Kom og følg mig
3.-9. februar. 2 Nefi 1-5: »Vi levede på lykkelig vis«


»3.-9. februar. 2 Nefi 1-5: ›Vi levede på lykkelig vis‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»3.-9. februar. 2 Nefi 1-5«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Adam og Eva forlader Edens have

Adam og Eva, af Douglas Fryer.

3.-9. februar

2 Nefi 1:-5

»Vi levede på lykkelig vis«

Begynd din åndelige forberedelse ved at læse 2 Nefi 1-5 og nedskriv dine indtryk. Der er flere principper i disse kapitler, end I har tid til at tale om i en klasse, så følg Ånden i din forberedelse og læg mærke til de indblik, klassens medlemmer giver for at hjælpe dig til at beslutte, hvilke principper du skal fokusere på, og hvordan du kan lede samtalen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Det er sandsynligt, at medlemmerne i din klasse har markeret eller lavet en note i mindst et vers i 2 Nefi 1-5. For at indlede klassen kan du bede dem om at dele vers, der er betydningsfulde for dem. Bed dem om at sammenfatte et evangelisk princip, de har lært af de vers, de delte.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Nefi 2:11-30

Vi er frie til at handle for os selv.

  • Alt for ofte bruger folk deres handlefrihed til at forårsage megen lidelse for andre. Så hvorfor er handlefrihed så vigtigt for vor himmelske Fader? Du kan skrive dette spørgsmål på tavlen og klassemedlemmerne kan se efter svar i 2 Nefi 2:11-30 og skrive deres svar på tavlen. Hvordan forsøger modstanderen at underminere vores handlefrihed? Hvordan hjælper Frelseren os til at »vælge frihed og evigt liv«? (2 Ne 2:27). Overvej sammen at synge en salme om handlefrihed, såsom »Glem ej, at hver og en har ret« (Salmer og sange, nr. 156), og bed dem om at tilføje de indblik, de fik af denne salme, til deres liste.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier indeholder fire afgørende forhold, der muliggjorde handlefrihed. Her er et forslag til, hvordan du kan bygge videre på det, klassemedlemmerne lærte derhjemme: Skriv de fire forhold på tavlen. Bed dem derpå om at dele en udtalelse fra 2 Nefi 2, der lærer os om, hvorfor disse forhold er afgørende for at nå vores guddommelige potentiale.

2 Nefi 2:15-29

Faldet og Jesu Kristi forsoning er essentielle dele af vor himmelske Faders plan.

  • Mange kristne tror, at faldet var en tragedie, og at Eva begik en stor fejltagelse. Disse vers i 2 Nefi 2 tydeliggør sandheder om Adams og Evas fald, og de vidner om, at Jesus Kristus forløser os fra faldet. En måde, hvorpå man kan tale om disse ideer, er ved at bede dem om at søge i 2 Nefi 2:15-25 og lave en liste over sandheder, de har lært om, hvad der skete i Edens have. Hvilke andre indblik finder de i citatet af præsident Dallin H. Oaks i »Yderligere ressourcer«? Hvordan forløser Jesus Kristus os fra faldet? (Se 2 Ne 2:6-8, 26-29).

  • Når I har lavet en aktivitet som den forrige, kan du vise flere spørgsmål som de følgende og bede dem om at dele deres indsigt:

    • Hvordan retter Lehis lærdomme i disse vers nogle almindelige misforståelser om faldet?

    • Hvordan er faldet en velsignelse?

    • Hvordan hjælper en korrekt forståelse af faldet os til bedre at forstå vores behov for Jesus Kristus og hans forsoning?

    • Hvad er en grund til, at I er taknemmelige for Adams og Evas valg i Edens have?

    • Hvordan svarer jeres valg om at komme ned til jorden til Adams og Evas valg om at spise af frugten fra træet til kundskab om godt og ondt?

    • Hvad er formålet med livet? Hvorfor var faldet nødvendigt for at opnå dette mål?

2 Nefi 4:15-35

Vi kan vende os til Gud i vores svagheder.

