Kom og følg mig
9.-15. september. 2 Korinther 1-7: ›Lad jer forlige med Gud‹


»9.-15. september. 2 Korinther 1-7: ›Lad jer forlige med Gud‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»9.-15. september. 2 Korinther 1-7«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Jesus Kristus

9.-15. september

2 Korinther 1-7

»Lad jer forlige med Gud«

Når du læser 2 Korinther 1-7 denne uge, så tænk på klassemedlemmerne enkeltvis – både dem, der kommer, og dem, der ikke gør. Hvordan kan principperne i disse kapitler velsigne dem?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv klassens medlemmer tid til at dele ideer, der vil gøre deres skriftstudium mere effektivt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Korinther 1:3-7; 4:6-10, 17-18; 7:4-7

Vores prøvelser kan være en velsignelse.

  • Måske er der nogen i din klasse, der gennemgår en svær prøvelse. De oplevelser, som Paulus beskrev, og det råd, han gav i 2 Korinther, kan hjælpe dem til at tænke på de velsignelser, der kommer af deres prøvelser. For at indlede en drøftelse kan du bede en om at komme forberedt på at tale om, hvordan en prøvelse velsignede hans eller hendes liv, eller hvad han eller hun lærte af en anden, der udholdt en prøvelse. Du kan derefter give dem nogle få minutter til at gennemgå 2 Korinther 1:3-7, 4:6-10, 17-18 og 7:4-7 og se efter det, som Paulus sagde om formålene og velsignelserne ved prøvelser. (Se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier for eksempler på hans lærdomme). Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet. Du kan foreslå, at de læser det vers højt, hvor de fandt en bestemt lærdom, og derpå fortælle om en oplevelse eller et vidnesbyrd, der relaterer til den lærdom.

  • Overvej at give dem tid til at tænke på, hvordan prøvelser kan velsigne deres liv, herunder ved at gennemgå Paulus’ lærdomme i 2 Korinther 1:3-7, 4:6-10, 17-18 og 7:4-7. De kan i løbet af den tid skrive, hvordan de kan anvende Paulus’ lærdomme i deres trængsler.

  • Som bidrag til jeres drøftelse kan I overveje at synge jeres yndlingssalme, som vidner om den trøst og de velsignelser, vor himmelske Fader og Frelseren giver os, når vi har prøvelser, såsom »Så sikker en grundvold« (Salmer og sange, nr. 38). Når I har sunget, kan du bede dem om at se efter en sætning i 2 Korinther 1 og 4, som de føler passer til budskabet i salmen.

2 Korinther 2:5-11.

Vi kan modtage velsignelser og velsigne andre, når vi tilgiver.

  • Vi har alle oplevet, at nogle har »bedrøvet« os eller vores familie (v. 5). Deltagerne kan måske søge i 2 Korinther 2:5-11 og se efter råd fra Paulus om, hvordan vi skal behandle en, der har fornærmet os. Overvej at bede dem om at gennemgå Lukas 15:11-32, Johannes 8:1-11 og citatet af ældste Kevin R. Duncan (se »Yderligere ressourcer«) for at lære mere om, hvordan vi skal behandle dem, der har syndet. Hvordan skader vi os selv og andre, når vi ikke er villige til at tilgive?

2 Korinther 5:14-21

Gennem Jesu Kristi forsoning kan vi blive forliget med Gud.

  • Mange kommer i kirke med et ønske om at føle sig tættere til Gud, og en drøftelse af 2 Korinther 5:14-21 kan hjælpe dem. Deltagerne kan undersøge betydningen af ordet forlige for at komme i gang, måske ved at slå ordet op i en ordbog. Hvilke indblik giver dette om at blive forliget med Gud? Hvilke yderligere indblik får vi i afsnittet »forsoning« i Guide til skrifterne? Hvordan kan de indblik hjælpe os til at forstå 2 Korinther 5:14-21? Du kan bede dem om at fortælle om deres følelser for Frelseren, hvis forsoning gør det muligt for os at blive forliget med Gud.

2 Korinther 7:8-11

Bedrøvelse efter Guds vilje leder til omvendelse.

