Det Nye Testamente 2023
7.-13. august. Romerne 1-6: »Guds kraft til frelse«


»7.-13. august. Romerne 1-6: ›Guds kraft til frelse‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»7.-13. august. Romerne 1-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Paulus skriver et brev

7.-13. august

Romerne 1-6

»Guds kraft til frelse«

Læs bønsomt Romerne 1-6, mens du har din klasse i tankerne. Det vil hjælpe dig til at være opmærksom på Helligåndens tilskyndelser, når du forbereder dig på at undervise.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at give klassen nogle få minutter til at søge i Romerne 1-6 efter et vers, som Helligånden hjalp dem med bedre at forstå. De kan derefter dele det med deres sidemand.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Romerne 1:16-17

»For jeg skammer mig ikke ved evangeliet.«

  • Mange folk har haft oplevelser, hvor der er blevet gjort grin med dem på grund af deres overbevisninger. Du kan hjælpe klassens medlemmer i tilfælde af den slags oplevelser ved at læse Romerne 1:16-17 og tænke på tilfælde fra Apostlenes Gerninger, hvor Paulus viste, at han ikke skammede sig ved evangeliet. Måske kunne nogle fra klassen også fortælle om årsager til, at de ikke skammer sig over Jesu Kristi evangelium. Eller de kan fortælle om oplevelser, hvor de eller andre viste, at de ikke skammede sig ved evangeliet.

    Billede
    klassemedlemmer, der rækker hånden op

    Vi kan bære vores vidnesbyrd om evangeliet uden at skamme os.

Romerne 2:28-29

Livet som sand discipel ses i vores indre forpligtelse, ikke blot vores handlinger.

  • Hvordan vurderer vi vores liv som discipel? Paulus’ råd til romerne kan hjælpe os til at fokusere mere på »hjerte [og] Ånden« (Rom 2:29) end ydre handlinger. For at hjælpe klassen til at forstå Paulus’ råd kan du skrive teksten fra Romerne 2:28-29 på tavlen. Erstat ordet Jøde med Sidste dages hellig og ordet omskærelse med pagten. Hvordan bidrager denne ændring til vores forståelse af Paulus’ lærdomme? I kan også tale om eksempler på det, vi gør som medlemmer af Kirken, der er mere betydningsfulde og virkningsfulde, når de bliver gjort med »hjerte[t], i Ånden« (Rom 2:29).

Romerne 3-6

»Blev synden større, er nåden blevet så meget desto større.«

  • Hvordan kan du hjælpe klassen til at forstå Paulus’ lærdomme om tro, gerninger og nåde? Overvej at dele følgende to scenarier for at hjælpe dem til at forstå, at vi ikke skal se vores gode gerninger som en måde at bevise vores værdighed, og vi bør heller ikke se Kristi nåde som en grund til at undskylde vores fejl og synder. Klassen kunne søge efter sandheder i Romerne 3:20-31; 5:1-2 og 6:1-2, 21-23, som kan hjælpe Gloria og Justin. Hvilke andre sandheder i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe klassen til forstå vigtigheden af både at udføre retskafne gerninger og stole på Kristi nåde?

    Scenarie 1

    En ven, der hedder Gloria, føler sig overvældet i sine bestræbelser på at være en trofast discipel. Hun arbejder hårdt for at gøre alt, hun føler, hun bør, men bekymrer sig ofte for, at hendes indsats ikke er nok. »Er jeg god nok?« tænker hun. »Vil Herren acceptere mig?«

    Scenarie 2

    En ven, der hedder Justin, bekymrer sig ikke meget om at foretage retfærdige valg. Han tror på Jesus Kristus, kommer til sine møder i Kirken og er en kærlig far og en god nabo. Men han har valgt ikke at efterleve de standarder, som gør ham værdig til at få en tempelanbefaling. Når hans familie og venner forsøger at opfordre ham til at forberede sig på at komme i templet, svarer han: »Jeg er en god person. Jeg tror på Kristus. Han har allerede betalt prisen for mine synder, og jeg tror ikke, at han vil holde mig ude af det celestiale rige på grund af så små ting.«

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Tro, nåde og gerninger.

Scenarie 1

  • Eter 12:27

  • Moroni 10:32-33

  • J. Devn Cornish, »Er jeg god nok? Vil jeg klare det?«, Liahona, nov. 2016, s. 32-34

  • Præsident Dieter F. Uchtdorf har sagt: »Frelse kan ikke købes med lydighedens valuta; den erhverves gennem Guds Søns blod … Nåde er en gave fra Gud, og vores ønske om at være lydige mod ethvert af Guds bud er den måde, hvorpå vi rækker vores jordiske hånd ud for at modtage denne hellige gave fra vor himmelske Fader« (»Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 109-110).

Scenarie 2

  • Jakobs Brev 2:17-26

  • Helaman 12:23-24

  • Se D. Todd Christofferson, »Bliv i min kærlighed«, Liahona, nov. 2016, s. 48-51

  • Præsident Uchtdorf har sagt: »Hvis nåde er en gave fra Gud, hvorfor er lydighed mod Guds bud da så vigtig? Hvorfor bruge tid på Guds bud – eller omvendelse for den sags skyld? … Vores lydighed mod Guds bud [kommer] som en naturlig følge af vores evindelige kærlighed til og taknemlighed for Guds godhed. Denne form for oprigtig kærlighed og taknemlighed vil på mirakuløs vis sammensmelte vores gerninger med Guds nåde« (»Nådens gave«, s. 109).

Gør undervisningen bedre

Din kaldelse er inspireret. Som lærer er du blevet kaldet af Herren til at velsigne hans børn. Herren ønsker, at du har succes, derfor vil han give dig den åbenbaring, du søger, når du lever værdigt til at få hans hjælp. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 5).