Det Nye Testamente 2023
20.-26. november. 1 og 2 Peter: »I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde«


»20-26. november. 1. og 2 Peter: ›I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2021

»20-26. november. 1. og 2 Peter«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus Kristus forkynder evangeliet i åndeverdenen

Kristus forkynder i åndeverden, af Robert T. Barrett

20.-26. november

1 og 2 Peter

»I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde«

Husk, at dit formål er at undervise folk, ikke blot præsentere en lektion. Når du læser Peters breve, så tænk på de individuelle klassemedlemmer. Hvilke principper hjælper dem til at opbygge tro?

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriv overskrifterne 1 Peter og 2 Peter på tavlen. Giv klassen tid til at gennemgå disse breve og bed dem om at skrive ord eller vendinger, som de fandt meningsfulde, under disse overskrifter. Brug så listen til at få dem til at dele deres indsigt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Peter 1:3-9; 2:19-24; 3:14-17; 4:12-19

Jeg kan finde glæde i tider med prøvelser og lidelse.

  • En måde at gennemgå Peters råd i 1 Peter 1:3-9; 2:19-24; 3:14-17 og 4:12-19 på er at bede klassen om at tænke på nogen, de kender, der har prøvelser. Giv dem tid i undervisningen til at skrive et brev til den person med sandheder fra disse vers, der vil opmuntre denne person (se også L&P 121:1-8; 123:17). De kan så tale om de sandheder, de vælger.

1 Peter 1:13-20; 2:1-12

Vi er kaldet til at være »Guds folk«.

  • Peters lærdomme i 1 Peter 1:13-20 og 2:1-12 kan være en inspirerende påmindelse om, hvordan Herren ser os – sit folk – og hvad han forventer af os. Du kan bede dem om at søge i disse vers og se efter beskrivelser af, hvad det vil sige at være »Guds folk« (1 Peter 2:10), og derpå tale om det, de finder frem til. Hvad lærer dette os om, hvad Gud føler for os, og hvordan han ønsker, at vi lever?

1 Peter 3:18-20; 4:6

Evangeliet bliver forkyndt for de døde, så de kan blive retfærdigt dømt.

  • Peters første brev indeholder en af de få henvisninger i Bibelen til Jesu Kristi besøg i åndeverdenen efter hans død – en begivenhed, som nutidig åbenbaring hjælper os til at forstå mere fuldt ud. For at hjælpe klassen til at få en bedre forståelse af åndeverdenen kan du bede dem om at læse følgende skriftsteder og skrive det, de lærer, på tavlen: Johannes 5:25; 1 Peter 3:18-20; 4:6; Alma 40:7-14, 21; Lære og Pagter 138:11-32 (se også »Yderligere ressourcer«). Hvorfor er det vigtigt at kende til Frelserens besøg i åndeverdenen? Hvordan påvirker denne viden jeres følelser for Gud og hans frelsesplan?

2 Peter 1:1-11

Gennem Jesu Kristi kraft kan vi udvikle vores guddommelig natur.

  • For at opmuntre dem, du underviser, i deres indsats for at blive mere som Jesus Kristus kan du få dem til at finde frem til de kristuslignende egenskaber, der bliver beskrevet i 2 Peter 1:1-11. Overvej at skrive disse egenskaber på tavlen og at bede klassen om at give en definition på dem. De kan så tale om, hvordan det at udvikle en af disse egenskaber fører til udviklingen af andre egenskaber. Giv dem tid til at tænke over, hvilke egenskaber de gerne vil udvikle i højere grad .

Billede
en indviklet vævet gobelin

Alle kristuslignende egenskaber, vi udvikler, hjælper os som disciple til at væve en åndelig gobelin.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Arbejdet med at forløse de døde vidner om Kristi mission.

Ældste D. Todd Christofferson har sagt:

»Hvad er skæbnen for de utallige milliarder, som har levet og er døde uden kundskab om Jesus? Med gengivelsen af Jesu Kristi evangelium kom forståelse af, hvordan de udøbte døde forløses, og hvordan Gud kan være ›en fuldkommen og retfærdig Gud og også en barmhjertig Gud‹ [Alma 42:15].

Mens Jesus stadig levede, profeterede han, at han også ville forkynde for de døde [se Joh 5:25]. Peter fortæller os, at det skete i tidsrummet mellem Frelserens korsfæstelse og opstandelse [se 1 Pet 3:18-19]. Præsident Joseph F. Smith var i et syn vidne til, at Frelseren besøgte åndeverdenen [se L&P 138:30, 33] …

Vores iver efter at forløse de døde og den tid og de ressourcer, vi bruger i forbindelse med dette engagement, er frem for alt et udtryk for vores vidnesbyrd om Jesus Kristus. Det udgør så stærkt et udsagn, som vi kan fremsætte, om hans guddommelige karakteregenskaber og mission. Det vidner for det første om Kristi opstandelse, for det andet om hans forsonings uendelige rækkevidde, for det tredje om, at han er den eneste kilde til frelse, for det fjerde om, at han har fastsat betingelserne for frelse og for det femte, at han kommer tilbage« (»De dødes forløsning og vidnesbyrdet om Jesus«, Liahona, jan. 2001, s. 10).

Gør undervisningen bedre

Undervis i »hvorfor«. »Nogle gange undrer elever, især unge, sig over, hvordan evangeliske principper finder anvendelse på dem, eller hvorfor de skal holde visse befalinger. Hvis de dog forstår vor himmelske Faders evige plan for hans børns lykke, så bliver baggrunden for evangeliske principper og befalinger klarere, og motivationen til at holde dem øges« (Undervisning på Frelserens måde, s. 20).