Kom, følg med meg
19.–25. august. 1 Korinterbrev 1–7: ‘[Vær] fast forenet’


“19.–25. august. 1 Korinterbrev 1–7: ‘[Vær] fast forenet’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“19.-25. august. 1 Korinterbrev 1–7”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Korint

Korint, Syd-Hellas, Forum og kultursenter maleri av Balage Balogh

19.–25. august

1 Korinterbrev 1–7

“[Vær] fast forenet”

Eldste Jeffrey R. Holland har sagt at de fleste “kommer [til kirken] for å få en åndelig opplevelse” (“En lærer kommet fra Gud”, Lys over Norge, juli 1998, 25). Når du leser 1 Korinterbrev 1–7, kan du med bønnens hjelp overveie hva du kan gjøre for å bidra til å skape åndelige opplevelser i klassen.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vurder å be klassemedlemmene skrive ned hvordan de har handlet ifølge det de lærer av Skriftene. Be noen klassemedlemmer fortelle hva de har skrevet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Korinterbrev 1:10–173

Medlemmer av Jesu Kristi kirke må være forenet.

  • Å snakke om de første kapitlene av 1 Korinterbrev kan være en anledning til å utvikle større enhet blant menighetens medlemmer. Du kan begynne med å be klassemedlemmene snakke om en klubb, en gruppe eller et lag de har tilhørt som hadde en sterk følelse av enhet. Hvorfor følte denne gruppen seg så forenet? Du kan deretter utforske noen av Paulus’ læresetninger om enhet i 1 Korinterbrev 1:10–13; 3:1–11. Hva lærer disse versene og våre erfaringer oss om hva som bidrar til å skape enhet og hva som truer det? Hvilke velsignelser mottar de som er forenet? Historiene president Henry B. Eyring forteller under “Ytterligere ressurser”, kan også bidra til denne drøftingen.

  • Paulus bruker en bygning som bilde for å fremme enhet i 1 Korinterbrev 3:9–17. Hvordan kan denne analogien hjelpe klassen å forstå enhet bedre? Når dere har lest disse versene sammen, kan du gi hvert klassemedlem en byggekloss, slik at dere kan samarbeide om å bygge noe. På hvilken måte er vi “Guds bygning”? (1 Korinterbrev 3:9). Hvordan bygger Gud oss opp individuelt? Hva bygger vi sammen som hellige? Hva kan vi gjøre som en samstemt menighet som vi ikke ville være i stand til som enkeltpersoner?

1 Korinterbrev 1:17–31; 2; 3:18–20

For å utføre Guds arbeid trenger vi Guds visdom.

  • Noen føler seg uskikket til å tjene i Kirken fordi de mangler utdannelse eller yrkesopplæring. Andre føler seg riktig så kvalifisert fordi de har utdannelse eller yrkesopplæring. Begge synspunkter gjenspeiler en misforståelse av hva som egentlig kvalifiserer oss til Guds arbeid. Her er et forslag for å hjelpe klassen å stole på Gud: Del klassen i grupper, og be dem skumlese 1 Korinterbrev 1:17–31; 2 eller 3:18–20 for å finne ord som vis og dårskap. Deretter kan de snakke i gruppene sine om hva disse versene lærer oss om å være kloke med hensyn til Herrens arbeid. Hva er det ved evangeliet som kan virke tåpelig for noen? Hvordan viser disse tingene Guds visdom? Klassemedlemmene kan kanskje også fortelle om erfaringer der de stolte på Guds visdom, fremfor sin egen, for å utføre hans arbeid.

1 Korinterbrev 6:9–20

Vår fysiske kropp er hellig.

  • For å innlede en samtale om disse versene kan du skrive spørsmål som de følgende på tavlen: Hvordan ser Herren på kroppen vår? Hvordan er dette forskjellig fra hvordan Satan ønsker at vi skal betrakte kroppen vår? Hva vil det si at kroppen er et tempel for Den hellige ånd? Be klassemedlemmene finne svar på disse spørsmålene i 1 Korinterbrev 6:9–20 (se også L&p 88:15; Moses 6:8–9).

