Kom og følg mig
8.-14. juli. Apostlenes Gerninger 6-9: ›Så vil du få at vide, hvad du skal gøre‹


»8.-14. juli. Apostlenes Gerninger 6-9: ›Så vil du få at vide, hvad du skal gøre‹« Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»8.-14. juli. Apostlenes Gerninger 6-9«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Paulus på vejen til Damaskus

Må vi leve således, by Sam Lawlor

8.-14. juli

Apostlenes Gerninger 6-9

»Så vil du få at vide, hvad du skal gøre«

Studér Apostlenes Gerninger 6-9, og nedskriv dine indtryk. Dette vil hjælpe dig til at modtage åbenbaring om, hvordan du hjælper klassemedlemmer til at komme nærmere til Jesus Kristus gennem deres studie af disse kapitler.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriv navnene på de personer, der nævnes i Apostlenes Gerninger 6-9 på tavlen, såsom Stefanus, Saulus, Filip, Ananias, Peter og Tabitha eller Hind. Bed nogle få om at fortælle, hvad de har lært af en af disse personer i deres studie denne uge.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Apostlenes Gerninger 7

Sætter man sig op imod Helligånden, kan det føre til afvisning af Frelseren og hans profeter.

  • Hvilke sandheder har de lært af at læse beretningen om Stefanus denne uge? Overvej at bede dem om at studere Stefanus’ lærdomme i Apostlenes Gerninger 7:37-53 og se efter, hvordan de jødiske ledere var ligesom de gamle israelitter, der afviste profeterne. Du kan vælge at fokusere på Stefanus’ udtalelse om disse ledere i Apostlenes Gerninger 7:51. Hvordan hjælper 2 Nefi 28:3-6, 33:1-2, Mosija 2:36-37, Alma 10:5-6 og Alma 34:37-38 klassemedlemmer til at forstå denne udtalelse? Hvordan kan vi »modstå Helligånden«? Hvad kan vi gøre for bedre at genkende og følge Helligåndens tilskyndelser?

Apostlenes Gerninger 8:9-24

Vores hjerte skal være »oprigtigt over for Gud«.

  • Studium af beretningen om Simon kan hjælpe klassens medlemmer til at evaluere grundene til, at de efterlever evangeliet. For at studere denne beretning som klasse kan du skrive spørgsmålene Hvem var Simon?, Hvad ville han? og Hvordan forsøgte han at få det? på tavlen. Bed dem om at læse Apostlenes Gerninger 8:9-24 og lede efter svar på disse spørgsmål. Hvad kan vi lære af Simons oplevelse?

  • For at hjælpe dem til at forstå, hvad det vil sige, at deres hjerte er »oprigtigt over for Gud« (ApG 8:21), kan du få dem til at læse Lære og Pagter 121:41-46 og lede efter ord eller vendinger, der beskriver, hvordan vores hjerte bør være, når vi forsøger at tjene Gud og modtage hans gaver. De kan sammenligne disse indblik med beretningen om Simon, der findes i Apostlenes Gerninger 8:9-24. Hvilke sandheder forstod Simon endnu ikke? Hvordan kan vi gøre vores hjerte »oprigtigt over for Gud«?

  • Sammenlignede deltagerne Stefanus og Filip med Simon i løbet af deres personlige studie som foreslået i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier? Hvis ja, hvad lærte de? Du kan bede dem om at finde bevis i disse kapitler på, at folkets hjerte var rigtigt – folk såsom Filip og manden fra Etiopien (ApG 8:26-40) og Saulus (ApG 9:1-22).

Apostlenes Gerninger 8:26-39.

Helligånden vil hjælpe os med at lede andre til Jesus Kristus.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at forstå, hvordan de kan lede andre til Jesus Kristus (se ApG 8:31), kan du bede to af dem om at sidde overfor hinanden og læse dialogen mellem Filip og manden fra Etiopien i Apostlenes Gerninger 8:26-39. En tredje kan læse de steder, der ikke er dialog. Hvad kan vi lære af Filips eksempel om, hvordan vi underviser andre om evangeliet?

  • For at finde nutidige eksempler på beretningen i Apostlenes Gerninger 8:26-39 kan de fortælle om oplevelser, de har haft med at fortælle om evangeliet eller med at tilslutte sig Kirken. Hvordan hjalp Helligånden dem? Hvordan var der nogen, der vejledte dem? Bed dem om at tænke over, hvem de muligvis kan lede til evangeliet.

Apostlenes Gerninger 9

Når vi underkaster os Herrens vilje, kan vi blive redskaber i hans hænder.

