale.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier foreslår at tænke over, hvad Moses 7:28-31, 35 lærer os om Gud. De, der gjorde dette derhjemme er måske villige til at dele deres tanker med klassen. Eller du kan få klassen til at overveje disse vers og tale om dem i klassen.

Moses 7:59-67

Herren vil komme igen i de sidste dage.

  • Hvordan kan du få klassemedlemmerne til at opdage, at Moses 7:59-67 lærer os om Frelserens andet komme? Du kan for eksempel skrive to eller tre sandheder eller begivenheder fra disse vers på tavlen og bede klassens medlemmer om at se i disse vers og føje ting til listen. Hvorfor er det en velsignelse at have en optegnelse af Enoks syn – en af de tidligste profetier om det andet komme?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Gud græder over sine børn

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt:

»Der, midt i et storslået syn af menneskeslægten, hvor himlene åbnedes for Enoks øjne, så han både de velsignelser og de udfordringer, der hører til jordelivet, og vendte sit blik mod Faderen og er overvældet over at se ham græde. Han siger i undren og forbavselse til dette, det allermægtigste væsen i universet: ›Hvorledes er det, at du kan græde?‹ …

Idet Gud ser på begivenhederne i næsten enhver tidsalder, svarer han: ›Se disse dine brødre, de er mine egne hænders værk … jeg [har] givet dem befaling om, at de skulle elske hverandre, og at de skulle vælge mig, deres Fader; men se, de er uden hengivenhed, og de hader deres eget blod … hvorfor skulle himlene da ikke græde, når de ser, at disse skal lide?‹ (Moses 1:29-33, 37).

Denne enkle, betagende scene gør mere for at lære os om Guds sande natur end nogen teologisk afhandling nogen sinde kunne bibringe … Hvilket uudsletteligt billede af Guds engagement i vores liv! Hvilken smerte for en Forælder, når hans børn ikke vælger ham eller ›det evangelium‹, som han har sendt! (Rom 1:1). Hvor er det let at elske en, som elsker os så overordentligt!« (se »Guds storhed«, Liahona, nov. 2003, s. 72-73).

Gør undervisningen bedre

Tilskynd klassemedlemmerne til at studere skrifterne derhjemme. En måde, hvorpå du kan tilskynde til studium af skriften derhjemme, er ved at give dem tid til at fortælle hinanden om de opdagelser og den indsigt, de får af deres personlige studium og familiestudium. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 29).