  • Drøftingen om at kroppen er hellig kan omfatte en samtale om kyskhetsloven. Dette kan være spesielt nyttig fordi vi som siste-dagers-hellige ofte har anledning til å forklare vår tro om kyskhet for dem som kanskje ikke deler disse oppfatningene. Du kan gjerne spørre klassemedlemmene hva de lærer av Paulus – så vel som andre av Kirkens ressurser – som kan hjelpe dem å forklare andre hvorfor kyskhet er viktig. Noen av disse ressursene kan omfatte dem som er oppført under “Ytterligere ressurser”.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Fortell klassen at hvis de ønsker flere ideer om hvordan de kan bli mer samstemt med sin ektefelle, familie eller menighet, fortsetter temaet enhet i 1 Korinterbrev 8–11.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

1 Korinterbrev 1–7

Eksempler på enhet.

President Henry B. Eyring har sagt:

“Jeg ble invitert til å knele sammen med en familie ved leggetid da jeg var gjest hos dem. Det yngste barnet ble bedt om å holde bønnen. Han ba som en patriark for alle i familien, ved navn. Jeg åpnet øynene en kort stund for å se ansiktene til de andre barna og foreldrene. Jeg kunne se at de forente sin tro og sitt hjerte i den lille guttens bønn.

Noen Hjelpeforenings-søstre ba nylig sammen idet de forberedte seg til for første gang å besøke en ung enke hvis mann døde brått. De ønsket å vite hva de skulle gjøre og hvordan de kunne samarbeide om å forberede hjemmet for familie og venner som ville komme i begravelsen… Deres bønn ble besvart. Da de kom hjem til henne, utførte hver søster sin oppgave. Huset ble klart så fort at noen av søstrene beklaget at de ikke kunne gjøre mer. Trøstende ord ble uttalt som passet perfekt sammen. De hadde utført Herrens tjeneste som ett, med hjerter knyttet sammen” (“Våre hjerter knyttet sammen i enighet”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 68–69).

Velsignelsene forbundet med seksuell renhet.

Under en verdensomspennende andakt for unge voksne sa søster Wendy W. Nelson:

“Personlig renhet er nøkkelen til sann kjærlighet. Jo renere dine tanker og følelser, dine ord og handlinger er, desto større blir din evne til å gi og motta sann kjærlighet …

Som en viktig del av deres uttrykk for kjærlighet ønsker Herren at en mann og hustru skal ta del i de underverker og gleder som ekteskapelig intimitet gir …

… Alt som innbyr Ånden i ditt eget og din ektefelles liv og deres ekteskap, vil øke din evne til å oppleve ekteskapelig intimitet… På den annen side vil alt som krenker Ånden, redusere din evne til å være ett med din ektefelle …

Ekteskapelig intimitet som godkjennes av Ånden, er velsignet av Herren og er helliggjørende” (“Love and Marriage”, verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2017, broadcasts.lds.org).

Eldste Jeffrey R. Holland har sagt:

“[La meg] understreke at intimkontakt mellom mennesker er forbeholdt gifte par fordi den er det overordnede symbol på fullstendig forening, en fullstendighet og forening forordnet og definert av Gud …

Men en slik total forening, en slik urokkelig forpliktelse mellom mann og kvinne, kan bare skje ved det nære bånd og permanente forhold som ekteskapspakten gir, med høytidelige løfter og ved å forplikte alt de har – hjerte og sinn, alle sine dager og alle sine drømmer” (“Personlig renhet”, Liahona, jan. 1999, 91).

Eldste David A. Bednar forklarte: “[Seksuell] omgang er ikke bare en kuriositet å utforske, en lyst å tilfredsstille eller en form for rekreasjon eller underholdning å søke av egennytte. Det er ikke en erobring å oppnå eller bare en handling å utføre. Tvert imot er det i jordelivet et av de høyeste uttrykk for vår guddommelige natur og våre muligheter, og en måte å styrke følelsesmessige og åndelige bånd mellom en mann og hans hustru på. Vi er velsignet med handlefrihet og er definert av vår guddommelige arv som Guds barn – og ikke av seksuell adferd eller vår tids holdninger eller verdslige filosofier” (“Vi tror at vi må være kyske”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 42).

Hvordan vi kan holde oss seksuelt rene.

  • “Kyskhet: Hva er grensene?” “I Choose to Be Pure” [Jeg velger å være ren] (videoer), LDS.org

  • “Seksuell renhet”, Til styrke for ungdom, 35–37

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus. Når du underviser, husk Paulus’ eksempel: Han “kom… ikke med mesterskap i tale eller visdom da [han] forkynte… Guds vitnesbyrd” (1 Korinterbrev 2:1). Ditt enkle vitnesbyrd om Frelseren kan ha stor innflytelse.