  • Klassen kan lære betydningsfulde sandheder om deres egen omvendelse ved at studere Saulus’ oplevelse, heriblandt sandheden om, at alle kan omvende sig og ændre sig, hvis de er villige. Du kan bede dem om at sammenligne Saulus’ oplevelse med Almas (se Mosi 17:1-418, 26:15-21) og Laman og Lemuels (se 1 Ne 3:28-31). Hvilke karaktertræk hos Saulus og Alma hjalp dem til at omvende og ændre sig? Hvilke karaktertræk afholdt Laman og Lemuel fra at ændre sig? Hvilken indflydelse fik Saulus og Alma, da de var blevet omvendt? Hvilke budskaber kan vi finde til os selv i disse beretninger?

  • For at hjælpe klassens medlemmer til selv at anvende Saulus’ oplevelse kan du bede nogle få om at komme forberedt på at dele, hvad de lærte af hvert afsnit i præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Venter på vejen til Damaskus« (Liahona, maj 2011, s. 70-77). Hvordan venter vi til tider selv på vores vej til Damaskus? Hvad kan ifølge præsident Uchtdorf hjælpe os til bedre at høre Guds røst? Overvej at tale om præsident Thomas S. Monsons oplevelse, der står i »Yderligere ressourcer«, for at inspirere klassen til at følge Saulus’ eksempel og spørge Herren: »Hvad vil du, at jeg skal gøre?« (ApG 9:6 i King James-oversættelsen). De kunne måske fortælle om deres oplevelser med at søge og følge Guds vilje.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere dem til at læse Apostlenes Gerninger 10-15 i løbet af den kommende uge kan du fortælle om nogle af de dramatiske begivenheder i de kapitler – en mirakuløs befrielse fra et fængsel, missionærer, der bliver antaget for at være romerske guder, og en apostel, der bliver stenet og efterladt til at dø, hvorpå han lever op igen.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Apostlenes Gerninger 6-9

»Så vil du få at vide, hvad du skal gøre«

Da præsident Thomas S. Monson deltog i en stavskonference, spurgte stavspræsidenten, om han ville besøge en 10-årig pige ved navn Christal Methvin, som var kræftsyg og døende. Pigens familie boede ca. 130 kilometer fra det sted, hvor konferencen blev afholdt. Præsident Monson fortalte følgende:

Jeg undersøgte mødeplanen … Der var simpelthen ikke nogen tid til rådighed. Et alternativt forslag faldt mig ind. Kunne vi ikke huske på den lille pige i vores bønner ved konferencen? 

… [Under et af møderne var] jeg … i færd med at sortere mine notater som forberedelse til at stå op på talerstolen, da jeg hørte en stemme tale til min ånd. Budskabet var kort, ordene var velkendte: ›Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres‹ (Mark 10:14). Mine notater blev slørede og udviskede. Mine tanker vendte sig mod en lille pige, der trængte til en velsignelse. Beslutningen var truffet. Mødeplanen blev ændret 

… [I familien Methvins hjem] kiggede [jeg] på en lille pige, der var for syg til at kunne rejse sig – næsten for svag til at kunne tale. Hendes sygdom havde nu gjort hende blind. Så stærk var Ånden, at jeg faldt på knæ, tog hendes svage hånd i min og ganske enkelt sagde: ›Christal, jeg er her.‹ Hendes læber skiltes, og hun hviskede: ›Bror Monson, jeg vidste, du ville komme‹« (»Barnetro«, Den danske Stjerne, apr. 1976, s. 11).

År senere fortalte præsident Dieter F. Uchtdorf denne historie og indbød os til at »bestræbe os på at være blandt dem, som Herren kan stole på, og som vil lytte til hans hvisken og svare, som Saulus gjorde på sin vej til Damaskus: ›Hvem er du, Herre?‹« (»Hvad vil du, at jeg skal gøre?« i ApG 9:6 i King James-oversættelsen). (»Venter på vejen til Damaskus«, Liahona, maj 2011, s. 75).

Gør undervisningen bedre

Vejled dem, du underviser. Som lærer kan du lede dem, du underviser, gennem skrifterne, ligesom Filip ledte manden fra Etiopien ved at undervise ham i Esajas (se ApG 8:26-37). For at gøre dette skal du »stræb[e] efter at lære, ja, ved studium og også ved tro« (L&P 109:7). Den kundskab, du får, kan være en stor styrke og hjælpe dem til at opdage sandhed selv og efterleve den.