Kom, følg med meg
23.–29. mars. Enos–Mormons ord: Han påvirker meg til å gjøre ifølge sin vilje


“23.–29. mars. Enos–Mormons ord: Han påvirker meg til å gjøre ifølge sin vilje”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“23.–29. mars. Enos–Mormons ord”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Enos som ung gutt sammen med sin far Jakob og sin mor

Jacob and Enos [Jakob og Enos], av Scott Snow

23.–29. mars

EnosMormons ord

Han påvirker meg til å gjøre ifølge sin vilje

Forbered deg til å undervise ved å lese EnosMormons ord og lage en undervisningsplan (se Undervisning på Frelserens måte, 19). Forslagene og læresetningene i denne oversikten kan også bidra til å gi deg ideer.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

For å gi klassemedlemmene anledninger til å dele det de lærer hjemme, kan du dele dem inn i grupper og be hver gruppe lese ett av kapitlene i EnosMormons ord. Be dem foreslå vers fra det kapittelet som de mener klassen bør drøfte. Lag en liste over disse versene på tavlen, og velg noen få som dere vil drøfte.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Enos 1:1–17

Vi kan få tilgivelse for våre synder når vi utøver tro på Jesus Kristus.

  • Her er noen spørsmål du kan be klassemedlemmene grunne på og drøfte mens dere studerer Enos 1:1–17: Hva kan vi lære av Enos’ opplevelser om å få forlatelse for våre synder? Hvordan viste Enos sin tro på Jesus Kristus? Hvordan påvirket denne opplevelsen Enos og hvordan han betraktet seg selv og andre?

Enos 1:4–17

Våre inderlige bønner vil bli besvart.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å styrke sin forståelse av bønn kan du dele dem inn i små grupper og be hver gruppe studere ett av følgende skriftsteder fra Enos 1: vers 2–8, 9–11 eller 12–17. Be så hver gruppe undervise resten av klassen om noe de har lært om bønn av sine tildelte vers. Du kan for eksempel be dem dele ord og uttrykk som beskriver hvordan Enos ba.

  • I tillegg til å lære om hvordan Enos ba, kan vi også lære mye av hva Enos ba om. Klassemedlemmene kan kanskje identifisere hvem eller hva Enos ba for eller om i Enos 1:4–17. Hva sier disse versene om hvorfor Enos ønsket å be for andre? Hvilke andre sannheter om bønn kan vi lære av Enos?

JaromOmni

Hvis vi holder budene, vil vi ha fremgang.

  • Jarom og forfatterne av Omni skrev om den nephittiske nasjon, men deres budskap er også relevant for enkeltpersoner. Hva kan vi lære av bøkene Jarom og Omni om hvordan rettferdighet fører til fremgang? (se for eksempel Jarom 1:7–12 og Omni 1:5–7, 12–18). Det kan kanskje være nyttig for klassemedlemmene å definere fremgang ved hjelp av en ordbok og Skriftene (se for eksempel Alma 37:13; 48:15). Hvordan er verdens definisjon sammenlignet med Herrens definisjon? Hvordan hjelper Herren sitt folk å ha fremgang?

  • Akkurat slik de nephittiske profetene arbeidet flittig for å undervise folket om budene, underviser også vår tids profeter oss om budene. Når de har lest Jarom 1:9–12, kan klassemedlemmene snakke om nyere undervisning fra Kirkens ledere som inspirerer dem til å holde budene. Det kan være nyttig for klassemedlemmene å gjennomgå de nyeste konferansebudskapene i Kirkens tidsskrifter eller i Gospel Library-appen. De kan også gjennomgå normene som drøftes i Til styrke for ungdom. Du kan om nødvendig henvise til listen over budskap under “Ytterligere ressurser”. Hvordan hjelper lydighet mot budene oss å ha fremgang i vårt liv?

Omni

Herren førte mange folk til det lovede land.

