Läran och förbunden 2021
4–10 oktober. Läran och förbunden 111–114: Jag ska ”ordna allt till ert bästa”


”4–10 oktober. Läran och förbunden 111–114: Jag ska ’ordna allt till ert bästa’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”4–10 oktober. Läran och förbunden 111–114”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
Joseph Smith predikar

4–10 oktober

Läran och förbunden 111–114

Jag ska ”ordna allt till ert bästa”

Tänk på vilka andliga sanningar som Herren vill att din klass ska förstå, medan du studerar Läran och förbunden 111–114. Den Helige Anden vägleder dig till att veta vilka principer du ska fokusera på.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Måla en skattkista på tavlan. Klassdeltagarna kan på tavlan skriva verser från kapitel 111–114 som de hittat och som de tycker innehåller ”stora skatter” (L&F 111:2). Be flera personer berätta vad de tyckte var värdefullt i de här verserna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Läran och förbunden 111

Herren kan ”ordna allt till [vårt] bästa”.

  • Herrens råd i Läran och förbunden 111 kan hjälpa dina klassmedlemmar när de oroar sig för timliga och andliga saker, precis som det hjälpte Joseph Smith i hans bekymmer för Sion. Du kan inleda en diskussion om det här kapitlet genom att be några i klassen att skriva saker på tavlan som de eller någon de känner oroar sig för. Sedan kan de, med dessa bekymmer i åtanke, söka i kapitel 111 efter råd och tröst som Herren ger för att hjälpa oss. Klassdeltagarna kan berätta om hur Frälsaren har hjälpt dem när de har satt sin lit till honom.

  • Några i din klass kan ha haft upplevelser som Josephs – då de har känt att Herren accepterade dem trots deras ”dårskaper” (L&F 111:1). Hur är deras upplevelser exempel på de sanningar som lärs ut i Läran och förbunden 111? När har de till exempel känt att Herren ”ordna[de] allt till [deras] bästa” (v.11)? Vad har de lärt sig om Frälsaren och om sig själva genom de här upplevelserna?

Läran och förbunden 112:3–15, 22

Herren ska leda dem som ödmjukt söker hans vilja.

  • För att hjälpa klassen få igång en diskussion om vad kapitel 112 undervisar om ödmjukhet kan du dela in klassen i tre grupper. Ge varje grupp en av följande frågor att begrunda medan de går igenom vers 3–15 och 22: Vad är ödmjukhet? Hur kan vi bli ödmjukare? Vilka välsignelser utlovas till de ödmjuka? Ge klassen tid att diskutera svaren. Grupperna kan få ytterligare insikter genom att läsa äldste Quentin L. Cooks citat i ”Övriga resurser” eller i avsnittet ”Ödmjukhet” i Predika mitt evangelium (s. 121). Varför är ödmjukhet nödvändig för att utföra Herrens verk?

    Bild
    två personer som ber

    Om vi är ödmjuka leder Herren oss och besvarar våra böner.

Läran och förbunden 112:12–26

De som är verkligt omvända lär känna Jesus Kristus.

  • Det faktum att några apostlar vände sig mot profeten år 1837 är en bra påminnelse om att vi, oavsett vilket ämbete vi har eller hur mycket vi vet om evangeliet, måste se till att vara verkligt omvända. Genom att läsa det råd Herren gav Thomas B. Marsh, för att hjälpa honom ena de tolvs kvorum, kan din klass få insikter om vad omvändelse innebär. Förslagsvis kan klassdeltagarna läsa Läran och förbunden 112:12–26 med en familjemedlem eller vän i åtanke – någon som kanske har problem med sin tro. Vilka sanningar i de här verserna skulle klassdeltagarna lägga vikt vid för att hjälpa den personen bli mer fullständigt omvänd? Ge klassen tid att begrunda vad de kan göra för att stärka sin egen omvändelse till Herren.

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

Den kristuslika egenskapen ödmjukhet.

Äldste Quentin L. Cook lär:

”Tråkigt nog frodas självgodhet och arrogans i nästan varje samhällsskikt i vår tid, medan ödmjukhet och ansvarskänsla gentemot Gud hånas. En stor del av samhället har tappat sina förankringar och förstår inte varför vi är här på jorden. Sann ödmjukhet, som är nödvändig för att vi ska kunna uppnå Herrens avsikt för oss, syns sällan.

Det är viktigt att förstå hur stor Kristi ödmjukhet, rättfärdighet, karaktär och intelligens är, så som de framhålls i skrifterna. Det är dumt att underskatta nödvändigheten av att fortsätta sträva efter de här kristliga egenskaperna varje dag, särskilt ödmjukhet. …

Den 23 juli 1837 träffade profeten Joseph äldste Thomas B. Marsh, president för de tolvs kvorum. Äldste Marsh var tydligen upprörd över att profeten hade kallat två medlemmar i hans kvorum att bege sig till England utan att rådfråga honom. När Joseph pratade med äldste Marsh lades eventuella sårade känslor åt sidan, och profeten fick en anmärkningsvärd uppenbarelse. Den är nu kapitel 112 i Läran och förbunden. Den ger otrolig vägledning från himlen om ödmjukhet och missionsarbete. I vers 10 står det: ’Var ödmjuk så ska Herren din Gud leda dig vid handen och besvara dina böner’ [L&F 112:10; kursiveringen tillagd]” (”Den eviga vardagen”, Liahona, nov. 2017, s. 51–52).

Förbättra vår undervisning

Fokusera på människorna. ”Sättet du behandlar människor på är precis lika viktigt som det du undervisar dem om. Ibland är vi så upptagna av att framföra en lektion att vi kanske inte uttrycker vår kärlek till dem vi undervisar. … Fundera över hur du kan fokusera på det som är viktigast” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 6).