Kom og følg mig
2.-8. september. 1 Korinther 14-16: ›Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud‹


»2.-8. september. 1 Korinther 14-16: ›Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»2.-8. september. 1 Korinther 14-16«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
dåbsbassin i et tempel

2.-8. september

1 Korinther 14-16

»Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud«

Nedskriv dine indtryk, når du læser 1 Korinther 14-16. Bed om det, som Ånden har lært dig, og spørg vor himmelske Fader, om der er mere, han gerne vil have dig til at lære.

Nedskriv dine indtryk

Fordi kirken og dens læresætninger var forholdsvis nye i Korinth, er det forståeligt, at de korinthiske hellige mødte forvirring. Paulus havde tidligere undervist dem i evangeliets grundlæggende sandhed: »At Kristus døde for vore synder … at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag« (1 Kor 15:3-4). Men nogle medlemmer begyndte snart at sige, at »der ikke findes nogen opstandelse fra de døde« (1 Kor 15:12). Paulus bad dem indtrængende om at holde fast ved de sandheder, der var blevet undervist om (se 1 Kor 15:2). Når vi møder modstridende meninger om evangeliske sandheder, er det godt at huske, at »Gud … ikke [er] forvirringens, men fredens Gud« (1 Kor 14:33). Når vi lytter til Herrens udvalgte tjenere og holder fast ved de enkle sandheder, de gentagne gange belærer os om, kan det hjælpe os til at finde fred og »stå fast i troen« (1 Kor 16:13).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Korinther 14

Jeg kan søge profetiens gave.

Har du nogen sinde spekuleret på, hvad profetiens gave er? Er det evnen til at forudsige fremtiden? Kan alle modtage den gave? Eller gælder det kun profeter?

Kirkens præsident er den eneste person, der kan profetere for og modtage åbenbaring på vegne af hele Kirken; men Guide til skrifterne definerer profeti som »guddommeligt inspirerede ord, som et menneske modtager ved åbenbaring fra Helligånden … Når et menneske profeterer, udtaler eller nedskriver vedkommende det, som Gud ønsker at videregive til gavn for ham eller andre« (Guide til skrifterne, »Profeti«, scriptures.lds.org, se også L&P 100:5-8). Johannes’ Åbenbaring 19:10 definerer også en profeti som »Jesu vidnesbyrd«.

Hvad lærer du om denne åndelige gave af 1 Korinther 14:3, 31, 39-40? Hvad kan Paulus have ment, da han opfordrede korintherne til at »stræbe efter at tale profetisk« (1 Kor 14:39)? Hvordan kan du tage imod denne opfordring?

Se også 4 Mosebog 11:24-29; Jakob 4:6-7; Alma 17:3; Lære og Pagter 11:23-28.

1 Korinther 14:34-35

Hvorfor sagde Paulus, at kvinder skulle tie stille i menighederne?

Paulus’ lærdomme i 1 Korinther 14:34-35 kan synes forvirrende, da han tidligere i samme brev skrev, at kvinder bad og profeterede (se 1 Kor 11:5). Joseph Smiths oversættelse erstatter ordet tale i vers 34 og 35 med ordet herske. Tydeliggørelsen antyder, at Paulus kunne have henvist til kvinder, der prøvede at tilrane sig myndighed ved kirkens møder (se også 1 Tim 2:11-12).

Se også »Women in the Church«, Gospel Topics, topics.lds.org.

1 Korinther 15:1-34, 53-58

Jesus Kristus sejrede over døden.

Jesu Kristi opstandelse er så grundlæggende i kristendommen, at man kunne sige, at uden den er der ikke nogen kristendom – for at bruge Paulus’ ord, så »er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom« (1 Kor 15:14). Men nogle af de korinthiske hellige underviste om, at »der ikke findes nogen opstandelse fra de døde« (1 Kor 15:12). Når du læser Paulus’ svar i 1 Korinther 15, brug da et øjeblik på at tænke over, hvordan dit liv ville være anderledes, hvis du ikke troede på opstandelsen. Hvordan har den velsignet dig? Hvilke velsignelser vil du modtage, fordi Jesus Kristus opstod (se 2 Ne 9:6-19; Alma 40:19-23; L&P 93:33-34)? Hvad betyder vendingen »men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves« for dig (v. 17)?

1 Korinther 15:35-54

Opstandne legemer er anderledes end jordiske legemer.

Har du nogensinde tænkt over, hvordan et opstandent legeme er? Nogle af korintherne spekulerede ifølge 1 Korinther 15:35 også over det. Læs Paulus’ svar i vers 36-54 og læg mærke til ord og vendinger, der beskriver forskellen mellem jordiske legemer og opstandne legemer. I vers 40-42 står der for eksempel, at opstandne legemer vil skinne i herlighed i forskellige grader, ligesom solens, månens og stjernernes lys er forskelligt (se også JSO, 1 Kor 15:40; L&P 76:50-112).

Se også Alma 11:43-45; Lukas 24:39.

Billede
solopgang

»Solen og månen og stjernerne har hver sin glans« (1 Kor 15:41).

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag:

1 Korinther 15:29

Vi lærer af vers 29, at de første hellige deltog i dåb for de døde, ligesom vi gør i Kirken i vore dage. Hvordan går det os som familie i forhold til at forberede vore forfædres navne til tempelordinancer? Se også »Baptisms for the Dead«, Gospel Topics, topics.lds.org.

1 Korinther 15:35-54

Hvilke genstande eller billeder kunne du vise for at hjælpe din familie til at forstå nogle af de ord, som Paulus bruger til at beskrive, hvordan jordiske legemer er anderledes end opstandne legemer? For at vise forskellen mellem forgængelig og uforgængelig (se v. 52-54) kunne du for eksempel vise noget metal, der er rustet (såsom jern), og noget metal, der ikke ruster (såsom rustfrit stål). Eller du kunne sammenligne noget svagt med noget stærkt (se v. 43).

1 Korinther 15:55-57

En samtale om disse vers kan være særlig meningsfuld, hvis din familie kender nogen, der er død. Din familie kunne bære vidnesbyrd om, hvordan Jesus Kristus fjerner »dødens brod« (v. 56). Ældste Paul V. Johnsons budskab »Og døden skal ikke være mere« (Liahona, maj 2016, s. 121-123) kunne være et godt tillæg til jeres samtale.

1 Korinther 16:13

Hjælp din familie til at relatere til dette vers ved eventuelt at tegne en cirkel på jorden og bede en om at »stå fast« indeni, mens personen har bind for øjnene, samtidig med de andre prøver at fjerne ham eller hende fra cirklen. Hvilken forskel gør det, når personen i cirklen ikke har bind for øjnene og er i stand til at se og være årvågen? Hvad kan vi gøre for at være »stærke« i vores liv, når vi bliver fristet til at træffe dårlige valg?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter mønstre. I skrifterne finder vi mønstre, der viser, hvordan Herren udfører sit værk. Hvilke mønstre finder du i 1 Korinther 14, der hjælper os til at forstå, hvordan vi kan undervise og opbygge hinanden? Se også Lære og Pagter 50:13-23.

Billede
Kristus viser sig for Maria ved graven i haven

Kvinde, hvorfor græder du? af Simon Dewey