Det Nye Testamente 2023
30. oktober-5. november. Hebræerne 1-6: »Jesus Kristus: ›Årsag til evig frelse‹«


»30. oktober-5. november. Hebræerne 1-6: ›Jesus Kristus: »Årsag til evig frelse«‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2021

»30. oktober-5. november. Hebræerne 1-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Kristus står sammen med en ung pige

Balsam fra Gilead, af Annie Henrie

30. oktober-5. november

Hebræerne 1-6

Jesus Kristus: »Årsag til evig frelse«

Overvej at fortælle klassen om nogle af de indtryk, du modtager fra Helligånden, om Hebræerne 1-6. Dette kan inspirere dem til at søge deres egne indtryk, når de studerer skrifterne.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nogle af dem, der ikke så ofte taler i klassen, har måske bare brug for en specifik indbydelse og lidt tid til at forberede sig. Du kan kontakte nogle få af dem på forhånd og bede dem om at komme forberedt på at dele et vers fra Hebræerne 1-6, der er betydningsfuldt for dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Hebræerne 1-5

Jesus Kristus er »årsag til evig frelse«.

  • Hvordan kan du opfordre klassen til at dele betydningsfulde skriftsteder om Jesus Kristus, de har fundet i deres personlige studie og familiestudium denne uge? Overvej at lave fem kolonner på tavlen, der repræsenterer de første fem kapitler i Hebræerne. Bed klassen om i den rette kolonne at skrive vendinger fra disse kapitler, der lærte dem om Jesus Kristus, og nummeret på verset, hvor de findes. Hvordan påvirker kendskab til disse ting om Frelseren vores tro på ham og vores villighed til at følge ham?

Hebræerne 2:9-18; 4:12-16; 5:7-8

Jesus Kristus led alt, så han kan forstå og hjælpe os, når vi lider.

  • Hebræerne 2:9-18; 4:12-16; 5:7-8 kan hjælpe folk, der ser lidelse i verden og undrer sig over, om Gud bemærker det og overhovedet bekymrer sig for det. Klassen kan i disse vers måske se efter sandheder, der vil hjælpe dem med denne form for spørgsmål. Hvad lærer versene os om, hvordan Frelseren reagerer på menneskets lidelse? Det kan også være nyttigt at bede nogle i klassen om at dele eksempler fra skrifterne, hvor Jesus Kristus støttede og trøstede folk i deres lidelser (se »Yderligere ressourcer«), eller vise videoen »Bjerge at bestige« (ChurchofJesusChrist.org). Klassen kan tale om, hvad de lærer om, hvordan Frelseren kan hjælpe os, når vi har svære udfordringer.

Hebræerne 3:7-4:2

Guds velsignelser er tilgængelige for dem, der »ikke [gør deres] hjerter hårde«.

  • Hebræerne 3 og 4 indeholder en bøn til de hellige om ikke at gøre deres hjerte hårde og dermed afvise de velsignelser, Gud ønsker at give dem. Når du og din klasse læser Hebræerne 3:7-4:2, så tal om, hvordan de gamle israelitters oplevelser kan gælde for os i dag, ligesom de gjaldt for hebræerne i Kirkens første tid (se studiematerialet om disse vers i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Hvad kan vi gøre for at holde vores hjerte åbent og modtageligt for Guds vilje? (Se Ordsp 3:5-6; Alma 5:14-15; Eter 4:15). Nogle i klassen kan fortælle, hvordan de, eller nogen de kender, er blevet velsignet, fordi de har haft et blødt og angerfuldt hjerte.

Hebræerne 5:1-5

De, der tjener i Guds rige, skal kaldes af Gud.

  • Budskabet i Hebræerne 5 om præstedømmebærere, som kaldes af Gud, kan bruges på alle, der indsættes af præstedømmemyndighed til at tjeneste i Kirkens kaldelser. For at hjælpe klassen til at lære, hvad det vil sige, at »man må ligesom Aron kaldes af Gud«, så overvej at gennemgå beretningen om, når Aron modtager sin kaldelse i 2 Mosebog 4:10-16, 27-31; 28:1. Hvilke indblik fra denne beretning hjælper os til at forstå Hebræerne 5:1-5? Klassen kan fortælle, hvordan de har modtaget en bekræftelse om, at nogen var kaldet af Gud til at udføre en specifik kaldelse – blandt andet måske dem selv. Hvordan hjalp denne bekræftelse dem til bedre at opretholde personen i sin kaldelse?

Billede
Moses ordinerer Aron

»Den værdighed kan ingen selv tage, man må ligesom Aron kaldes af Gud« (Hebr 5:4). Moses kalder Aron til tjenesten, af Harry Anderson

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Åndelige eksempler på folk, der blev trøstet af Jesus Kristus.

Gør undervisningen bedre

Skab et åndeligt miljø. Når du fremmer et fredeligt, kærligt miljø i din klasse, kan Ånden bedre røre hjertet hos dem, du underviser. Hvad kan du gøre for at indbyde Åndens indflydelse i din klasse? Kan du flytte stolene eller bruge billeder eller musik for at indbyde Ånden? (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 15).