  • Mormons bok inneholder en sammensatt historie, og det kan være vanskelig å holde oversikt over de forskjellige folkegruppene den beskriver. Én måte å lære om hver av folkegruppene i Mormons bok kan være å lage en oversikt på tavlen og be klassen fylle den ut med opplysninger om hver gruppe (for eksempel nephittene, lamanittene og Zarahemlas folk). Oversikten kan for eksempel ha følgende overskrifter: Gruppens navn, Når og hvordan de ankom, og Hva som skjedde med dem. Drøft hvorfor det er nyttig å forstå det dere har lært om hver gruppe. Disse oppføringene i Veiledning til Skriftene (ChurchofJesusChrist.org) kan være til hjelp: “Coriantumr”, “Jareditter”, “Lamanitter”, “Mulek”, “Nephitter” og “Zarahemla”.

Mormons ord 1:1–8

Gud vil arbeide gjennom oss hvis vi følger hans veiledning.

  • Som ledd i en samtale om Mormons ord kan du be et klassemedlem om å komme forberedt på å fortelle hvorfor Mormon ble inspirert til å ta med de mindre platene (1 Nephi–Omni) i Mormons bok. Denne eleven kan forberede seg ved å lese Mormons ord og andre ressurser, som for eksempel Lære og pakter 10:8–19, 39–45; denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og kapittel 5 i Hellige, bind 1. Oppfordre klassemedlemmet til å ta med relevante detaljer om tapet av de 116 sidene av manuskriptet til Mormons bok og hvorfor de mindre platene var nødvendige for å erstatte de tapte sidene. Hvilke sannheter kan klassemedlemmene lære av dette om hvordan Herren virker gjennom mennesker? Hva finner klassemedlemmene i Mormons ord 1:1–8 som inspirerer dem til å følge instruksjoner fra Gud, selv om de ikke har en fullstendig forståelse av grunnene til dem?

    Bilde
    Mormon forkorter gullplatene

    Mormon Compiling the Plates [Mormon forkorter platene], av Jorge Cocco

  • Mormon velsignet millioner fordi han fulgte Åndens tilskyndelser om de mindre platene (se Mormons ord 1:7). Tenk over hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å forstå at de også kan velsigne andre når de prøver å være redskaper i Guds hender og følge tilskyndelser fra Den hellige ånd. Hvordan virket Gud gjennom Mormon? Hva har klassemedlemmene sett Herren gjøre gjennom dem eller andre når de har fulgt Ånden og søkt å gjøre Guds vilje? Historien om president Thomas S. Monson under “Ytterligere ressurser” gir et eksempel som kan hjelpe klassemedlemmene å komme på eksempler fra sitt eget liv.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Ettersom både generalkonferansen og påsken bare er noen uker unna, kan du oppfordre klassemedlemmene til å lytte etter budskap der medlemmer av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum deler sitt spesielle vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Mormons bok-videoer om Enos.

Finn videoer som skildrer beretninger fra Enos’ bok blant Mormons bok-videoene på ChurchofJesusChrist.org eller i Gospel Library-appen.

Generalkonferansebudskap om å holde budene.

“Håndhilse på hvert av barna.”

Da president Thomas S. Monson var medlem av De tolv apostlers quorum, talte han til en forsamling av Primær-barn i en landsby på Samoa. Etterpå ble han tilskyndet til personlig å hilse på alle de 247 barna som var tilstede. Men da han skjønte at tiden ikke ville strekke til, prøvde han å slå fra seg tanken om å hilse på barna, men klarte det ikke.

Han snudde seg til slutt til barnas lærer og sa: “Jeg vil så gjerne håndhilse på hver gutt og hver jente. Ville det være mulig?”

Læreren smilte og snakket med barna på samoansk. De svarte med å nikke ivrig. Læreren fortalte så eldste Monson at da han fikk vite at en av De tolv apostler skulle besøke Samoa, hadde han lovet barna at hvis de ville be oppriktig og ha tro, ville eldste Monson besøke landsbyen deres og bli tilskyndet av Den hellige ånd til å håndhilse på hvert av barna (se Thomas S. Monson, “Friend to Friend: Talofa Lava”, Friend, mai 1972, 12–13).