Kom och följ mig
21–27 oktober. 1 och 2 Tessalonikerbrevet: ’Tappa inte plötsligt fattningen. Låt er inte skrämmas’


”21–27 oktober. 1 och 2 Tessalonikerbrevet: ’Tappa inte plötsligt fattningen. Låt er inte skrämmas’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”21–27 oktober. 1 och 2 Tessalonikerbrevet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
missionärssystrar samtalar med en ung man

21–27 oktober

1 och 2 Tessalonikerbrevet

”Tappa inte plötsligt fattningen. Låt er inte skrämmas”

Om vi inte skriver ner de intryck vi får av Anden, kanske vi glömmer dem. Vad manar Anden dig att skriva när du läser 1 och 2 Tessalonikerbrevet?

Skriv ner dina intryck

I Tessalonike anklagades Paulus och Silas för att ha ”vänt upp och ner på hela världen” (Apg. 17:6). Deras predikan förargade vissa ledare bland judarna, och dessa ledare uppviglade folket (se Apg. 17:1–10). På grund av det råddes Paulus och Silas att lämna Tessalonike. Paulus oroade sig för de nyomvända i Tessalonike och den förföljelse de utstod, men han hade inte möjlighet att återvända och besöka dem. ”När jag inte längre stod ut”, skriver han, ”sände [jag] bud för att få veta hur det var med er tro.” Till svar kom Paulus medhjälpare Timoteus som hade verkat i Tessalonike, ”med goda nyheter om er tro och kärlek” (1 Tess. 3:5–6). Ja, de heliga i Tessalonike var kända som ”ett föredöme för alla troende” (1 Tess. 1:7), och nyheterna om deras tro spreds till städerna omkring. Tänk er Paulus glädje och lättnad över att höra att hans arbete bland dem ”inte var förgäves” (1 Tess. 2:1). Men Paulus visste att trofasthet i det förgångna inte är tillräcklig för andlig överlevnad i framtiden, och han var vaksam mot falska lärares påverkan bland de heliga (se 2 Tess. 2:2–3). Hans budskap till dem och till oss är att fortsätta att förbättra det ”som brister i [vår] tro” och att stärka vår kärlek ”ännu mer” (se 1 Tess. 3:10; 4:10).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Tessalonikerbrevet 1–2

Evangeliets tjänare predikar med uppriktighet och kärlek.

I 1 Tessalonikerbrevet visar Paulus ord både omsorgen och glädjen hos någon som gett av sig själv helt i tjänandet av Guds barn. Särskilt i 1 Tessalonikerbrevets första två kapitel finner man ord och uttryck som beskriver hur en sann tjänare undervisar om evangeliet. Vad inspireras du att göra för att förbättra din undervisning om evangeliet?

1 Tessalonikerbrevet 3:9–4:12

När jag följer Jesus Kristus kan jag bli helig.

Vi hoppas alla att vi ”när vår Herre Jesus kommer” ska kunna stå ”fläckfria i helighet inför vår Gud”(1 Tess. 3:13). Vad lärde Paulus om att bli mer helig i 1 Tessalonikerbrevet 3:9–13; 4:1–12?

Se även Moroni 10:32–33; Handledning för skriftstudier, ”Helighet”; Carol F. McConkie, ”Helighetens sköna skrud”, Liahona, maj 2017, s. 9–12.

1 Tessalonikerbrevet 4:16–18; 5:1–10; 2 Tessalonikerbrevet 1:4–10

Om jag är trofast och vaksam blir jag redo för Frälsarens andra ankomst.

I 1 Tessalonikerbrevet 5:1–10 använde Paulus liknelser för att undervisa om viktiga sanningar om tiden när Jesus återvänder till jorden. När du studerar de här liknelserna kan du skriva ner de intryck som du får om Jesu Kristi andra ankomst:

”En tjuv om natten”:

”Kvinna som ska föda”:

Andra liknelser du hittar:

Vilka fler sanningar lär du om Jesu Kristi andra ankomst i 1 Tessalonikerbrevet 4:16–18; 5:1–10; 2 Tessalonikerbrevet 1:4–10? Vad inspireras du att göra för att vaka och bereda dig för hans ankomst?

