Kom og følg mig
26. august-1. september. 1 Korinther 8-13: ›I er Kristi legeme‹


»26. august-1. september. 1 Korinther 8-13: ›I er Kristi legeme‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»26. august-1. september. 1 Korinther 8-13«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
nadvermøde

26. august-1. september

1 Korinther 8-13

»I er Kristi legeme«

Når du bønsomt læser 1 Korinther 8-13, vil Helligånden tale til dig på stille måder (se 1 Kong 19:11-12). Når du nedskriver disse indtryk, vil det hjælpe dig til at genkalde de følelser og tanker, du havde under dit studium.

Nedskriv dine indtryk

På Paulus’ tid var Korinth et velhavende handelscenter med indbyggere fra hele romerriget. Med så mange forskellige kulturer og religioner i byen kæmpede kirkens medlemmer i Korinth med at bevare deres enighed, så Paulus søgte at hjælpe dem med at finde enighed i deres tro på Kristus. Denne enighed var mere end bare en fredelig sameksistens; Paulus bad dem ikke om bare at tolerere hinandens forskelligheder. I stedet underviste han om, at når man slutter sig til Jesu Kristi kirke, bliver man »døbt … til at være ét legeme« og enhver del af legemet er vigtig (1 Kor 12:13). Når et medlem er faret vild, er det ligesom at miste en legemsdel, og på grund af det bliver kroppen svagere. Når et medlem lider, bør vi alle føle det og gøre vores del for at lindre det. I denne slags enighed bliver forskelligheder ikke kun anerkendt, men påskønnet, fordi uden medlemmer med forskellige gaver og evner vil legemet være begrænset. Så hvad enten du føler, at du altid har været hjemme i Kirken, eller du tænker på, hvor du virkelig hører til, så er Paulus’ budskab til dig, at enighed ikke er det samme som ensartethed. Du har brug for dine medhellige, og dine medhellige har brug for dig.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Korinther 10:1-13

Gud giver os en udvej til at undslippe fristelse.

Åndelige oplevelser, selv mirakuløse, undtager os ikke fra fristelser, der er »menneskelige« (1 Kor 10:13). Det kan være en grund til, at Paulus skrev om, hvordan israelitterne på Moses’ tid kæmpede med fristelse, selvom de så mægtige mirakler (se 2 Mos 13:21; 14:13-31). Når du læser 1 Korinther 10:1-13, hvilke advarsler i israelitternes oplevelser synes at være anvendelige for dig? Hvordan har vor himmelske Fader gjort det muligt for dig at undslippe (se også Alma 13:27-30; 3 Ne 18:18-19)?

1 Korinther 10:16-17; 11:16-30

Nadveren forener os som Kristi tilhængere.

Selvom nadverordinancer er en personlig forpligtelse mellem en person og Herren, er det også en oplevelse, vi deler med andre – vi tager næsten altid del i nadveren sammen, som en gruppe af hellige. Læs, hvad Paulus sagde om nadveren og tænk over, hvordan denne hellige ordinance kan hjælpe mange til at blive »ét« i Kristus (1 Kor 10:17). Hvordan kan du hente styrke ved at deltage i nadveren med andre troende? Hvordan påvirker det, hvordan du forbereder dig til nadveren, og hvordan du stræber efter at holde dine dåbspagter?

1 Korinther 11:3-15

Hvorfor skrev Paulus om at have hovedet tildækket og om frisurer?

Paulus henviste til kulturelle skikke med hensyn til påklædning og soignering for at undervise om forholdet mellem mænd, kvinder og Herren. Selvom vi ikke følger disse skikke i vore dage, kan vi stadig lære af Paulus’ erklæring i 1 Korinther 11:11 om, at der er brug for både mænd og kvinder i Herrens plan, både i et ægteskab og i Kirken. Som ældste David A. Bednar har sagt: »Hensigten er, at manden og kvinden lærer af, styrker, er til velsignelse for og fuldkommengør hinanden«, mens de går fremad mod ophøjelse (»Vi tror, at vi skal være kyske«, Liahona, maj 2013, s. 42; se også Mark 10:6-9).

1 Korinther 12-13

Åndelige gaver er givet til gavn for alle vor himmelske Faders børn.

Listen over åndelige gaver i 1 Korinther 12-13 er ikke udtømmende. Men den er et godt sted at begynde, når du finder frem til og tænker over de åndelige gaver, som vor himmelske Fader har givet dig. Artiklen »Spiritual Gifts« i Gospel Topics (topics.lds.org) kan måske hjælpe dig til at forstå disse gaver bedre. Du kan føje gaver til Paulus’ liste, som du har bemærket hos andre, hos dig selv eller hos folk i skrifterne. Hvis du har fået din patriarkalske velsignelse, kan den også nævne nogle af dine åndelige gaver. Hvordan hjælper disse gaver os med at opbygge Guds rige? Tænk over, hvad du vil gøre for at »stræb[e] efter de største nådegaver« (1 Kor 12:31).

Se også Moroni 10:8-21, 30; Lære og Pagter 46:8-26; Trosartiklerne 1:7.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser skrifterne sammen med din familie, så søg inspiration for at kunne møde din families behov. Følgende forslag kan være en hjælp:

1 Korinther 9:24-27

Eftersom Paulus sammenlignede evangeliet med et løb, kan du afholde et familieløb for at illustrere hans pointe. Giv en krone til alle, der fuldfører løbet og tal om, hvordan alle, der er flittige med hensyn til at følge Jesus Kristus i dette liv, kan vinde en »sejrskrans« (1 Kor 9:25; se også 2 Tim 4:7-8). Hvad kan en eliteløber gøre for at forberede sig til et løb? Hvordan kan vi på samme måde forberede os til at vende tilbage til vor himmelske Fader?

Billede
løbere på en bane

Paulus sammenlignede efterlevelse af evangeliet med at deltage i et løb.

1 Korinther 12:1-11

Du kan overveje at give alle i din familie et stykke papir med navnet på en af de andre i familien øverst oppe. Bed dem alle sammen om at skrive de åndelige gaver, som de har bemærket den person har. Hver person kan derpå give sit papir til sidemanden, indtil alle har haft mulighed for at skrive om alle familiens gaver.

1 Korinther 12:3.

Hvorfor er Helligånden nødvendig for at få et vidnesbyrd om Jesus Kristus? Hvad kan vi gøre for at invitere Helligånden til at styrke vores vidnesbyrd om ham?

1 Korinther 12:12-27

Paulus’ analogi om et legeme kunne være en god måde at tale om enighed i familien. Din familie kunne for eksempel tegne et legeme, der kun bestod af øjne eller ører (se v. 17). Hvad antyder disse vers om, hvordan vi bør behandle hinanden?

1 Korinther 13:4-8

Paulus’ definition af kærlighed kan måske blive et inspirerende motto for jeres familie. Du kunne give hver person i din familie til opgave at studere en vending i vers 4-8 og derefter fortælle resten af familien om, hvad den betyder ved hjælp af definitioner, eksempler og personlige oplevelser. Hvordan er Frelseren et eksempel på disse egenskaber? I kunne også sammen lave plakater for alle vendingerne og sætte dem op rundt om i huset. Vær kreativ!

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Vis et skriftsted. Anbring et vers, som du synes er betydningsfuldt, et sted, hvor din familie ofte vil se det. Få de andre i familien til at skiftes til at vælge et skriftsted, der skal op at hænge.

Billede
nadvermøde

»Brødet, som vi bryder, er det ikke fællesskab med Kristi legeme? Fordi der er ét brød, er vi alle ét legeme« (1 Kor 10:16-17).