Lære og Pagter 2021
22.-28. februar. Lære og Pagter 18-19: »Sjæles værdi er stor«


»22.-28. februar. Lære og Pagter 18-19: ›Sjæles værdi er stor‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»22.-28. februar. Lære og Pagter 18-19«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Martin Harris’ gård

Martin Harris’ gård, af Al Rounds

22.-28. februar

Lære og Pagter 18-19

»Sjæles værdi er stor«

Det er kun ved Helligånden, at en persons hjerte kan ændres. Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Hvis I underviser i lærdomsmæssige principper, vil Helligånden komme« (Samtale mellem ældste Richard G. Scott og ældste Henry B. Eyring« (CES satellittransmission, 11. aug. 2003)).

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Læs som klasse Lære og Pagter 18:34-36 for at tilskynde klassemedlemmerne til at fortælle om deres oplevelser med skrifterne. Bed dem derpå om at dele et vers, de har læst denne uge, hvori de genkendte Herrens røst.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 18:10-16; 19:15-20, 39-41

Herren fryder sig, når vi omvender os.

  • Mange forbinder omvendelse med noget negativt. Hvordan kan Herrens ord i Lære og Pagter 18 og 19 hjælpe klassens medlemmer til at se omvendelse som en glædelig ting? Du kan på tavlen skrive Omvendelse er og bede dem om at foreslå, hvordan denne sætning kan afsluttes ud fra det, de har læst i afsnit 18 og 19. (Overvej at gennemgå Lære og Pagter 18:10-16 og 19:15-20, 39-41 i klassen).

  • Hvad vil det sige at »råbe omvendelse«? (L&P 18:14). Klassens medlemmer kan overveje dette spørgsmål, mens de læser Lære og Pagter 18:10-16. Hvorfor vælger folk nogle gange ikke at omvende sig? Hvordan kan vi inspirere dem, vi elsker, til at komme til Frelseren og få tilgivelse? Tilskynd klassemedlemmerne til at se efter noget i Lære og Pagter 18:10-16 eller 19:15-20, der kan hjælpe.

Lære og Pagter 18:10-16

»Sjæles værdi er stor i Guds øjne.«

  • Hvordan kan du hjælpe klassens medlemmer til at forstå, hvor værdifuld vi hver især er i Guds øjne? De kan læse Lære og Pagter 18:10-16 og fortælle om oplevelser, hvor de fik en forståelse af deres værd for Gud. Hvordan påvirker disse vers, hvordan vi ser os selv? Andre? Hvordan viser Gud os, at vi er af stor værdi for ham?

    Billede
    Jesus holder en lille dreng

    Værdien af en sjæl, af Liz Lemon Swindle

Lære og Pagter 19:15-19

Jesus Kristus led for hele menneskeheden.

  • Hvordan kan du hjælpe klassen til at føle Helligåndens vidnesbyrd, når de tænker over Frelserens beskrivelse af hans eget sonoffer? (L&P 19:15-19). Du kan bede en om at synge sin yndlingssalme om Frelseren. Du kan også vise et billede af Frelseren og få klassens medlemmer til at læse vers 15-19. De kan derefter nedskrive deres tanker og følelser. (Ældste D. Todd Christoffersons ord i »Yderligere ressourcer« kan også øge klassens påskønnelse af Frelserens lidelse). En sætning som denne på tavlen kan få dem til at tænke: Jeg er taknemmelig for Jesu Kristi forsoning, fordi … Nogle få medlemmer af klassen kan være villige til at fortælle det, de skrev, og bære deres vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Lære og Pagter 19:16-26, 34-41

Det vil ofte kræve et offer at udføre Guds vilje.

  • Når klassemedlemmerne står i situationer, hvor de skal yde ofre for evangeliet, kan det være inspirerende for dem at lære om Martin Harris’ offer, så Mormons Bog kunne blive udgivet. Du kan bede nogen om at komme til klassen forberedt på at fortælle om Martins beslutning om at pantsætte sin gård for at betale for trykningen af Mormons Bog (se De hellige, Liahona, okt. 2018, s. 29-30). Hvilke vers fra afsnit 19 kan have hjulpet ham til at træffe sit valg? Du kan bede klassemedlemmerne om at fortælle, hvordan Mormons Bog har velsignet dem, og hvor taknemmelige de er for Martin Harris’ offer og for andre, der ydede ofre, så bogen kunne udgives.

  • Måske kan nogen i klassen fortælle om et offer, de har ydet for Herren. Det kan få klassemedlemmerne til at tænke over deres egen villighed til at ofre. Tilskynd dem til at dele det, de finder i Lære og Pagter 19, der inspirerer dem til at ofre for at gøre Guds vilje (se især v. 16-26, 34-41).

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Omkostningen ved Guds kærlighed.

Med henvisning til Lære og Pagter 19:18 sagde ældste D. Todd Christofferson: »Lad os overveje prisen for Guds dyrebare kærlighed … Hans smerte i Getsemane og på korset var større, end nogen dødelig kunne bære. Men på grund af sin kærlighed til sin Fader og os udholdt han, og som konsekvens af det kan han tilbyde os både udødelighed og evigt liv« (»Bliv i min kærlighed«, Liahona, nov. 2016, s. 50).

Gør undervisningen bedre

Skab et miljø, der indbyder Ånden. Der er mange måder at indbyde Ånden i din klasse på. Et præludium kan opmuntre til ærbødighed. Udtryk for kærlighed og vidnesbyrd kan skabe en varm, åndelig atmosfære. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 15).