Kom och följ mig
14–20 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet: ’Allt förmår jag i honom som ger mig kraft’


”14–20 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet: ’Allt förmår jag i honom som ger mig kraft’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”14–20 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Paulus dikterar ett brev i fängelset

14–20 oktober

Filipperbrevet; Kolosserbrevet

”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft”

Börja med att läsa Filipperbrevet och Kolosserbrevet, och begrunda under bön den lära Herren vill att du undervisar om. Låt Anden vägleda dig när du begrundar de frågor och de resurser du kan använda för att undervisa om den här läran.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be klassdeltagarna skriva ett ord eller ett uttryck på tavlan som beskriver vad de lärde sig när de läste Filipperbrevet och Kolosserbrevet, och be dem förklara sitt val. Uppmuntra dem att hänvisa till verser i skrifterna i sin förklaring.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Filipperbrevet 2:1–5, 14–18; 4:1–9; Kolosserbrevet 3:1–17

Jesu Kristi lärjungar blir ”nya” när de lever enligt hans evangelium.

  • Du kanske vill hjälpa dina klassdeltagare att visualisera vad det innebär att ”klä av sig den gamla människan” och ”klä sig i den nya människan” genom Jesus Kristus (se Kol. 3:9–10). För att göra det kan du visa upp något gammalt och något nytt (som till exempel övermogen och färsk frukt eller ett gammalt och ett nytt klädesplagg). Klassdeltagarna kan samtala om hur vi blir ”nya” genom vår tro på Jesus Kristus och vår villighet att leva efter hans evangelium. Som en del av det här samtalet kan du be halva klassen studera Filipperbrevet 2:1–5, 14–18; 4:1–9 och den andra halvan att studera Kolosserbrevet 3:1–17 och urskilja egenskaper hos den ”gamla människan” och den ”nya människan”. Du kan också be några klassdeltagare berätta hur de har blivit nya människor genom att ha tro på Jesus Kristus och att leva efter evangeliet. Andra skriftställen ni kan utforska tillsammans är Romarbrevet 6:3–7; Mosiah 3:19 och Alma 5:1, 26.

Filipperbrevet 4:1–13

Vi kan finna glädje i Kristus oavsett våra omständigheter.

  • Även om våra omständigheter är annorlunda än Paulus’ kan vi alla lära oss av hans villighet att vara nöjd och glädjas i alla livets omständigheter. För att inleda ett samtal på det här ämnet kan du gå igenom några av de prövningar Paulus fick uppleva (se, till exempel, 2 Kor. 11:23–28). Du kan sedan be klassdeltagarna att gå igenom Filipperbrevet 4:1–13 för att leta reda på råd Paulus gav som kan hjälpa oss glädjas även i prövningens tider.

    Om du vill utforska det här ämnet ännu mer kan du be en klassdeltagare att berätta om något inspirerande i president Russell M. Nelsons tal ”Glädje och andlig överlevnad” (Liahona, nov. 2016, s. 81–84), eller så kan klassen titta på videon ”Motgångens prövning” (LDS.org). Hur fann människorna i president Nelsons tal eller kvinnan i videon glädje trots sina svåra omständigheter?

  • Klassdeltagarna kanske kan hitta råd i Filipperbrevet 4 som kan hjälpa dem när de upplever prövningar. Du kan ge varje klassdeltagare ett litet kort där de kan skriva ner vad de hittar. Be dem sätta upp det där de ser det när de behöver det.

  • Ibland kan en psalm fördjupa vår kunskap om skrifterna. Ni kan till exempel läsa Filipperbrevet 4:7, 13 tillsammans och sedan sjunga ”Var skall jag finna frid” eller den första versen av ”Lär mig att följa dig” (Psalmer, nr 75 och 150). Vilka samband kan klassdeltagarna se mellan texten till de här psalmerna och Filipperbrevet 4:7, 13? De kanske kan berätta om tillfällen då de kände ”Guds frid, som övergår allt förstånd” eller när de kände sig styrkta ”i Kristus” så att de kunde göra något de inte annars skulle kunna ha gjort. Äldste Jay E. Jensens upplevelse, som du finner i ”Övriga resurser”, kan inspirera till samtal om de här verserna.

  • Eftersom ondskan ökar i dagens värld har dina klassdeltagare nytta av Paulus råd att ”tänka på” sådant som är ”rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm” (Fil. 4:8). Du kanske kan ge varje klassdeltagare (eller små grupper av klassdeltagare) en av de egenskaper som listas i Filipperbrevet 4:8 eller Trosartiklarna 1:13. De kan använda Handledning för skriftstudier för att finna skriftställen om den egenskap de fick i uppgift att hitta och berätta om den för klassen. De kan också nämna exempel på den egenskapen i människors liv. Hur ”söker vi efter detta”?

