Kom, følg med meg
14.–20. september. 3 Nephi 8–11: “Stå opp og kom frem til meg”


“14.–20. september. 3 Nephi 8–11: ‘Stå opp og kom frem til meg’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“14.–20. september. 3 Nephi 8–11”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

I Am the Light of the World [Jeg er verdens lys], av James Fullmer

14.–20. september

3 Nephi 8–11

“Stå opp og kom frem til meg”

Å se gjennom de inntrykk du skrev ned under ditt personlige studium av 3 Nephi 8–11 kan gi tilskyndelser til undervisningsforslag. Forslagene under kan gi deg flere ideer.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Noen ganger er det mer sannsynlig at folk vil dele hvis du spør om noe konkret. Du kan for eksempel be klassemedlemmene om å dele noe fra 3 Nephi 8–11 som har lært dem om Jesu Kristi karakter. Du kan gjerne be dem om dette noen dager i forveien slik at de kan komme forberedt til å dele.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

3 Nephi 8–10

Hvis vi omvender oss vil Frelseren samle, beskytte og helbrede oss.

  • Disse kapitlene inneholder beretninger om herjinger og ødeleggelse, men de underviser også åndelige lærdommer som kan hjelpe oss å komme nærmere Jesus Kristus. Du kan kanskje dele klassen inn i tre grupper og gi hver gruppe i oppdrag å granske ett kapittel fra 3 Nephi 8–10, og se etter ord eller uttrykk som beskriver hva folket lærte eller erfarte. Én person fra hver gruppe kan deretter dele med resten av klassen hva deres gruppe fant ut. Oppfordre klassemedlemmene til å drøfte hvordan disse åndelige lærdommene kan hjelpe oss å komme nærmere Frelseren.

  • Et verdifullt budskap i disse kapitlene er at Frelseren rekker ut en kjærlig og barmhjertig hånd til oss selv i våre vanskeligste prøvelser. Du kan gjerne be klassemedlemmene om å tenke på noen de kjenner som har det vanskelig og deretter granske Frelserens ord i 3 Nephi 9:13–22 og 10:1–10 for å finne uttrykk som kanskje kan hjelpe denne personen. Klassemedlemmene kan også dele personlige erfaringer der de følte at Frelseren rakte ut en hånd til dem.

3 Nephi 9:19–22

Herren krever “et sønderknust hjerte og en angrende ånd.”

  • Før Frelserens komme adlød de trofaste i det lovede land Moseloven, noe som innebar ofring av dyr. For å hjelpe klassemedlemmene til å bedre forstå denne loven kan du kort gjennomgå Moses 5:5–8. Hvorfor ble Guds folk befalt å ofre dyr i fordums tid? Hvilket nytt bud ga Frelseren i 3 Nephi 9:20, og hvordan viser dette oss veien til ham og hans offer? Sitatene om offerloven i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene til å forstå hva det vil si å ha et sønderknust hjerte og en angrende ånd? Du kan kanskje innlede med å skrive ordene sønderknust, angrende og offer på tavlen. Deretter kan du be klassemedlemmene om å tegne bilder som representerer hva disse ordene betyr for dem eller skrive ord eller uttrykk som de assosierer med dem. Mens klassemedlemmene deler sine bilder, ord eller uttrykk, kan de drøfte hvordan de angår det Frelseren ber oss om i 3 Nephi 9:19–22. Sitatet fra eldste D. Todd Christofferson i “Ytterligere ressurser” kan også være til hjelp.

3 Nephi 11:1–17

Jesus Kristus er verdens lys.

  • Begivenhetene som er beskrevet i 3 Nephi 11:1–17 er blant de mest hellige i Mormons bok. Vurder å gi klassemedlemmene noen minutter til å lese disse versene i stillhet. Du kan kanskje skrive noen spørsmål på tavlen som de kan grunne på mens de leser, som for eksempel disse: Hva ville du ha følt hvis du var blant disse menneskene? Hva ved Frelseren gjør inntrykk på deg i disse versene? Hva lærer du av Jesu eksempel? eller Hvilke opplevelser har gitt deg et vitnesbyrd om Jesus Kristus som din Frelser? Du kan gi klassemedlemmene anledning til å dele noen av sine tanker og inntrykk.

