Kom, følg med meg
31. august–6. september. Helaman 13–16: “Godt budskap om stor glede”


“31. august–6. september. Helaman 13–16: ‘Godt budskap om stor glede’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“31. august–6. september. Helaman 13–16”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Lamanitten Samuel underviser på muren

Samuel the Lamanite on the Wall [Lamanitten Samuel på muren], av Arnold Friberg

31. august–6. september

Helaman 13–16

“Godt budskap om stor glede”

Hvilke av lamanitten Samuels læresetninger og profetier føler du vil være til størst nytte for klassemedlemmene dine? Når du studerer Helaman 13–16, grunn på hvordan du kan hjelpe dem til å finne mening i disse kapitlene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene om å dele med en partner noe de lærte, noe de forsto klarere, eller noe de anvendte da de leste beretningen om lamanitten Samuel i Helaman 13–16 denne uken. La deretter noen av dem dele det med hele klassen.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Helaman 13

Herrens tjenere taler og handler i henhold til Guds rettledning.

  • Herren ba lamanitten Samuel om å gjøre noe som kunne ha syntes svært vanskelig – å forkynne til et folk som nylig hadde kastet ham ut av byen sin. Å lese Helaman 13:2–5 kan minne klassemedlemmene om vanskelige ting som Herren har bedt dem om å gjøre. Be dem om å dele sine erfaringer. Hvordan hjalp Herren dem? Klassemedlemmene kan kanskje dele erfaringer da Herren lot noe komme i deres hjerte som han ønsket at de skulle si til noen (se vers 4). Hvilke velsignelser har klassemedlemmene fått når de fulgte Herrens rettledning?

    Bilde
    President Russell M. Nelson

    Profeten viser oss veien til Jesus Kristus.

  • Selv om Samuels advarsler ble gitt til de hårdhjertede nephittene, inneholder Helaman 13 lærdommer for oss alle. For å hjelpe klassemedlemmene til å finne personlig betydning i hans ord, kan du be dem om å granske Helaman 13 for å finne et budskap som synes relevant for vår tid. (Hvis de trenger hjelp, kan du skrive følgende vers på tavlen: 8, 21–22, 26–29, 31 og 38.) De kan dele det de finner i par, i små grupper eller med hele klassen. Hvilke lignende budskap har profeten gitt oss i dag?

Helaman 14; 16:13–23

Tegn og undre kan styrke troen til dem som ikke forherder sitt hjerte.

  • I denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier er det et forslag om å se etter tegn som Herren har gitt oss “for å kunne tro på hans navn”(Helaman 14:12). Klassemedlemmene kan kanskje dele det de oppdaget mens de grunnet på dette forslaget. Sørg for å påpeke at tegnene i vårt liv kan være mindre dramatiske og mer personlige enn de tegn Samuel forutsa. Hvilke andre hensikter med tegn nevnes i Helaman 14:28–30? Klassemedlemmene kan også dele andre ting Herren har gjort for å hjelpe dem til å utvikle tro på ham.

  • Det å lese om hvordan Samuels profetier ble oppfylt kan styrke klassemedlemmenes tro på Jesus Kristus og på hans misjon. Klassemedlemmene kan kanskje bruke Helaman 14 for å lage en oversikt som viser Samuels profetier om Kristi fødsel og død på den ene siden og skriftstedhenvisninger der disse profetiene ble oppfylt på den andre. Noen av disse henvisningene kan inkludere vers fra 3 Nephi 1:15–21 og 3 Nephi 8:5–25. Hvorfor er det viktig for oss kjenne disse profetiene og deres oppfyllelse?

  • Klassemedlemmene har kanskje lagt merke til – i Helaman 16 og andre steder i Skriftene – at det å se tegn og undere ikke nødvendigvis får noen til å ha tro på Kristus. Be dem dele noen eksempler fra Skriftene på personer som så tegn og allikevel ikke hadde tro. Ifølge Helaman 16:13–23, hvorfor var det mange på lamanitten Samuels tid som ikke trodde på tegnene og profetiene? Hvordan overtaler Satan mennesker til å “stole på sin egen styrke og […] visdom” i vår tid? (Helaman 16:15). Hva kan vi lære av denne beretningen som kan hjelpe oss til å unngå lignende feil?