  • Nefis skrivelser i 2 Nefi 4:15-35 kan bringe os håb og trøst, når vi føler os overvældede af vores udfordringer og svagheder. Klassemedlemmerne kan gennemgå disse vers i par og finde skriftsteder, de kan bruge til at trøste en, der føler sig tynget af sine lidelser. Hvert par kan så dele disse skriftsteder med klassen. Måske er der en i klassen, der kan fortælle om en oplevelse, hvor han eller hun blev trøstet ved at vende sig mod Gud, ligesom Nefi gjorde.

  • En måde at gennemgå 2 Nefi 4 på kan være at bede nogle få om på forhånd at komme forberedt på at dele vers eller vendinger fra dette kapitel, de finder meningsfulde. Bed dem om at fortælle, hvad de gjorde, da de følte sig overvældede af deres svagheder. En salme om trøst og håb, såsom »Hvor kan jeg finde fred?« (Salmer og sange, nr. 65), kan bidrage til denne drøftelse. De kan for eksempel fortælle, hvordan salmen understøtter Nefis eksempel på at stole på Herren i tider med modløshed.

2 Nefi 5

Glæde finder man ved at efterleve evangeliet.

  • På trods af de udfordringer Nefi og hans folk havde, var de i stand til at opbygge et samfund, der var baseret på principper, der fører til glæde. Hvilke principper fandt klassen i deres studium af 2 Nefi 5, der bidrog til den glæde, som nefitterne oplevede? Du kan give dem et stykke papir og bede dem om at søge i 2 Nefi 5 efter principper, der fører til glæde, og skrive dem ned. Hvordan er den måde, som verden søger efter glæde på, anderledes, end den vi finder i 2 Nefi 5? Hvilke mål kan de sætte for at anvende et af disse principper?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Fortæl klassen, at 2 Nefi 6-10 indeholder en af de bedste prædikener om Jesu Kristi forsoning blandt alle skrifter. Du kan også dele et vers, du finder i disse kapitler, der gør dig begejstret for at læse det.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Faldet var en del af Guds plan.

Præsident Dallin H. Oaks har sagt:

»Da Adam og Eva modtog den første befaling, befandt de sig i en overgangstilstand. De var ikke længere i åndeverdenen, men de havde fysiske legemer, som endnu ikke var underkastet døden, og de var endnu ikke i stand til at formere sig. De kunne ikke opfylde Faderens første befaling uden at overskride barrieren mellem den vidunderlige tilstand i Edens Have og de forfærdelige prøvelser og vidunderlige muligheder i livet på jorden …

Profeten Lehi forklarede, at ›dersom Adam ikke havde overtrådt, ville han ikke være faldet‹ (2 Ne 2:22), men ville være forblevet i den samme tilstand, som han var skabt i …

Faldet var planlagt, konkluderede Lehi, for ›alt er blevet gjort efter hans visdom, som kender alle ting‹ (2 Ne 2:24).

Det var Eva, som først overtrådte grænserne i Eden for at igangsætte betingelserne for livet på jorden. Hendes handling var, uanset dens art, formelt en overtrædelse, men i evigt lys en glorværdig nødvendighed for at åbne døren til evigt liv. Adam viste sin visdom ved at gøre det samme. Og således faldt Eva og ›Adam … for at menneskene kunne blive til‹ (2 Ne 2:25).

Nogle kristne fordømmer Eva for hendes handling og konkluderer, at hun og hendes døtre er blevet belastet af det. Men ikke de sidste dages hellige! Oplyst af åbenbaring fejrer vi Evas handling og ærer hendes visdom og mod i denne store begivenhed, som vi kalder faldet …

Nutidig åbenbaring viser, at vores første forældre forstod nødvendigheden af faldet. Adam udbrød: ›Velsignet være Guds navn, thi på grund af min overtrædelse er mine øjne blevet åbnet, og i dette liv skal jeg have glæde, og atter i kødet skal jeg se Gud‹ (Moses 5:10)« (»Saliggørelsens store plan«, Stjernen, jan. 1994, s. 69-70).

Gør undervisningen bedre

Ræk ud til dem, der ikke kommer. At undervise handler om mere end at lede en samtale om søndagen, det omfatter at tjene med kærlighed og velsigne andre med evangeliet. Du kan måske tænke på en, der ikke kommer, og give ham eller hende en specifik anmodning om at deltage i en kommende lektion. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 8-9).