Tule ja seuraa minua
11.–17. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13: ”Meitä odottavan hyvän ylipappi”


”11.–17. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13: ’Meitä odottavan hyvän ylipappi’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”11.–17. marraskuuta. Heprealaiskirje 7–13”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Melkisedek antamassa siunausta Abramille

Melkisedek siunaa Abramin, Walter Rane

11.–17. marraskuuta

Heprealaiskirje 7–13

”Meitä odottavan hyvän ylipappi”

Kun luet luvut Hepr. 7–13, pohdi, mikä oli Herran sanoma heprealaisille pyhille. Pane myös merkille Hänen sanomiaan itsellesi ja niille, joita opetat.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä ennen oppituntia muutamia luokan jäseniä tulemaan luokkaan valmistautuneina mainitsemaan luvuista Hepr. 7–13 jakeita, jotka auttavat heitä ”astumaan Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossaan” (ks. Hepr. 10:22).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Hepr. 7:1–22

Eläminen Melkisedekin pappeuden liittojen ja siunausten arvoisena johtaa korotukseen.

  • Yksi tapa perehtyä tähän lukuun on pyytää luokan jäseniä kirjoittamaan taululle joitakin totuuksia Melkisedekin pappeudesta (ideoita saadakseen he voisivat lukea kirjasesta Lujana uskossa artikkelin ”Melkisedekin pappeus”, s. 97–98). Sitten he voisivat etsiä jakeista Hepr. 7:1–22 ilmauksia, jotka tukevat taululle kirjoitettuja totuuksia. He voisivat myös etsiä niitä tukevia muita pyhien kirjoitusten kohtia Pyhien kirjoitusten oppaasta.

  • Jakeessa Hepr. 7:11 Paavali kysyi: ”Mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin?” Toisin sanoen, miksi me tarvitsemme Aaronin pappeuden lisäksi Melkisedekin pappeutta? Luokan jäsenet voisivat etsiä mahdollisia vastauksia kirjasen Lujana uskossa artikkeleista ”Aaronin pappeus” ja ”Melkisedekin pappeus”. Voisit myös pyytää heitä pohtimaan siunauksia, joita meillä on näiden kahden pappeuden ansiosta (ks. myös sisar Sheri L. Dew’n sanat ”Lisäaineistossa”). Millä tavoin luokan jäsenet ovat kokeneet näitä siunauksia?

Heprealaiskirje 8–10

Muinaiset ja nykyiset toimitukset suuntaavat kohti Jeesusta Kristusta.

  • Vaikka emme uhraa eläimiä, osallistumme nykyään toimituksiin, jotka samalla tavoin suuntaavat sielumme kohti Kristusta ja tarjoavat ”valtuutettuja kanavia, joiden kautta taivaan siunaukset ja voimat voivat virrata omaan elämäämme” (David A. Bednar, ”Säilyttäkää aina syntienne anteeksianto”, Liahona, toukokuu 2016, s. 60). Voisitte perehtyä yhdessä joihinkin muinaisten toimitusten yksityiskohtiin, joita kuvataan luvuissa Hepr. 8–10, ja niiden vertauskuvalliseen merkitykseen. Esimerkiksi mitä härkien ja pukkien veri edustaa? (Ks. Hepr. 9:13–14.) Ketä ylipappi edustaa? (Ks. Hepr. 9:24–26.) Videosta ”Uhri ja sakramentti” (sivustolla lds.org) voisi olla apua. Kuinka nykyajan toimitukset ovat siunanneet meitä ja auttaneet meitä suuntaamaan itsemme kohti Jeesusta Kristusta? Miten voimme tehdä näistä toimituksista merkityksellisempiä ja enemmän Vapahtajaan keskittyneitä?

Hepr. 10:34–3811.

Usko edellyttää luottamista Jumalan lupauksiin.

  • Voisit auttaa luokan jäseniä ymmärtämään Paavalin opetuksia uskosta aloittamalla niin, että pyydät heitä miettimään, kuinka he kuvailisivat uskoa yhdellä lauseella. Lukekaa sitten yhdessä määritelmä, jonka Paavali antoi jakeessa Hepr. 11:1, ja keskustelkaa siitä. Sitten voisit jakaa luokan jäsenet pieniin ryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle tehtävän tutustua yhteen luvussa Hepr. 11 mainituista henkilöistä. Luokan jäsenet voisivat käyttää jakeiden jäljessä olevia viitteitä tai Pyhien kirjoitusten opasta ja kerrata henkilön kokemuksia Vanhasta testamentista. Sitten jokaisen ryhmän edustaja voisi kertoa luokalle, mitä ryhmä sai selville. Kuinka nämä ihmiset osoittivat tunteneensa ”varmuutta siitä, mitä toivotaan” (JSR Hepr. 11:1)? Mitä muita esimerkkejä uskollisista ihmisistä luokan jäsenet voisivat kertoa? Milloin me olemme osoittaneet uskoa lupauksiin, jotka eivät ole vielä täyttyneet?

  • Saattaisi olla hauskaa pelata peliä, joka auttaa luokan jäseniä oppimaan uskosta luvun Hepr. 11 perusteella. Voisit esimerkiksi jakaa luokan jäsenet kahdeksi joukkueeksi ja esittää uskoa koskevia kysymyksiä, joihin vastataan luvussa Hepr. 11 (ks. esimerkkejä ”Lisäaineistosta”). Ensimmäinen joukkue, joka löytää pyhien kirjoitusten kohdan tukeman vastauksen, saa pisteen. Pyydä luokan jäseniä keskustelemaan siitä, mitkä heidän näistä jakeista oppimansa asiat auttavat heitä ymmärtämään paremmin, mitä usko on.