Se även Dallin H. Oaks, ”Att förbereda oss för Kristi andra ankomst”, Liahona, maj 2004, s. 7–10.

2 Tessalonikerbrevet 2

Ett avfall, att människor faller bort från sanningen, skulle enligt profetiorna föregå Kristi andra ankomst.

Med ökande förföljelser trodde de heliga i Tessalonike att Frälsarens andra ankomst måste vara nära. Men Paulus visste att det innan Jesus återvände till jorden måste ske ett avfall – ett uppror eller ”bortfall” från sanningen (se 2 Tess. 2:1–4). Ni kan fördjupa kunskapen om det stora avfallet – och er förståelse av återställelsen – genom att utforska några av följande resurser:

  • Skriftställen som förutsade avfallet: Jesaja 24:5; Amos 8:11–12; Matteus 24:4–14; 2 Timoteusbrevet 4:3–4

  • Skriftställen som visar att avfallet redan börjat på Paulus tid: Apostlagärningarna 20:28–30; Galaterbrevet 1:6–7; 1 Timoteusbrevet 1:5–7

  • Hur de stora kristna reformatorerna såg på avfallet:

    Martin Luther: ”Jag har ej sökt något annat än att reformera kyrkan i enlighet med de heliga skrifterna. … Jag säger endast att kristendomen upphörde att existera bland dem som borde ha bevarat den” (i E. G. Schweibert, Luther and His Times: The Reformation from a New Perspective [1950], s. 590).

    Roger Williams: ”Avfallet har fördärvat allt … i sådan utsträckning att ingen återhämtning från det avfallet kan ske förrän Kristus ånyo sänder ut nya apostlar till att plantera kyrkor, (i Philip Schaff, The Creeds of Christendom [1877], s. 851).

    Erasmus: ”Allting är nu så sammanflätat med dessa frågor [om läran] och dekret att vi inte ens vågar hoppas att kunna kalla världen tillbaka till sann kristendom” (The Praise of Folly [Dårskapens lov], övers. Clarence H. Miller, 2:a uppl. [2003], s. 155–156).

Se även 2 Nephi 28; ”Avfall”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du bör diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

1 Tessalonikerbrevet 3:9–13

Vad finns det i Paulus känslor för sina vänner som gör intryck på er? Hur kan vi utveckla sådana känslor för vår familj, våra vänner och andra sista dagars heliga?

1 Tessalonikerbrevet 4:13–18

Hur kan vi använda de här verserna till att trösta oss själva eller någon annan när en kär anförvant gått bort?

1 Tessalonikerbrevet 5:14–25

Läs Paulus råd i 1 Tessalonikerbrevet 5:14–25 och hitta ord som er familj vill fokusera på. Ni kan skriva upp orden på en affisch och sätta upp den i hemmet. Familjemedlemmar kan skriva till på affischen när de ser varandra leva efter rådet på affischen.

2 Tessalonikerbrevet 3:13

Kan vi ibland ”tröttna … på att göra det som är gott” – kanske överväldigade av lärjungeskapets krav? Vad kan hjälpa oss när vi känner så? (Se Gal. 6:9; L&F 64:33.) Hur kan vi stödja varandra när det händer?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök uppenbarelse dagligen. ”Uppenbarelse kommer ofta ’rad på rad’ (2 Ne. 28:30), inte allt på en gång. … Tänk inte på [evangeliestudier] som något du avsätter tid för utan som något du alltid gör” (Undervisa på Frälsarens sätt , s. 12).

Bild
Kristus i skyn

Den uppståndne Kristus, av Robert T. Barrett