Kom og følg mig
9.-15. september. 2 Korinther 1-7: ›Lad jer forlige med Gud‹


»9.-15. september. 2 Korinther 1-7: ›Lad jer forlige med Gud‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»9.-15. september. 2 Korinther 1-7«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Jesus Kristus

9.-15. september

2 Korinther 1-7

»Lad jer forlige med Gud«

Når du studerer Paulus’ brev til korintherne, så nedskriv nogle af de evangeliske principper, du finder, og tænk over, hvordan du kan anvende dem i dit liv.

Nedskriv dine indtryk

Nogle gange betyder det at være kirkeleder, at man skal sige nogle svære ting. Det var sandt på Paulus’ tid, ligesom det er i vore dage. Tilsyneladende omfattede et tidligere brev fra Paulus til de korinthiske hellige revselse og forårsagede sårede følelser. I det brev, der blev Paulus’ Andet Brev til Korintherne, prøvede han at forklare, hvad der havde ligget til grund for hans hårde ord: »I stor nød og med beklemt hjerte skrev jeg til jer under mange tårer – ikke for at I skulle blive bedrøvede, men for at I skulle vide, hvilken kærlighed jeg har især til jer« (2 Kor 2:4). Når man bliver irettesat af en leder, hjælper det afgjort at vide, at det er inspireret af kristuslignende kærlighed. Og selv i de tilfælde, hvor det ikke er, er det nemmere at reagere passende på krænkelser, hvis vi er villige til at se andre med den form for kærlighed, som Paulus havde. Som ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Vær venlig med hensyn til menneskelig svaghed – jeres egen såvel som deres, der tjener med jer i denne kirke, der ledes af frivillige mænd og kvinder her på jorden. Bortset fra tilfældet med Guds eneste fuldkomne, enbårne Søn er ufuldkomne mennesker det eneste, han har haft at arbejde med« (»Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 94).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Korinther 1:3-7; 4:6-10, 17-18; 7:4-7

Mine prøvelser kan være en velsignelse.

I betragtning af de prøvelser, som Paulus mødte under sin tjenestegerning, så er det ikke overraskende, at han skrev en del om formålet med og velsignelserne ved prøvelser. Tænk på, hvordan dine prøvelser kan være en velsignelse, når du læser 2 Korinther 1:3-7, 4:6-10, 17-18 og 7:4-7. Du kan for eksempel tænke over, hvordan Gud »trøster [dig] i al [din] trængsel«, og hvordan du til gengæld kan »kan trøste alle dem, der er i trængsel« (2 Kor 1:4). Eller du kan fokusere på Jesu Kristi lys, der har »skinne[t] i vore hjerter«, selv når vi er »trængt« og »tvivlrådige« (2 Kor 4:6-10).

Se også Mosija 24:13-17; Gospel Topics, »Adversity«, topics.lds.org.

2 Korinther 2:5-11.

Jeg modtager velsignelser og velsigner andre, når jeg tilgiver.

Vi ved ikke meget om den mand, som Paulus omtalte i 2 Korinther 2:5-11 – kun at han havde overtrådt (se v. 5-6), og at Paulus ønskede, at de hellige ville tilgive ham (se v. 7-8). Hvorfor lader vi nogle gange ikke »kærligheden råde« i forhold til dem, som har fornærmet os (v. 8)? Hvordan skader det andre og os selv, når vi tilbageholder tilgivelse (se v. 7, 10-11)? Hvordan »bedrages [vi] af Satan«, når vi tilbageholder tilgivelse fra andre mennesker (v. 11)?

Se også Lære og Pagter 64:9-11.

2 Korinther 5:14-21

Gennem Jesu Kristi forsoning kan jeg blive forenet med Gud.

Paulus vidste mere end nogen, hvordan det er at blive »en ny skabning«. Han gik fra at forfølge de kristne til frygtløst at forsvare Kristus. Han vidste selv, hvordan Jesus »der ikke kendte til synd« kan tage vores synder væk og give os sin »retfærdighed«, hvilket genopretter vores enighed med Gud. Når du læser disse vers, så tænk over, hvad det vil sige at blive forligt med en anden person. Hvordan hjælper det dig til at forstå, hvad det vil sige at blive forligt med Gud? Tænk over, hvad der kunne adskille dig fra Gud. Hvad har du brug for for at være mere fuldstændigt forligt med ham?

Se også 2 Nefi 10:23-25.

2 Korinther 7:8-11.

Bedrøvelse efter Guds vilje leder til omvendelse.

Vi tænker ikke normalt på bedrøvelse som en god ting, men Paulus talte om »bedrøvelse efter Guds vilje« som en nødvendig del af omvendelse. Hvad lærer du om bedrøvelse efter Guds vilje af følgende? 2 Korinther 7:8-11; Alma 36:16-21; Mormon 2:11-15 og Gospel Topics, »Repentance«,topics.lds.org. Hvornår har du følt bedrøvelse efter Guds vilje, og hvordan påvirkede det dit liv?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

2 Korinther 3:1-3

Har nogen i din familie nogensinde bedt nogen om at skrive en anbefaling til dem, såsom i forbindelse med et job eller en ansøgning til en uddannelse? Bed dem om at fortælle om den oplevelse, og hvad der stod i anbefalingen om dem. Paulus sagde, at de helliges liv var lige som anbefalinger for evangeliet fra Kristus selv, »ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd«. Når I læser 2 Korinther 3:1-3 sammen, så tal om, hvordan vores eksempler er ligesom anbefalinger for evangeliet, der kan »kendes og læses af alle mennesker«. Måske kunne I alle skrive et brev, hvor I forklarer, hvordan en anden i familien har været et godt eksempel på at være en af Jesu Kristi disciple. De kunne læse deres brev for familien og give det til den person, de skrev om. Hvorfor er det vigtigt at forstå, at vores liv er »Kristus-brev[e]«?

2 Korinther 5:6-7

Hvad vil det sige, at vi »lever i tro, ikke i det, som kan ses«? Hvad gør vi for at vise, at vi tror på det, vi ikke kan se?

2 Korinther 5:17

Kan din familie komme i tanke om – eller finde – eksempler i naturen, der undergår bemærkelsesværdige forandringer og bliver nye skabninger? (Se de billeder, der er med i dette oplæg). Hvad lærer disse eksempler os om, hvordan Jesu Kristi evangelium kan ændre os?

2 Korinther 6:1-10

Hvad betyder det ifølge disse vers at være »Guds tjenere«?

2 Korinther 6:14-18

Hvordan kan vi følge Paulus’ råd: »Drag bort fra [de uretfærdige], og skil jer ud«, mens vi samtidig er gode eksempler for dem omkring os?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Anvend illustrationer. Nogle evangeliske begreber, såsom forsoningen, kan være svære at forstå. Du kan overveje at bruge billeder eller genstande, der kan hjælpe din familie til at forstå de principper, du finder i skrifterne.

Billede
Larve, kokon og sommerfugl

Når vi bliver omvendt til Kristi evangelium, er vores forandring så stor, at Paulus beskrev den som at blive en »ny skabning« (2 Kor 5:17).