Kom och följ mig
29 april–5 maj. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’


”29 april–5 maj. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”29 april–5 maj. Johannes 7–10”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Jesus och äktenskapsbryterskan

Den som är utan synd, av Liz Lemon Swindle

29 april–5 maj

Johannes 7–10

”Jag är den gode herden”

Du och dina klassdeltagare får insikter när ni läser Johannes 7–10 den här veckan. Kom ihåg att idéerna i det här lektionsförslaget ska vara ett tillägg till, snarare än en ersättning för, den inspiration du får när du studerar skrifterna.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Påminn klassdeltagarna om vikten av att göra hemmet till centrum för lärande i evangeliet. Vilka skriftställen från Johannes 7–10 har klassdeltagarna samtalat med sina familjer om den här veckan? Vilka budskap var till störst hjälp för dem?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Johannes 7–10

Jesus Kristus är världens Frälsare.

Bild
Jesus Kristus

Världens ljus, av Howard Lyon

Johannes 7:14–17

När vi lever efter Jesu Kristi lärdomar får vi veta att de är sanna.

  • Klassdeltagarna kanske bättre förstår hur man bygger ett vittnesbörd genom att leva efter ett bud om de jämför det här mönstret med hur man lär sig en färdighet genom personlig erfarenhet. Du kan till exempel be klassdeltagare som kan jonglera eller spela ett musikinstrument att förklara hur de lärde sig den färdigheten. Hur lärde de sig mer av att öva själva än av att bara titta på när någon annan utövade den här färdigheten? Diskutera tillsammans hur ansträngningen att lära sig en färdighet kan jämföras med det andliga mönster som Frälsaren beskriver i Johannes 7:14–17. Vilka upplevelser kan klassdeltagarna berätta om som visar hur vi kan få andlig kunskap genom att följa det här mönstret?

  • Hur kan du illustrera de sanningar som lärs ut i Johannes 7:14–17? Du kan till exempel be klassdeltagarna att berätta om upplevelser de har haft av att få ett vittnesbörd om evangeliet genom att leva efter det. Det som syster Bonnie L. Oscarson berättar i ”Övriga resurser” kan också utgöra ett bra exempel. Ge klassdeltagarna tid att tänka på en evangelieprincip de skulle vilja få ett starkare vittnesbörd om, och uppmuntra dem sedan att sätta tydliga mål för att mer fullständigt leva efter den principen.

Johannes 8:18–19, 26–29

När vi lär känna Jesus Kristus lär vi känna Fadern.

  • Äldste Jeffrey R. Holland sa: ”En del människor i dagens värld lider av en beklämmande missuppfattning om [Gud Fadern]. … Många … säger att de kanske skulle känna sig hemma i Jesu armar, men tanken på Guds stränga anlete får dem att känna sig illa till mods” (”Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, s. 71). Vad säger oss Frälsarens ord i Johannes 8:18–19, 26–29 om sambandet mellan honom och hans Fader? När ni har läst och samtalat om de här verserna kan klassdeltagarna skriva en lista på tavlan över saker Jesus gjorde, sa eller lärde. Vad kan vi lära oss om Gud Fadern av de här sakerna?

Johannes 8:1–11

Frälsarens nåd erbjuds till alla som omvänder sig.

  • För dem som känner sig fördömda på grund av sina synder kan berättelsen om när Frälsaren erbjöd nåd och omvändelse till kvinnan som tagits i äktenskapsbrott vara en källa till uppmuntran. Den kan också tjäna som varning till klassdeltagare som känner sig frestade att fördöma andra på grund av deras synder. Du kan be dem läsa Johannes 8:1–11 och leta efter svar på frågor som följande: Vad lär den här berättelsen om Frälsarens nåd? Om vi själva har tagit del av hans nåd när vi har syndat, hur kan det hjälpa oss låta bli att döma andra (se Alma 29:9–10)? Du kan också visa videon ”Gå, och synda inte mer” (lds.org).

  • För att hjälpa klassdeltagarna finna personlig relevans i Johannes 8:1–11 kan du fundera på att dela in klassen i tre grupper – en som fokuserar på fariseernas ord och handlingar, en som fokuserar på Frälsarens ord och handlingar, och en som fokuserar på kvinnans ord och handlingar. Be varje grupp göra en lista över de andliga sanningar de lär sig av sitt tilldelade avsnitt av redogörelsen.

  • Ibland är vi inte medvetna om hur vi dömer andra. Nedan följer en aktivitet som kan hjälpa klassdeltagarna att övervinna den här tendensen: Be klassdeltagarna hjälpa dig skriva en lista över olika saker vi dömer människor efter (deras utseende, deras beteende, deras bakgrund, etc.). Ge klassdeltagarna pappersbitar klippta i form av en sten, och be dem välja ett sätt att döma andra som de känner sig skyldiga till och skriva ner det på en papperssten. Vad lär vi oss av Frälsarens ord till fariseerna i Johannes 8:1–11? Be klassen skriva något som påminner dem om att inte döma på baksidan av sina pappersstenar (kanske ett stycke ur Johannes 8).

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be klassdeltagarna tänka på ett tillfälle när de tappade bort något mycket värdefullt. I nästa veckas avsnitt i skrifterna lär de sig hur vår himmelske Fader och Jesus känner för dem som har irrat sig bort.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Johannes 7–10

När vi lever efter en princip får vi ett vittnesbörd om den.

Syster Bonnie L. Oscarson sa:

”Frälsaren lärde: ’Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv’ [Joh. 7:17]. Ibland försöker vi göra tvärtom. Vi kan till exempel säga så här: Jag lever gärna efter tiondelagen, men först måste jag veta att den är sann. Vi kanske till och med ber om ett vittnesbörd om tiondelagen och hoppas att Herren ska välsigna oss med ett sådant vittnesbörd innan vi ens har fyllt i en tiondetalong. Det fungerar bara inte på det viset. Herren förväntar sig att vi ska utöva tro. Vi måste konsekvent betala ett fullt och ärligt tionde för att få ett vittnesbörd om tiondelagen. …

Jag vill ge ett exempel på hur det hjälper oss att bli omvända till en princip när vi lever efter den. … Mina föräldrar och lärare i kyrkan hade betonat för mig att det var viktigt att jag behandlade min kropp med respekt, höll mitt sinne rent och framför allt lärde mig lita på Herrens befallningar. Jag fattade beslutet att undvika situationer där jag visste att man skulle servera alkohol och att hålla mig borta från tobak och droger. Det innebar ofta att jag inte blev bjuden på fester och jag dejtade sällan. Det blev allt vanligare med droger bland ungdomar, och dess faror var inte så kända som i dag. Många av mina vänner fick bestående men av droger, eller också hamnade de i allvarliga missbruk. Jag var tacksam att jag fått lära mig leva efter Visdomsordet i mitt hem, och jag fick ett starkt vittnesbörd om den evangelieprincipen medan jag utövade tro på och levde efter den. Den goda känsla som kom till mig när jag levde efter en sann evangelieprincip var den Helige Anden som bekräftade att principen var sann” (”Bli omvända”, Liahona, nov. 2013, s. 77).

Förbättra vår undervisning

Lev så att du är värdig Andens vägledning. När du lever efter evangeliet är du värdig den Helige Andens sällskap. Han är den bäste läraren. När du söker den Helige Andens vägledning ger han dig tankar och intryck angående hur du kan tillgodose dina elevers behov (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 5).