Kolosserbrevet 1:12–23; 2:3–8

När vår tro är ”rotad” i Jesus Kristus blir vi styrkta mot världsliga inflytanden.

  • Paulus vittnesbörd om Frälsaren i Kolosserbrevet 1:12–23; 2:3–8 ger klassdeltagarna ett bra tillfälle att begrunda och stärka sin egen tro. Klassdeltagarna kan söka igenom de här verserna och leta efter sådant som stärker deras tro på Jesus Kristus. Vad betyder det att vara ”rotade och uppbyggda i [Jesus Kristus]”? (Kol. 2:7.) Bilden av ett träd i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och videon ”Andliga virvelvindar” (LDS.org) kan hjälpa klassdeltagarna att samtala om den här versen. (Se även Neil L. Andersen, ”Andliga virvelvindar”, Liahona, maj 2014, s. 18–21.) Vad kan stärka eller försvaga ett träds rötter? Hur kan vi bli styrkta mot världsliga inflytanden om vi är ”rotade och uppbyggda i [Jesus Kristus]”? (Se Kol. 2:7–8; se även Hel. 5:12; Eth. 12:4.)

  • Dina elever kanske är medvetna om människors filosofier och traditioner som kan ”fånga” en persons tro på Kristus eftersom de står i motsats till evangeliets sanningar och gör det svårare att leva efter evangeliet (Kol. 2:8). Klassdeltagarna kanske kan göra en lista på några sådana (de förslag av äldste Dallin H. Oaks som finns i ”Övriga resurser” kan vara till hjälp). Sedan kan ni samtala om hur vi genom att vara rotade i Jesu Kristi lärdomar får hjälp att följa Paulus råd ”liksom ni tog emot Kristus Jesus som Herren, så lev i honom”, (Kol. 2:6). Hur kan vi hjälpa varandra i våra ansträngningar att följa Frälsaren och inte falska, världsliga traditioner?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Har någon av dina klassdeltagare känt sig förföljd eftersom de tror på evangeliet? Berätta att 1 och 2 Tessalonikerbrevet innehåller råd som Paulus gav till heliga som levde under stark förföljelse men höll sig trofasta.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Filipperbrevet; Kolosserbrevet

Frid som övergår allt förstånd.

När äldste Jay E. Jensen tjänade som medlem i de sjuttios kvorum berättade han om den här upplevelsen:

”Vår sonson Quinton föddes med flera missbildningar och dog tre veckor före sin ettårsdag. Han hade åkt in och ut på sjukhus under sitt korta liv. Syster Jensen och jag bodde i Argentina när det hände. Vi ville verkligen vara där för våra barn för att trösta dem och tröstas av dem. Det var vårt barnbarn och vi älskade honom och ville vara nära dem. Vi kunde bara be, och det gjorde vi innerligt!

Syster Jensen och jag var på resa genom missionen när vi fick veta att Quinton hade dött. Vi stod i korridoren i ett kapell och kramade och tröstade varandra. Jag vittnar för er om att den Helige Anden talade förvissning till vårt hjärta och gav oss en frid som övergår allt förstånd och som varar än i dag (se Fil 4:7). Vi såg också hur den Helige Andens outsägliga gåva verkade i vår sons, vår svärdotters och deras barns liv, som än i dag talar om den tiden med sådan tro, frid och tröst” (”Den Helige Anden och uppenbarelse”, Liahona, nov. 2010, s. 78).

Evangeliets principer och människors traditioner.

Äldste Dallin H. Oaks nämnde flera världsliga traditioner som står i motsats till evangeliets sanningar (”Omvändelse och förändring”, Liahona, nov. 2003, s. 37–40):

  • Brist på aktning för kyskhetslagen

  • Oregelbunden och passiv närvaro i kyrkan

  • Brott mot Visdomsordet

  • Oärlighet

  • Sökande efter ”befordran” i kyrkan

  • En beroendekultur snarare än personligt ansvar

Förbättra vår undervisning

Använd musik. Helig musik inbjuder den Helige Andens inflytande. Detta hjälper dig skapa en vördnadsfull atmosfär och inspirerar eleverna att förbinda sig att handla. Fundera över hur att ”undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger” kan bli en del av dina lektioner (se Kol. 3:16; se även Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22).