Kom och följ mig
14–20 oktober. Filipperbrevet, Kolosserbrevet: ’Allt förmår jag i honom som ger mig kraft’


”14–20 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet: ’Allt förmår jag i honom som ger mig kraft’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”14–20 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Paulus dikterar ett brev i fängelset

14–20 oktober

Filipperbrevet; Kolosserbrevet

”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft”

När var sista gången du läste de andliga intryck som du skrivit ner medan du studerat Nya testamentet? Det kan vara bra att se över de maningar du tagit emot.

Skriv ner dina intryck

Paulus skrev sina brev till filipperna och kolosserna medan han satt fängslad. Men de här breven har inte det tonläge man förväntar av någon som sitter i fängelse. Paulus talade mer om glädje och tacksägelse än om svårigheter och prövningar: ”Kristus blir i alla fall predikad, för syns skull eller uppriktigt, och det gläder jag mig över” (Fil. 1:18). ”För även om jag inte är hos er kroppsligen, så är jag hos er i anden och gläder mig när jag ser er ordning och fasthet i tron på Kristus” (Kol. 2:5). Ja, den ”Guds frid” som Paulus upplevde i sina svåra omständigheter ”övergår allt förstånd” (Fil. 4:7), men den var ändå verklig. I våra egna prövningar kan vi finna samma frid och ”alltid [glädja oss] i Herren” (Fil. 4:4). Vi kan, som Paulus gjorde, förlita oss helt på Jesus Kristus, för ”i honom är vi friköpta” (Kol. 1:14). Vi kan säga som Paulus: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft” (Fil. 4:13; se även Kol. 1:11).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Filipperbrevet 2:12–13

Arbetar vi ”på [vår] frälsning”?

Uttrycket ”arbeta … på [vår] frälsning” används av vissa människor som stöd för tanken att vi blir frälsta enbart genom egna handlingar. Men det är ett begränsat synsätt, liksom det är begränsat att förstå Paulus undervisning ”av nåden är ni frälsta genom tron” (Ef. 2:8) som att inga gärningar behövs för frälsning. Skrifterna, däribland Paulus skrifter, undervisar tydligt om behovet av både Jesu Kristi nåd och våra personliga ansträngningar för att nå frälsning. Som Nephi sa: ”Det är genom nåd vi blir frälsta, sedan vi har gjort allt vi kan göra” (2 Ne. 25:23). Också när vi strävar att utarbeta vår frälsning, är det ”Gud som verkar i er” (Fil. 2:13; se även Fil. 1:6; HFS, ”Nåd”).

Filipperbrevet 3:5–14

Jesu Kristi evangelium är värt varje uppoffring.

Paulus gav upp mycket när han omvändes till Jesu Kristi evangelium, däribland den inflytelserika position han hade i det judiska samhället som farisé. Sök i Filipperbrevet 3:5–14 efter vad Paulus vann eftersom han var villig att göra uppoffringar för evangeliets skull. Vad tänkte han om sina uppoffringar?

Tänk så på ditt eget lärjungeskap. Vad har du uppoffrat för Jesu Kristi evangelium? Vad har du fått? Finns det fler uppoffringar du anser att du borde göra för att bli en mer hängiven lärjunge till Frälsaren?

Se även 3 Nephi 9:19–20; Läran och förbunden 58:2–5; Robert C. Gay, ”Vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?” Liahona, nov. 2012, s. 34–36.

Filipperbrevet 4:1–13

Jag kan finna glädje i Kristus, oavsett mina omständigheter.

Paulus liv är en mäktig illustration av den sanning som framförs av president Russell M. Nelson: ”När fokus i vårt liv är på … Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet. Glädje kommer från och tack vare honom” (”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82).

När du läser Filipperbrevet – särskilt kapitel 4 – kan du söka efter påståenden som kan hjälpa dig finna glädje i alla omständigheter i livet. När har du upplevt ”Guds frid” under en svår tid? (v. 7.) När har du fått styrka genom Kristus att göra svåra saker? (v. 13.) Varför tycker ni att det är viktigt att ”vara nöjd” under alla omständigheter? (v. 11.) Hur kan utövandet av egenskaperna i vers 8 hjälpa dig finna glädje i dina omständigheter?

Se Alma 33:23; Dieter F. Uchtdorf, ”Tacksam under alla förhållanden”, Liahona, maj 2014, s. 70–77.

Kolosserbrevet 1:12–23

Min tro är grundad på Jesus Kristus.

Här är ett sätt att studera som ni kan pröva med nästan vilket kapitel som helst ur skrifterna, även om det fungerar särskilt bra med Kolosserbrevet 1:12–23. Sök i verserna efter något att lära om Jesus Kristus och gör en lista över det du hittar. Varför anser du att det är viktigt att veta de här sakerna om Frälsaren?

Kolosserbrevet 3:1–17

Lärjungar till Jesus Kristus blir ”nya” när de lever efter hans evangelium.

Hur vet du om Jesu Kristi evangelium hjälper dig bli en ”ny människa”? Ett sätt att ta reda på det är att utforska Kolosserbrevet 3:1–17 och göra en lista över inställningar, egenskaper och handlingar för den ”gamla människan” och en annan över inställningar, egenskaper och handlingar för den ”nya människan”.

Inspirerar ditt studium av de här verserna till några tankar om hur evangeliet förändrar dig? Skriv ner dina tankar så att du senare kan gå igenom dem och fundera över hur du utvecklas.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Filipperbrevet

Er familj kan lägga märke till orden glädje eller glädjas som upprepas ofta i Filipperbrevet. Varje gång ni träffar på ett av de här orden kan ni stanna upp och diskutera vad Paulus tänkte om hur man finner glädje.

Filipperbrevet 2:14–15

Hur kan vi ”lysa som stjärnor i världen”?

Filipperbrevet 4:8

Er familj kan kanske peka ut saker att tänka på som passar in på beskrivningarna i den här versen (se även TA 1:13). Hur skulle er familj välsignas av att följa Paulus råd?

Kolosserbrevet 1:9–11; 2:2–3

Vad kan vi göra för att tillta ”i kunskapen om Gud”? Vilka är de ”vishetens och kunskapens alla skatter” som vi finner i evangeliet?

Kolosserbrevet 1:23; 2:7

Er familj kanske kan läsa de här verserna sittande kring ett träd eller medan ni tittar på en bild av ett träd (till exempel den som medföljer det här lektionsförslaget). Vad betyder det att vara ”grundad” eller ”rotad” i Kristus? Hur kan vi hjälpa varandra att stärka våra andliga rötter?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Lev efter ditt vittnesbörd. ”Ni lär det ni är”, lärde äldste Neal A. Maxwell. ”Era egenskaper blir mer ihågkomna … än en viss sanning i en viss lektion” (i Undervisa på Frälsarens sätt, s. 13).

Bild
träd

Paulus lärde att vår tro ska vara ”rotad” i Jesus Kristus (Kol. 2:7).