    Bilde
    Jesus viser merkene i sine hender til nephittene

    One by One [Én etter én], av Walter Rane

3 Nephi 11:10–41

Jesus Kristus grunnfestet sin lære og sin kirke.

  • Det kan være lærerikt å merke seg de første tingene Frelseren valgte å si og gjøre da han viste seg i landet Bountiful. Klassemedlemmene kan kanskje markere eller skrive ned sannheter de identifiserer fra Frelserens ord og handlinger i 3 Nephi 11:10–41. Be dem dele det de har funnet ut. Hva lærer vi om Frelseren fra disse versene? Hva lærer vi om hans Kirke?

  • For å gjøre slutt på tydelige uenigheter blant folket angående dåp, åpenbarte Frelseren viktige sannheter om denne ordinansen i 3 Nephi 11. For å hjelpe klassemedlemmene til å oppdage disse sannhetene kan du skrive følgende versnummer på tavlen: 21–25, 26–27, 33–34. Be hvert klassemedlem om å velge et vers eller to og dele en sannhet som undervises om dåp.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Det kan være interessant for klassen å vite at Frelserens besøk til nephittene og lamanittene påvirket dem så sterkt at disse tidligere gjenstridige folkegruppene levde i fred i de neste 200 år (se 4 Nephi 1). Dette kan inspirere klassemedlemmene til å studere 3 Nephi 12–16 for å lære hva Frelseren underviste folket om som kan ha ført til en slik dramatisk endring.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Offerloven.

President M. Russell Ballard forklarte én måte vi etterlever offerloven på i vår tid:

“Etter Frelserens endelige offer ble det gjort to tilpasninger i praktiseringen av [offerloven]. For det første ble offerordinansen erstattet med nadverdens ordinans, og for det annet flyttet denne forandringen fokus fra offer av ens dyr til mennesket selv. Offeret gikk på en måte over fra å være et offer til den som ofrer …

Istedenfor at Herren krever dyr eller grøde av oss, ønsker han nå at vi skal avstå fra all ugudelighet …

Når vi overvinner våre selviske ønsker og setter Gud først i vårt liv, og inngår pakt om å tjene ham uansett hva som kreves av oss, da etterlever vi offerloven” (“Offerloven”, Liahona, mars 2002, 16, 17).

Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum sa: “Et sant, personlig offer har aldri vært å legge et dyr på alteret. Isteden er det vilje til å legge dyret inni oss på alteret og la det bli fortært.” (“Fornekt eder all ugudelighet”, Lys over Norge, juli 1995, 69).

Et sønderknust hjerte og en angrende ånd.

Eldste D. Todd Christofferson beskrev hva det vil si å ha et sønderknust hjerte og en angrende ånd:

“Du [kan] gi Herren et sønderknust eller angrende hjerte og en lydig og villig ånd. I virkeligheten er det deg selv du ofrer – det du er og det du blir.

Er det noe i ditt liv som er urent eller uverdig? Når du blir kvitt det, er det en gave til Frelseren. Er det en god vane eller egenskap du mangler? Når du tilegner deg den og gjør den til en del av din karakter, gir du en gave til Herren” (“Når du en gang omvender deg”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 12).

Vi kan forbedre vår undervisning

Samarbeid med familiemedlemmer. “De som har størst innflytelse på en person – på godt og vondt – er vanligvis de som bor sammen med dem. Fordi hjemmet er midtpunktet for etterlevelse av evangeliet, vil din innsats for å styrke et klassemedlem være mest effektiv når du samarbeider med … slektninger” (Undervisning på Frelserens måte, 8–9).