Kom og følg mig
17.-23. februar. 2 Nefi 11-25: »Vi fryder os i Kristus«


»17.-23. februar. 2 Nefi 11-25: ›Vi fryder os i Kristus‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»17.-23. februar. 2 Nefi 11-25«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Esajas skriver på en skriftrulle

17.-23. februar

2 Nefi 11-25

»Vi fryder os i Kristus«

Ud over at anvende 2 Nefi 11-25 på dig selv kan du overveje, hvordan du kan hjælpe dem, du underviser, til at anvende disse kapitler på sig selv (se 2 Ne 11:8). Nedskriv de tanker og ideer, Ånden indgyder dig.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Inden I taler om specifikke skriftsteder fra 2 Nefi 11-25, kan det være nyttigt at bede klassens medlemmer om at forestille sig, at de har en ven, der kæmper for at finde noget som helst meningsfuldt eller inspirerende i Esajas’ skrivelser. Hvilke vers ville de dele med denne ven?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Nefi 11-24

Esajas vidner om Jesus Kristus.

  • Det kan være lettere at forstå Esajas’ profetier, når vi ved, hvorfor de blev skrevet. For at begynde at tale om Esajas’ profetier i 2 Nefi kan du bede klassen om at søge i kapitel 11 og nævne nogle af Nefis hensigter med at citere Esajas så meget. De kan også dele skriftsteder, de har fundet i deres personlige studium eller familiestudium af 2 Nefi 12-24, som de føler opfyldte disse formål. Hvordan har deres forståelse af Nefis hensigt hjulpet dem til at få mere ud af Esajas’ skrivelser? Tilskynd dem til at have disse formål in mente, når de taler om Esajas’ skrivelser i klassen.

  • Fordi Esajas brugte så meget sproglig symbolik, kan det være let at overse hans kraftfulde vidnesbyrd om Jesus Kristus. Denne aktivitet kan hjælpe din klasse til at fokusere på dette vidnesbyrd. Du kan forberede flere stykker papir med skriftstedshenvisninger på fra 2 Nefi 12-24, der underviser om Frelseren (f.eks. 2 Ne 13:13; 14:4-6; 15:1-7; 16:1-7; 17:14; 18:14-15; 19:6-7; 21:1-5; 22:2). De kan hver vælge et papir, studere verset på det og skrive, hvad de lærer om Jesus Kristus. De kan så bytte papir med en anden og tilføje yderligere tanker eller indblik, de har lært om Frelseren fra samme vers. Du kan så give dem mulighed for at fortælle, hvad de har lært af Esajas og af hinanden, der har øget deres værdsættelse af Jesus Kristus.

  • Profetien i 2 Nefi 19:6 nævner flere af Jesu Kristi titler. Overvej at bede en om at skrive dem på tavlen og lade klassen tale om, hvorfor hver af disse titler er en passende beskrivelse af Frelseren. Hvordan opfylder han disse roller i vores liv? For at lære mere om nogle af disse titler kan det være godt at slå skriftstedshenvisningerne i fodnoterne til 2 Nefi 19:6 op.

2 Nefi 12:2-5; 21:10-1222

I de sidste dage vil Guds folk blive indsamlet og nyde fred.

  • Nogle dele at Esajas’ profetier er særligt relevante for os, da de beskriver aspekter af Guds sidste dages værk. I kan for eksempel undersøge 2 Nefi 21:10-12, der beskriver et »banner«, der vil blive rejst for at samle Guds folk. Hvordan har vi set Herren indsamle sit folk åndeligt? Måske kan nogle i klassen fortælle, hvad der får dem til at ønske at blive samlet eller forenet med Guds folk i Kirken. De vil måske synes, det er sjovt at lave deres eget banner, der nævner eller viser nogle af de sandheder i evangeliet, som de føler, at folk »søger«, og som vil hjælpe dem med at »samle« og »indsamle« (v. 10 og 12) Guds børn i vore dage. Hvordan hjælper vi med indsamlingen?

  • En anden måde at tale om denne lære på er ved at skrive følgende temaer på tavlen: Israels spredning, Israels indsamling og Profeti om Kristus. Du kan give kapitler fra 2 Nefi 12-24 til dem gruppevis og bede dem om at finde vers, der underviser om disse ting, og skrive disse vers under den passende overskrift på tavlen. Hvilket budskab har disse vers til os? (Det kan være nyttigt at fortælle dem, at L&P 113:1-6 kan hjælpe dem til at forstå 2 Ne 21:1-5, 10).

