Kom og følg mig
28. januar-3. februar Matthæus 3, Markus 1, Lukas 3: ›Bered I Herrens vej‹


»28. januar-3. februar. Matthæus 3, Markus 1; Lukas 3: ›Bered I Herrens vej‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»28. januar-3. februar. Matthæus 3, Markus 1; Lukas 3«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Johannes Døber døber Jesus

Vindue med glasmaleri i templet i Nauvoo i Illinois, af Tom Holdman

28. januar-3. februar.

Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3

»Bered I Herrens vej«

Når du læser og overvejer Matthæus 3; Markus 1 og Lukas 3, så nedskriv de indtryk, du modtager. Det vil indbyde Ånden i din forberedelse. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier og de følgende forslag kan hjælpe dig til at inspirere dem i din klasse til at forstå og anvende læren i disse skriftsteder.

Nedskriv dine indtryk

Billede
Deleikon

Del med hinanden

For at hjælpe klassemedlemmer til at dele, hvordan det er en velsignelse for dem at lære fra Det Nye Testamente, kan du skrive følgende spørgsmål på tavlen: Hvad har du gjort som følge af noget, du har læst i Det Nye Testamente denne uge?

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 3:1-12; Lukas 3:2-18

Disciplene forbereder sig selv og andre til at modtage Jesus Kristus.

  • Hvordan forbereder vi os til besøget af en vigtig gæst? Denne form for spørgsmål kan hjælpe dig til at indlede en drøftelse om, hvordan Johannes Døber forberedte folket til at modtage Jesus Kristus. Derefter kan du dele klassen op i tre grupper for at læse Matthæus 3:1-6; Matthæus 3:7-12 og Lukas 3:10-15 og se efter, hvordan Johannes Døber forberedte folket til at modtage Jesus Kristus i deres liv. Lad hver gruppe skiftes til at fortælle om det, de er kommet frem til.

  • Ligesom Johannes Døber hjælper levende profeter os til at forberede os til at modtage Frelseren i vores liv. For at hjælpe dem til at se forbindelsen mellem nutidige profeter og Johannes Døber kan du gennemgå Johannes Døbers lærdomme i Matthæus 3:1-12 og Lukas 3:2-18 og nogle råd fra den seneste generalkonference. Hvordan hjælper overholdelse af profetiske råd os til at forberede os til at modtage Frelseren?

  • Joseph Smiths oversættelse, Lukas 3:4-11 (i Guide til skrifterne) giver indsigt i Jesu Kristi mission udover det, som findes i Lukas 3:4-6. Hvad lærer de af disse vers om Frelseren og vores behov for at omvende os?

    Billede
    Johannes Døber forkynder

    Johannes Døber råber i ørkenen, af Robert T. Barrett

Lukas 3:3-14

Vi må frembringe »de frugter, som omvendelsen kræver«.

  • I Lukas 3:8 underviste Johannes Døber folket om, at inden de kunne blive døbt, måtte de vise »frugter«, eller bevis på deres omvendelse. Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at genkende beviset på deres egen omvendelse? Du kan bede dem om at søge i Lukas 3:8-14 og se efter, hvad Johannes betragtede som omvendelsens »frugter«. De kan også gennemgå Moroni 6:1-3 og Lære og Pagter 20:37. Du kan tegne et frugttræ på tavlen og lade dem navngive frugten på træet med de »frugter«, de finder. Dette kunne være et godt tidspunkt at drøfte, hvad det vil sige at oprigtigt omvende sig. Påpeg, at en måde, hvorpå vi kan »[gøre] hans stier jævne« (Luk 3:4) er ved at omvende os fra enhver forhindring, der ville hindre Ånden i at nå os.

  • Ved at synge salmen »Mer hellighed giv mig«, Salmer og sange, nr. 63, kan det fremme en drøftelse om, hvordan omvendelse kan hjælpe os til at blive mere som Frelseren.

Matthæus 3:13-17

Vi følger Jesus Kristus, når vi bliver døbt og modtager Helligånden.

  • Prøv følgende idé for at gennemgå historien om Jesu Kristi dåb: Spørg klassemedlemmerne om, hvordan de kan bruge Matthæus 3:13-17 til at undervise nogen, såsom et barn eller en af anden tro, om dåb. (De kan også bruge billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Hvilke vigtige principper om dåb vil de fremhæve? De kan øve sig på deres ideer ved at undervise hinanden.