Helaman 15:3

Herren refser dem han elsker.

  • Samuels ord inneholder mange strenge refselser, men Helaman 15:3 gir et unikt perspektiv på refsing fra Herren. Én måte å hjelpe klassemedlemmene å forstå dette perspektivet på er å lese dette verset sammen, og be dem fortelle om tegn de ser på Herrens kjærlighet og barmhjertighet i Samuels profetier og advarsler. Hvordan kan refsing fra Herren være et tegn på hans kjærlighet?

  • For å hjelpe klassemedlemmene til å bedre forstå budskapet i Helaman 15:3, kan du dele tre formål med guddommelig irettesettelse som ble forklart av eldste D. Todd Christofferson (se “Ytterligere ressurser”). Del klassen inn i tre grupper, og be hver gruppe om å drøfte ett av disse formålene (skriftstedene og videoen som er foreslått i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp). Deretter kan hver gruppe dele med klassen innsikt fra drøftingen som hjelper dem å bedre forstå at Herren refser dem han elsker.

Helaman 16

Profeten viser oss vei til Herren.

  • I Helaman 16, hva lærer vi fra dem som tok imot Samuels læresetninger? Hva lærer vi fra dem som avviste ham? Det kan være inspirerende å høre klassemedlemmene dele hvordan de fikk sitt vitnesbyrd om betydningen av å følge levende profeter. De kan også dele hvordan de vil bruke Helaman 16 eller eldste Andersens ord i “Ytterligere ressurser” til å forklare til noen hvorfor de velger å følge profeten.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre klassemedlemmene til å lese 3 Nephi 1–7 neste uke, kan du fortelle dem at mange av profetiene de leser om denne uken vil bli oppfylt i disse kapitlene.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Formål med guddommelig irettesettelse.

Eldste D. Todd Christofferson delte tre formål med guddommelig irettesettelse (se “Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 97–100):

  1. “Å overtale oss til å omvende oss.” Se Ether 2:14–15; Lære og pakter 1:27; 93:41–50; 105:6.

  2. “Å lutre og helliggjøre oss.” Se Mosiah 23:21–22; Lære og pakter 101:1–5; 136:31.

  3. “Å korrigere vår kurs i livet til det Gud vet er en bedre vei.” Se historien om president Hugh B. Brown og ripsbusken i eldste Christoffersons tale (side 98–99); “Guds vilje” (video, ChurchofJesusChrist.org).

Vi gleder oss over å ha en profet.

Eldste Neil L. Andersen forklarte:

“En profet står ikke mellom dere og Frelseren. Han står snarere ved siden av dere og viser vei til Frelseren. En profets største ansvar og hans mest dyrebare gave til oss er hans sikre vitnesbyrd, hans sikre kunnskap, om at Jesus er Kristus. I likhet med Peter i gammel tid erklærer profeten: ‘[Han er] Messias, den levende Guds Sønn’ [Matteus 16:16; se også Johannes 6:69].

En gang i fremtiden, når vi ser tilbake på vårt liv på jorden, vil vi fryde oss over at vi vandret på jorden samtidig som en levende profet. På den dagen ber jeg om at vi må kunne si:

Vi lyttet til ham. Vi trodde på ham. Vi studerte hans ord med tålmodighet og tro. Vi ba for ham. Vi sto sammen med ham. Vi var ydmyke nok til å følge ham. Vi var glad i ham.(“Guds profet”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 27).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bli kjent med dem du underviser. Det finnes ikke to personer som er helt like. Alle du underviser, har en unik bakgrunn, et unikt perspektiv og et unikt knippe talenter. Be for å få vite hvordan du kan bruke disse forskjellene til å hjelpe klassemedlemmene dine å lære. Når du bedre forstår dem du underviser, kan du skape meningsfylte og minneverdige undervisningsstunder. (Se Undervisning på Frelserens måte, 7.)