  • Salmer, såsom »På bjergets høje top« (Salmer og sange, nr. 4) eller »Min Gud er mit lys« (Salmer og sange, nr. 42), der delvist er baseret på profetierne i 2 Nefi 12:2-5 og 2 Nefi 22, kan styrke budskabet og ånden i Esajas’ ord.

2 Nefi 14:4-6

Vores hjem og Zions »forsamlinger« kan være steder med sikkerhed og ly.

  • I 2 Nefi 14:4-6 profeterede Esajas om den sikkerhed og fred, som de retfærdige vil nyde, når Herren har »vasket« og »skyllet« deres synder bort. Selvom disse vers beskriver den tilstand, der hersker i tusindårsriget, kan de hjælpe klassens medlemmer, når de søger åndelig sikkerhed midt i de sidste dages ugudelighed. Bed dem om at tænke over og tale om, hvad det vil sige at have »en sky og røg« og »en flammende ild« på deres »bolig« og »forsamlinger« (v. 5; se også 2 Mos 13:21-22). Hvad kan sammenlignes med heden, stormen og regnen nævnt i vers 6? Hvordan kan vi finde ly? (Se også L&P 115:6). De kan måske foreslå, hvordan vi kan sikre, at vores hjem og kirkeforsamlinger er steder med åndelig beskyttelse.

2 Nefi 25:19-29

»Den rette vej er at tro på Kristus«.

  • Klassen kan sandsynligvis relatere til Nefis ønske om at »formå vore børn og også vore brødre til at tro på Kristus.« Hvordan arbejdede Nefi »flittigt« for at opnå dette mål? (2 Ne 25:23). De kan se i 2 Nefi 25:19-29 for at finde sandheder om Frelseren og hans evangelium, som Nefi ønskede, at hans folk kendte. De kan så fortælle, hvad de har gjort for at lære deres familie eller venner om disse sandheder. Hvordan har de for eksempel undervist i sandheden om, at »det er ved nåde, at vi bliver frelst, efter alt hvad vi kan gøre«? (Udtalelsen af præsident Dieter F. Uchtdorf i »Yderligere ressourcer« kan give indsigt i denne sandhed). Hvordan har de hjulpet andre til at »fryde[ sig] i Kristus«?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Klassens medlemmer kan være interesserede i at vide, at 2 Nefi 26-30 kan hjælpe dem til at svare folk, der siger: »Vi har ikke brug for Mormons Bog.«

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

»For et barn er født os.«

Som tillæg til jeres samtale om 2 Nefi 19:6 kan I se eller lytte til Tabernakelkoret på Tempelpladsen synge »For unto Us a Child Is Born« (ChurchofJesusChrist.org).

»Trods alt, hvad vi formår at gøre, så er det dog af nåde, at vi bliver frelst.«

Som kommentar til Nefis ord i 2 Nefi 25:23 har præsident Dieter F. Uchtdorf sagt:

»Jeg tænker på, om vi ikke nogle gange misforstår udtrykket ›efter alt hvad vi kan gøre‹. Vi skal forstå, at ›efter‹ ikke er det samme som ›på grund af‹.

Vi bliver ikke frelst ›på grund af‹ alt, hvad vi kan gøre. Har nogen af os gjort alt, hvad vi kan gøre? Venter Gud, indtil vi har opbrugt alle muligheder, førend han griber ind i vores liv med sin frelsende nåde? …

Jeg er sikker på, at Nefi vidste, at Frelserens nåde muliggør og gør os i stand til at overvinde synd (se 2 Ne 4:19-35; Alma 34:31). Det er derfor, at Nefi arbejdede så flittigt for at formå sine børn og brødre ›til at tro på Kristus og til at blive forligt med Gud‹ (2 Ne 25:23).

Efter alt, er det det, vi kan gøre! Og det er vores opgave her i jordelivet!« (»Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 110).

Gør undervisningen bedre

Stil spørgsmål, der indbyder til vidnesbyrd. »At stille spørgsmål, der opmuntrer eleverne til at bære vidnesbyrd om principper, der undervises i, kan være en meget virkningsfuld måde at invitere Ånden på. Deres vidnesbyrd – og andres vidnesbyrd i klassen – vil vokse, når Ånden vidner om sandheden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 32).