  • For at hjælpe dem til at huske deres egen dåb og reflekterer over vigtigheden af at efterleve deres dåbspagter kan du få dem til at læse Matthæus 3:13-17 og ældste Robert D. Hales’ udtalelse i »Yderligere ressourcer«. De vil måske også gerne dele deres følelser omkring deres egen dåb og deres dåbspagter. De kan også synge »Frelseren bød«, Salmer og sange, nr. 62.

  • Johannes Døber underviste, at Frelseren ville døbe »med Helligånden og ild« (Matt 3:11). Dåben med ild sker, når vi bliver bekræftet og modtager Helligåndsgaven. Hvorfor skal vi have Helligåndsgaven for at udvikle os i Guds rige? Hvilken påvirkning har dåben med ild og med Helligånden på os? (Se Alma 5:14).

  • Denne aktivitet kan hjælpe klassens medlemmer til at yderligere drøfte læren om dåb. Skriv følgende spørgsmål på tavlen og skriftstedshenvisningerne på papirstrimler. Bed dem om at vælge strimler og så læse alle skriftsteder som klasse. Drøft, hvilket spørgsmål der bliver bedst besvaret af hvert skriftsted. Er der andre skriftsteder eller indsigter, der også kan være med til at besvare disse spørgsmål?

    • Hvad lærer disse skriftsteder os om nødvendigheden af dåb? (3 Ne 11:38)

    • Hvad symboliserer dåb ved nedsænkning? (Rom 6:3-5)

    • Hvordan bør min dåbspagt påvirke, hvordan jeg lever? (Mosi 18:8-10)

    • Hvorfor døber vi ikke spædbørn? (Moro 8:8-12)

    • Hvorfor er det vigtigt, at en dåb udføres af en med myndighed og ikke blot en oprigtig hensigt? (Hebr 5:4)

    • Hvis jeg allerede er blevet døbt i en anden kirke, hvorfor skal jeg så døbes igen? (L&P 22:1-4)

    • Hvorfor må dåben efterfølges af modtagelsen af Helligåndsgaven? (Joh 3:5)

Billede
Læreikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Tilskynd dem til at studere Matthæus 4 og Lukas 4-5 derhjemme ved at bede dem om at tænke på en fristelse, de står overfor, og fortæl dem, at disse kapitler vil lære dem det, som Frelseren gjorde, når han stod overfor fristelser.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3

Betydningen af vores dåbspagter.

Ældste Robert D. Hales har sagt:

»Når vi forstår vores dåbspagt og Helligåndsgaven, vil det ændre vores tilværelse og danne grundlag for vores fuldstændige loyalitet over for Guds rige … At komme ind i Guds rige er så vigtigt, at Jesus blev døbt for at vise os ›stiens snæverhed og portens tranghed, som [vi] skulle gå ind ad‹ (2 Ne 31:9) …

Og når vi følger Jesu eksempel, viser vi også, at vi vil omvende os og være lydige i at holde vor himmelske Faders befalinger. Vi ydmyger os med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, når vi erkender vores synder og søger tilgivelse for vores overtrædelser (se 3 Ne 9:20). Vi indgår pagt med ham om, at vi er villige til at påtage os Sønnens navn og altid erindre ham …

Ved at vælge at være i hans rige adskiller vi os – vi isolerer os ikke – fra verden. Vores tøj vil være tækkeligt, vores tanker rene og vores sprog rent. De film og det fjernsyn, vi ser, den musik, vi lytter til, de bøger, blade og aviser, vi læser, vil være opløftende. Vi vil vælge venner, som opmuntrer vores evige mål, og vi vil behandle andre med venlighed. Vi vil undgå umoralens laster, spil, tobak, spiritus og narkotika. Vores søndagsaktiviteter vil afspejle Guds befalinger om at erindre sabbatten og holde den hellig. Vi vil følge Jesu Kristi eksempel i den måde, vi behandler andre på. Vi vil leve, så vi er værdige til at komme ind i Herrens hus« (»Dåbens pagt: At være i riget og af riget«, Liahona, jan. 2001, s. 7-9).

Gør undervisningen bedre

Undervis i grundlæggende lære. Hyrum Smith sagde: »Forkynd evangeliets første grundsætninger – forkynd dem igen, så vil I opdage, at nye ideer og yderligere lys omkring dem bliver åbenbaret for jer dag efter dag. I kan øge jeres forståelse af dem, og de vil stå klarere for jer. I bliver så i stand til at viderebringe dem tydeligere for dem, I underviser« (Manuscript History of the Church, vol. E-1, p. 1994, josephsmithpapers.org).