Kom og følg mig
8.-14. juli. Apostlenes Gerninger 6-9: ›Så vil du få at vide, hvad du skal gøre‹


»8.-14. juli. Apostlenes Gerninger 6-9: ›Så vil du få at vide, hvad du skal gøre‹« Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»8.-14. juli. Johannes 6-9«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Paulus på vejen til Damaskus

Må vi leve således, by Sam Lawlor

8.-14. juli

Apostlenes Gerninger 6-9

»Så vil du få at vide, hvad du skal gøre«

Begynd med at læse Apostlenes Gerninger 6-9. Forslagene i dette oplæg kan hjælpe dig til at finde nogle af de vigtige principper i disse kapitler, selvom du måske finder andre i dit eget studium.

Nedskriv dine indtryk

Hvis nogen syntes som en usandsynlig kandidat til at blive omvendt, så var det nok Saulus – en farisæer, der havde ry for at forfølge kristne. Så da Herren sagde til en discipel, der hed Ananias, at han skulle opsøge Saulus og tilbyde ham en velsignelse, var Ananias forståeligt nok tøvende. »Herre,« sagde han, »jeg har hørt af mange, hvor meget ondt denne mand har gjort mod dine hellige« (ApG 9:13). Men Herren kendte Saulus’ hjerte og hans potentiale, og han havde en mission i tankerne til Saulus: »Han er det redskab, jeg har udvalgt til at bringe mit navn frem for hedninger og konger og Israels børn« (ApG 9:15). Så Ananias adlød, og da han fandt sin tidligere forfølger, kaldte han ham: »Broder Saul« (ApG 9:17). Hvis Saulus kunne ændre sig så meget, og Ananias kunne tage imod ham så åbent, burde vi da anse nogen som en usandsynlig person for forandring – deriblandt os selv?

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Apostlenes Gerninger 6-8

Mit hjerte skal være »oprigtigt over for Gud«.

En voksende kirke betød et voksende behov for disciple til at tjene i riget. Hvilke kvaliteter så de tolv apostle ifølge Apostlenes Gerninger 6:1-15 efter hos dem, der skulle tjene sammen med dem? Når du læser Apostlenes Gerninger 6-8, læg da mærke til, hvordan man så disse kvaliteter og andre i folk som Stefanus og Filip. Hvad manglede Simon, og hvad kan vi lære af ham om at være villig til at ændre sig?

Er der noget, som du føler dig inspireret til at ændre for at sikre, at dit hjerte er »oprigtigt over for Gud« (ApG 8:21-22)? Hvordan vil den forandring kunne velsigne dig, når du tjener Gud?

Apostlenes Gerninger 6-7

At sætte sig op imod Helligånden kan føre til afvisning af Frelseren og hans profeter.

De jødiske ledere, hvis opgave det var at forberede folket på Messias’ komme, afviste Jesus Kristus og forlangte, at han blev korsfæstet på grund af deres stolthed og stræben efter magt. Hvordan kunne det lade sig gøre? Stefanus sagde til dem: »I sætter jer altid op imod Helligånden« (ApG 7:51). Hvad tror du, det betyder at sætte sig op imod Helligånden? Hvorfor kan det føre til afvisning af Frelseren og hans profeter at sætte sig op imod Helligånden?

Når du læser Apostlenes Gerninger 6-7, se så efter andre budskaber, som Stefanus fortalte jøderne. Hvilke holdninger advarede han imod? Kan du se lignende holdninger hos dig selv? Hvad lærer Stefanus’ ord dig om konsekvenserne af at sætte sig op imod Helligånden? Hvordan kan du være mere opmærksom og lydhør over for Helligåndens tilskyndelser i dit liv?

 

Apostlenes Gerninger 7:54-60

Hvem led ellers martyrdøden for deres vidnesbyrd om Jesus Kristus udover Stefanus?

Stefanus er den første kendte kristne martyr (en, der bliver dræbt på grund af sin tro) efter Jesu opstandelse. Mange andre hellige i historien blev også dræbt, fordi de ikke ville fornægte deres tro på Jesus Kristus. Nogle af disse bliver nævnt i 2 Krøniker 24:20-21, Markus 6:17-29, Apostlenes Gerninger 12:1-2, Johannes’ Åbenbaring 6:9-11, Mosija 17:20, Alma 14:8-11, Helaman 13:24-26, Lære og Pagter 109:47-49, 135:1-7 og Abraham 1:11. Det er sandsynligt, at alle apostlene med undtagelse af Johannes døde som martyrer efter Frelserens opstandelse.

Apostlenes Gerninger 8:26-39

Helligånden vil hjælpe med at lede andre til Jesus Kristus.

Hvad lærer du om at fortælle andre om evangeliet fra beretningen i Apostlenes Gerninger 8:26-39? Hvordan hjalp Helligånden Filip? Hvordan er det at fortælle andre om evangeliet ligesom det at være en vejleder (se ApG 8:31)?

Apostlenes Gerninger 9:1-31

Når jeg underkaster mig Herrens vilje, kan jeg blive et redskab i hans hænder.

Saulus’ omvendelse synes meget pludselig; han gik »straks« fra at fængsle kristne til at forkynde om Kristus i synagogerne (ApG 9:20). Når du læser hans historie, tænk da over, hvorfor han var så villig til at ændre sig. (Se ApG 22:1-16 og 26:9-18 for at læse Saulus’ egen beskrivelse af hans omvendelse. Læg mærke til, at Saulus’ navn på tidspunktet for disse beretninger var blevet ændret til Paulus).

Selvom det er sandt, at Saulus’ oplevelser er usædvanlige – for de fleste folk er omvendelse en meget længere proces – er der så noget, som du kan lære af Saulus om omvendelse? Hvad lærer du af den måde, som Ananias og de andre disciple reagerede på i forhold til Saulus’ omvendelse? Hvad vil du gøre for at anvende det, du har lært, på dig selv?   Du kan skrive i din dagbog, hvad du vil gøre, og nedskrive indtryk, du får med tiden.

Se også Dieter F. Uchtdorf, »Venter på vejen til Damaskus«, Liahona, maj 2011, s. 70-77.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Apostlenes Gerninger 6:8-7:60

Sammenlign beretningerne om Stefanus i Apostlenes Gerninger 6:8 og Apostlenes Gerninger 7:51-60 med beretningerne om Frelseren i Lukas 23:1-46. Hvordan fulgte Stefanus Frelserens eksempel?

Apostlenes Gerninger 7:51-60

Hvordan velsignede Helligånden Stefanus, da han blev forfulgt? Hvornår har vi modtaget styrke fra Helligånden i svære tider?

 

       

Billede
Peter oprejser Tabitha fra de døde

Tabitha, stå op, af Sandy Freckleton Gagon

Apostlenes Gerninger 9:32-43

Du kan overveje at bede din familie om at tegne billeder af historierne i Apostlenes Gerninger 9:32-43. Hvad lærer de om at være sande disciple af Æneas, Tabitha og enkerne i Joppe? Hvordan kunne nogen, der »gjorde mange gode gerninger«, hjælpe andre til at tro på Herren (se ApG 9:36, 42; »Kapitel 46: Peter opvækker Tabita«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 134-135)?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Anvend skrifterne i dit liv. Når du læser, tænk da over, hvordan historierne og lærdommene i skrifterne kan finde anvendelse i dit liv. Hvornår har du for eksempel følt dig »fuld af Helligånden« i tider med prøvelser og forfølgelse (ApG 7:55)?

Billede
Stefanus bliver stenet

Jeg ser Menneskesønnen stå ved Guds højre side, af Walter Rane