  • Kun olette tutkineet Paavalin opetuksia uskosta jakeissa Hepr. 10:34–38 ja luvussa 11, olisiko luokan jäsenille apua siitä, että he oppisivat lisää uskosta muiden lähteiden avulla? Voisit antaa muutamille luokan jäsenille tutkittavaksi etukäteen jonkin seuraavanlaisen uskoa koskevan kysymyksen: Mitä usko on? Miten kasvatamme uskoa? Millä tavoin meitä siunataan, kun osoitamme uskoa? Mitä tapahtuu, kun päätämme olla käyttämättä uskoamme? Sitten he voisivat oppitunnilla kertoa, mitä he oppivat. Tai voisit pyytää luokan jäseniä etsimään ryhmissä työskennellen vastauksia näihin kysymyksiin. Joitakin lähteitä, joita he voisivat käyttää, voisivat olla Alma 32:21–43; Et. 12; ”Usko Jeesukseen Kristukseen”, osoitteessa mormon.org/fin/jeesus-kristus ja Pyhien kirjoitusten opas, ”Usko”. Kun luokan jäsenet ovat kertoneet, mitä he oppivat, pyydä heitä miettimään, miten he voisivat vahvistaa uskoaan. Kehota muutamia luokan jäseniä kertomaan ajatuksistaan.

  • Neuvot heprealaisille pyhille, jotka tunsivat houkutusta luopua uskostaan, voivat olla arvokkaita niille luokan jäsenille, jotka kenties kamppailevat todistuksensa kanssa. Luokan jäsenet voivat löytää nämä neuvot lukemalla Hepr. 10:34–38 ja vanhin Jeffrey R. Hollandin sanat ”Lisäaineistosta”. Miksi nykyajan ihmiset ”heittävät pois rohkeutensa” (ks. Hepr. 10:35) ja luottamuksensa Herraan ja Hänen evankeliumiinsa? Millä tavoin me voimme kasvattaa ja pitää yllä uskoa ja luottamusta Jumalan lupauksiin? (Ks. Hepr. 10:36.) Tätä keskustelua voisivat täydentää videot ”Good Things to Come” [Meitä odottava hyvä] ja ”An High Priest of Good Things to Come” [Meitä odottavan hyvän ylipappi] (sivustolla lds.org).

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Luokan jäsenille on kenties tuttua se, mitä Joseph Smithille tapahtui hänen luettuaan jakeen Jaak. 1:5, mikä johti ensimmäiseen näkyyn. Kehota heitä etsimään uusia näkemyksiä jakeesta Jaak. 1:5, kun he lukevat sen tällä viikolla Jaakobin laajemman sanoman yhteydessä.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Heprealaiskirje 7–13

Kysymyksiä uskosta luvun Hepr. 11 perusteella.

  • Kuinka luvussa Hepr. 11 määritellään usko? (Ks. jae 1.)

  • Mitä usko auttoi Abelia tekemään? (Ks. jae 4.)

  • Mitä luvun Hepr. 11 mukaan on mahdotonta tehdä ilman uskoa? (Ks. jae 6.)

  • Mitä usko innoitti Abrahamia odottamaan? (Ks. jae 10.)

  • Mitä Iisak teki uskollaan? (Ks. jae 20.)

  • Mistä usko innoitti Moosesta luopumaan? (Ks. jakeet 24–27.)

Melkisedekin pappeuden siunaukset ovat kaikkien ulottuvilla.

Sisar Sheri L. Dew, entinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on sanonut: ”Pappeuden siunaukset ovat jokaisen vanhurskaan miehen ja naisen ulottuvilla. Me voimme kaikki saada Pyhän Hengen, saada henkilökohtaista ilmoitusta ja saada endaumentin temppelissä, josta me tulemme ’varustettuina’ voimalla. Pappeuden voima parantaa, suojelee ja rokottaa kaikki vanhurskaat pimeyden voimia vastaan.” (Ks. ”Ei ole hyvä ihmisen olla yksinänsä”, Liahona, tammikuu 2002, s. 14.)

”Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne.”

Vanhin Jeffrey R. Holland on opettanut:

”Tietenkin se on vaikeaa – ennen kirkkoon liittymistä, ponnistellessanne liittyäksenne sekä sen jälkeen. Paavalin mukaan niin on aina ollut, mutta älkää luopuko. Älkää joutuko pakokauhun valtaan älkääkä perääntykö. Älkää menettäkö uskoanne. Älkää unohtako sitä, miltä teistä kerran tuntui. Älkää epäilkö sitä kokemusta, joka teillä oli. – –

Minkä tahansa tärkeän päätöksen kohdalla tarvitaan varovaisuutta ja harkintaa, mutta kun olette saaneet valaistuksen, varokaa houkutusta perääntyä pois hyvästä asiasta. Jos se oli oikein silloin kun rukoilitte siitä ja luotitte siihen, se on oikein nytkin. Älkää antako periksi painostuksen lisääntyessä. – – Kohdatkaa epäilyksenne. Hallitkaa pelkonne. ’Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne.’ Pitäkää kurssinne ja nähkää elämän kauneus, joka avautuu teidän eteenne.” (”Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne”, Liahona, kesäkuu 2000, s. 38.)

Näin kehitymme opettamisessa

Käänny ensin pyhien kirjoitusten puoleen. Pyhien kirjoitusten tulee olla tutkimisesi ja valmistautumisesi ensisijainen lähde. Nykyajan profeettojen sanat voivat täydentää pyhiä kirjoja. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 17.)