Kom og følg mig
15.-21. juli. Apostlenes Gerninger 10-15: ›Guds ord fik fremgang og blev udbredt‹


»15.-21. juli. Apostlenes Gerninger 10-15: ›Guds ord fik fremgang og blev udbredt‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»15.-21. juli. Apostlenes Gerninger 10-15«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Cornelius taler med Peter

15.-21. juli

Apostlenes Gerninger 10-15

»Guds ord fik fremgang og blev udbredt«

Læs omhyggeligt Apostlenes Gerninger 10-15 og afsæt tid til, at Ånden kan tilskynde dig med tanker og indtryk. Hvad kan du lære af disse kapitler?

Nedskriv dine indtryk

Under Jesu Kristi jordiske tjenestegerning udfordrede hans lærdomme ofte folks mangeårige traditioner og overbevisninger; dette stoppede ikke, efter at han steg op til himlen – han fortsatte jo med at lede sin kirke gennem åbenbaring. I løbet af Jesu liv forkyndte hans disciple for eksempel kun evangeliet for andre jøder. Men kort tid efter, at Frelseren var død, og Peter var blevet Kirkens profet, åbenbarede Jesus Kristus til Peter, at tiden var inde til, at evangeliet skulle forkyndes for ikke-jøderne. Tanken om at dele evangeliet med ikke-jøderne synes ikke overraskende for os i vore dage, så hvad kan vi lære af denne beretning? En ting er måske, at ændringer i retningslinjer og skikke – både i den første kirke og i Kirken i vore dage – kommer gennem åbenbaring fra Herren til hans udvalgte ledere (Amos 3:7; L&P 1:38). Fortsat åbenbaring er et essentielt karaktertræk ved Jesu Kristi sande og levende kirke. Ligesom Peter må vi være villige til at acceptere fortsat åbenbaring og efterleve alle Guds ord, deriblandt »alt, hvad [han] har åbenbaret, alt, hvad han nu åbenbarer« og de »mange store og vigtige ting«, han vil åbenbare »angående Guds rige« (TA 1:9).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Apostlenes Gerninger 10

»Gud [gør] ikke … forskel på nogen.«

I generationer havde jøderne troet, at det at være af »Abrahams slægt« eller en af Abrahams bogstavelige efterkommere betød, at en person var accepteret (udvalgt) af Gud (se Luk 3:8). Alle andre blev anset som en »uren« ikke-jøde, der ikke var accepteret af Gud. Hvad siger Herren i Apostlenes Gerninger 10 om, den der »tager imod [ham]« (ApG 10:35)? Hvilket bevis finder du i dette kapitel på, at Cornelius levede et retfærdigt liv, der var antageligt for Herren? Hvorfor er det vigtigt at vide, »at Gud ikke gør forskel på nogen« (v. 34), hvilket vil sige, at alle folk kan modtage evangeliets velsignelser, hvis de efterlever evangeliet (se 1 Ne 17:35)?

Ligesom jøderne, der så ned på dem, der ikke var af Abrahams slægt, kommer du så nogen gange med uvenlige eller uvidende formodninger om nogle, der er anderledes end dig? Hvordan kan du overvinde denne tilbøjelighed? Det kan være interessant at prøve en enkel aktivitet de næste par dage: Når du er sammen med nogen, så prøv at tænke: »Denne person er Guds barn.« Hvilke ændringer opdager du i, hvad du tænker om andre og hvordan du omgås dem, når du gør dette?

Se også D. Todd Christofferson, »Bliv i min kærlighed«, Liahona, nov. 2016, s. 48-51; 1 Samuel 16:7.

Apostlenes Gerninger 10; 11:1-1815

Vor himmelske Fader underviser mig linje på linje gennem åbenbaring.

