Det Nye Testamente 2023
14.-20. august. Romerne 7-16: »Overvind det onde med det gode«


»14.-20. august. Romerne 7-16: ›Overvind det onde med det gode‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»14.-20. august. Romerne 7-16«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
ruiner fra oldtidens Rom

14.-20. august

Romerne 7-16

»Overvind det onde med det gode«

Læs Romerne 7-16 og skriv de indtryk ned, du modtager om, hvordan du kan hjælpe klassen til at lære af skrifterne. Når du tænker over dine indtryk, kan det føre til meningsfulde læringsaktiviteter.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan for eksempel læse Romerne 10:17 og 15:4 og bede dem om at dele skriftsteder fra Romerne 7-16, der opbygger deres tro på Jesus Kristus eller giver dem håb.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Romerne 8:14-18

Vi kan blive »Kristi medarvinger«.

  • Som sidste dages hellige tror vi, at sætninger som »Guds arvinger« og »Kristi medarvinger« betyder, at vi med Kristi hjælp kan blive som vor himmelske Fader og modtage alt, han har (Rom 8:17; se også L&P 132:120-121). Du kan få klassen til at forstå, hvordan der undervises i denne lære, ved at opmuntre dem til at gå sammen i par eller mindre grupper og studere nogle af skriftstederne, der er angivet i »Yderligere ressourcer«. Klassen kan så fortælle, hvad de har lært, eller drøfte, hvorfor læren er så vigtig.

  • Analogien fra præsident Dallin H. Oaks i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe dem til at tale om, hvordan vi kan forberede os på at blive »Guds arvinger« (Rom 8:17). Hvilke »love og principper« henviser præsident Oaks til? Hvilken forskel gør det for eksempel i vores liv at vide, at vi kan blive »Guds arvinger og Kristi medarvinger«? (Rom 8:17).

Romerne 8:18, 28, 31-39

»Hvem kan skille os fra Kristi kærlighed?«

  • En drøftelse af Romerne 8 kan give mulighed for at hjælpe klassemedlemmerne til at føle Frelserens kærlighed. Overvej at vise et billede af Jesus Kristus (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier), mens I læser Romerne 8:18, 28, 31-39 som klasse. Du kan give nogle i klassen mulighed for at dele tanker eller følelser, de har efter at have læst disse vers. Nogle er måske villige til at fortælle, hvordan de fik deres vidnesbyrd om de sandheder, de finder i disse vers.

Romerne 13:8-10

Alle Guds bud bliver opfyldt i buddet om at elske.

  • Hjælp klassen til at se, hvordan alle bud »sammenfattes« i buddet om at elske sin næste (Rom 13:9) ved at bede dem om at lave en liste på tavlen over alle de bud, de kan komme i tanke om. Læs sammen Romerne 13:8-10 og Matthæus 22:36-40, og tal som klasse om forholdet mellem Gud og vores næste og at adlyde alle de bud, der står på tavlen. Hvordan kan denne sandhed ændre, hvordan vi tænker på buddene og lydighed? Hvad antyder denne sandhed for eksempel om formålet med buddene?

Romerne 14

»Lad os … ikke … dømme hinanden«.

  • For at give en sammenhæng til Romerne 14 kan du påpege, at nogle af de hellige i Rom skændtes med hinanden om kulturelle skikke, eksempelvis spisevaner og overholdelse af helligdage. Hvilke lignende situationer oplever vi i dag? Klassen kan måske skimme Romerne 14 og give en sammenfatning af Paulus’ råd i én sætning. Hvilket råd kan vi dele med hinanden om, hvordan vi undgår at være dømmende? Måske kan klassen få idéer fra præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »De barmhjertige skal møde barmhjertighed«, Liahona, maj 2012, s. 70-77.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Modtag »alt det, som [Faderen] har« (L&P 84:38).

Præsident Dallin H. Oaks har fortalt følgende lignelse:

»En velhavende far vidste, at hvis han overlod sin rigdom til et barn, der endnu ikke havde udviklet den fornødne visdom og statur, ville arven sandsynligvis gå tabt. Faderen sagde til sit barn:

›Alt, hvad jeg har, ønsker jeg at give dig – ikke kun min rigdom, men også min stilling og status blandt mennesker. Det, som jeg har, kan jeg let give dig, men det, som jeg er, må du selv opnå. Du skal gøre dig fortjent til din arv ved at lære, hvad jeg har lært, og ved at leve, sådan som jeg har levet. Jeg giver dig de love og principper, som har givet mig min visdom og status. Følg mit eksempel, tilegn dig det, som jeg har tilegnet mig, så bliver du, som jeg er, og alt det, jeg har, bliver dit‹« (»En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 40).

Gør undervisningen bedre

Find ressourcer, der understøtter principperne. Udover undervisningsforslagene i dette oplæg kan du tilpasse aktiviteter fra denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier og anvende dem i din klasse. (Se også Undervisning på Frelserens måde, s. 17-18).