  • 2 Korinther 7:8-11 giver en god beskrivelse af bedrøvelse efter Guds vilje og dens rolle i omvendelse. Hvad lærer vi om bedrøvelse efter Guds vilje af 2 Korinther 7:8-11 og præsident Dieter F. Uchtdorfs ord i »Yderligere ressourcer«? Hvorfor er bedrøvelse efter Guds vilje afgørende for omvendelse?

  • Du kan føle dig tilskyndet til at opmuntre til en drøftelse af omvendelse. Hvis du gør det, kan du eventuelt gøre dette: Skriv Omvendelse er på tavlen. Bed klassen om at finde ud af, hvordan de kan færdiggøre sætningen ved at bruge ting, de har lært af 2 Korinther 7:8-11, såvel som af skrifterne og andre kilder i »Yderligere ressourcer«. Hvordan kan de bruge disse lærdomme til at hjælpe en person til at forstå, hvordan man oprigtigt omvender sig?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Spørg klassens medlemmer, om de nogen sinde har bedt om at få en prøvelse eller lidelse fjernet. I 2 Korinther 8-13 vil de finde ud af, hvordan Paulus reagerede, da han bad om dette, men hans bøn blev ikke besvaret efter hans forventning.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

2 Korinther 1-7

Når vi ser andre, som Gud ser dem, hjælper det os til at tilgive.

Ældste Kevin R. Duncan har sagt: »En nøgle til at tilgive andre er at forsøge at se dem, som Gud ser dem. Til tider kan Gud trække forhænget til side og velsigne os med gaven at kunne se ind i hjertet, sjælen og ånden hos en anden person, som har krænket os. Denne indsigt kan endog føre til en overvældende kærlighed for personen« (Tilgivelsens helbredende salve«, Liahona, maj 2016, s. 34).

Bedrøvelse efter Guds vilje inspirerer til forandring og håb.

Præsident Dieter F. Uchtdorf har forklaret:

»Bedrøvelse efter Guds vilje inspirerer til forandring og håb gennem Jesu Kristi forsoning. Bedrøvelse i verdens forstand trækker os ned, slukker håbet og overtaler os til at give efter for yderligere fristelser.

Bedrøvelse efter Guds vilje fører til omvendelse og en forandring af hjertet. Den får os til at hade synd og elske det gode. Den opfordrer os til at rejse os og vandre i lyset af Kristi kærlighed. Sand omvendelse er forandring, ikke smerte eller lidelse« (»Du kan gøre det nu!« Liahona, nov. 2013, s. 56).

Hvad er omvendelse?

Ældste Neil L. Andersen har sagt:

»Når vi synder, vender vi os væk fra Gud. Når vi omvender os, vender vi os tilbage mod Gud.

Opfordringen om at omvende os kommer sjældent med en revsende røst, men snarere en kærlig henvendelse om at vende om og ›igen vend[e sig]‹ mod Gud (se Hel 7:17). Det er en kærlig Fader og hans enbårne Søn, der kalder på os til at være mere, end vi er, til at nå op på et højere niveau i vores liv, til at ændre os og føle glæden ved at holde befalingerne. Vi er Kristi disciple og glæder os over omvendelsens velsignelser og glæden ved at være tilgivet. De bliver en del af os, som former den måde, hvorpå vi tænker og føler …

For de fleste er omvendelse mere en rejse end en enkeltstående begivenhed. Det er ikke let. At forandre sig er vanskeligt. Det kræver, at man løber i modvind eller svømmer mod strømmen. Jesus sagde: ›Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig‹ (Matt 16:24). Omvendelse er at vende sig bort fra ting som uærlighed, stolthed, vrede og urene tanker og vende sig mod ting som venlighed, uselviskhed, tålmodighed og åndelighed. Det er ›igen at vende sig‹ mod Gud« (»Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, Liahona, nov. 2009, s. 40, 41).

Gør undervisningen bedre

Inkluder dem, der kæmper. Nogle gange har de, der kæmper, bare brug for at føle sig elsket. Overvej at give dem en opgave om at deltage i en kommende lektion. Giv ikke op, hvis de ikke reagerer på din første indsats. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 8-9).