Da Peter så det syn, der står i Apostlenes Gerninger 10, kæmpede han i begyndelsen med at forstå det og »var i vildrede med, hvad det … skulle betyde« (v. 17). Men Herren gav Peter større forståelse, da Peter søgte det. Når du læser Apostlenes Gerninger 10, 11 og 15, så læg mærke til, hvordan Peters forståelse af hans syn med tiden blev større. Hvordan har du søgt og modtaget større forståelse fra Gud, når du har haft spørgsmål?

Apostlenes Gerninger 10, 11 og 15 beretter om tilfælde, hvor Herren ledte sin tjenere gennem åbenbaring. Det kan være en hjælp at nedskrive det, du finder om åbenbaring, når du læser disse kapitler. Hvordan taler Ånden til dig?

Se også »Revelation«, Gospel Topics, topics.lds.org; Ronald A. Rasband, »Guds gode Helligånd«, Liahona, maj 2017, s. 93-96.

Apostlenes Gerninger 11:26

Jeg er kristen, fordi jeg tror på og følger Jesus Kristus.

Hvad er betegnende for en person, der kaldes kristen (se ApG 11:26)? Hvad betyder det for dig at være kendt som kristen eller at påtage dig Jesu Kristi navn (se L&P 20:77)? Tænk over betydningen af navne. Hvad betyder dit efternavn for eksempel for dig? Hvorfor er Kirkens navn i vore dage vigtigt (se L&P 115:4)?

Se også Mosija 5:7-15; Alma 46:13-15; 3 Nefi 27:3-8; M. Russell Ballard, »Et navns betydning«, Liahona, nov. 2011, s. 79-82.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Apostlenes Gerninger 10:17, 20

Har vi nogensinde haft åndelige oplevelser og senere tvivlet på det, vi følte eller lærte? Hvilket råd kan vi give hinanden, som måske kan hjælpe os til at overvinde vores tvivl? (Se Ronald A. Rasband, »At du ikke glemmer«, Liahona, nov. 2016, s. 113-115).

Apostlenes Gerninger 12:1-17

Da Peter blev kastet i fængsel, samledes kirkens medlemmer og bad for ham. Er der nogen, som din familie føler sig inspireret til at bede for, såsom en kirkeleder eller en af jeres kære? Hvad vil det sige at bede »utrætteligt« (ApG 12:5)?

Billede
Peter bliver udfriet af fængslet

Peter bliver udfriet af fængslet, af A.L. Noakes

Apostlenes Gerninger 14

Når I læser dette kapitel sammen, kan nogle i familien lægge mærke til de velsignelser, som disciplene og kirken fik, mens andre kan lægge mærke til modstand eller prøvelser, som disciplene oplevede. Hvorfor tillader Gud, at retfærdige mennesker oplever svære ting?

Apostlenes Gerninger 15:1-21

Disse vers beskriver en uoverensstemmelse i kirken over, hvorvidt man skulle kræve, at ikke-jødiske omvendte skulle omskæres som et tegn på deres pagt. Uoverensstemmelsen blev løst, da apostlene mødtes med hinanden for at drøfte emnet og derpå modtog et inspireret svar. Det kan være et godt tidspunkt at undervise din familie om, at det samme mønster er gældende i vore dage. Vælg sammen som familie et spørgsmål om evangeliet, som I gerne vil finde et svar på sammen. Se sammen efter indsigt i skrifterne og i nutidige profeters og apostles lærdomme. (Topical Guide og emneindekset i konferenceudgaven i Kirkens tidsskrifter kan være en hjælp).

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Tegn en tegning. Billeder kan hjælpe din familie til at visualisere lærdomme og historier fra skriften. Du kan eventuelt læse nogle få vers og derefter give din familie tid til at tegne noget, der handler om det, du har læst. Det kan være, at din familie for eksempel kunne synes, at det var sjovt at tegne tegninger af Peters syn i Apostlenes Gerninger 10.

Billede
Cornelius og Peter

Peter og Cornelius’ oplevelse viser, »at Gud ikke gør forskel på nogen« (ApG 10:34).