Kom og følg mig
20.-26. januar. 1 Nefi 11-15: »Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft«


»20.-26. januar. 1 Nefi 11-15: ›Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»20.-26. januar. 1 Nefi 11-15«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
folk der spiser frugten fra livets træ

Sødere end alt andet sødt, af Miguel Angel González Romero

20.-26. januar

1 Nefi 11-15

»Udrustet med retfærdighed og med Guds kraft«

Indled din forberedelse til at undervise med at læse 1 Nefi 11-15. Nedskriv dine tanker og indtryk om de skriftsteder og principper, du vil opmuntre klassens medlemmer til at tale om. Ideerne herunder kan være en hjælp.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Disse kapitler indeholder principper, som klassens medlemmer kan overveje, når de deler evangeliet med andre. Overvej at skrive spørgsmål som følgende på tavlen og bede dem om at fortælle om det, de har fundet i deres læsning denne uge, der kan være med til at besvare disse spørgsmål:

  • Hvad er frafaldet og genoprettelsen?

  • Hvorfor er Mormons Bog nødvendig?

  • Hvordan kan jeg selv kende Guds sandheder?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Nefi 11:1-5, 13-33

Gud sendte Jesus Kristus som et udtryk for sin kærlighed.

  • En engel viste Nefi symboler og begivenheder fra Frelserens liv, der viser Guds kærlighed. Du kan finde det nyttigt at undersøge disse symboler og begivenheder som klasse og tale om, hvordan de viser Guds kærlighed til os. Findes der billeder, videoer eller andre visuelle hjælpemidler, du kan vise, der skildrer nogle af begivenhederne i disse vers? (Se f. eks. biblevideos.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan hjælper Frelserens liv og forsoning jer til at forstå Guds kærlighed til jer?

1 Nefi 12-15

Gud vil hjælpe os til at modstå Satans indflydelse.

  • Medlemmer af din klasse kan måske til tider føle sig som folket i Nefis syn, der vandrer i tåger af mørke eller oplever hån fra dem i den store og rummelige bygning. Du kan spørge klassen, hvorfor tåger af mørke er et godt symbol på fristelse (se 1 Ne 12:17), og hvorfor den store og rummelige bygning er et godt symbol på verdens tomme indbildskhed og stolthed (se 1 Ne 12:18). Du kan så dele kapitel 12-15 op blandt klassemedlemmerne og bede dem om at søge efter vers, der underviser om, hvordan Gud vil hjælpe os til at overvinde fristelse, forfængelighed og stolthed (se f.eks. 1 Ne 13:34-40; 14:14).

  • Hvordan kan du hjælpe medlemmerne af din klasse til bedre at forstå den kraft, der kommer af Guds ord? (Se 1 Ne 15:24). Du kan bede dem om at tale om spørgsmål som disse: Hvad lærte Nefi om kraften ved Guds ord? Hvordan forsøger Satan at underminere Guds ord? (Se 1 Ne 13:26-29). Hvad gjorde Herren og hans profeter for at bevare hans ord? Som en del af jeres drøftelse kan du bede nogle få om at fortælle, hvordan de studerer skrifterne, og hvad de gør for at gøre Guds ord til en del af deres daglige liv.

1 Nefi 13

Herren forberedte vejen for genoprettelsen af sin kirke.

  • En tidslinje kan måske hjælpe dem til at forstå Nefis syn af begivenhederne omkring genoprettelsen. Du kan bede dem om at lave en på tavlen over de begivenheder, de finder beskrevet i 1 Nefi 13. Hvilke af disse begivenheder har allerede fundet sted? Hvilke sker nu? Overvej at dele citatet i »Yderligere ressourcer« af George Washington, den første præsident i USA, der viser, at han anerkendte Guds indflydelse på den amerikanske revolution, en begivenhed, der forberedte vejen for genoprettelsen.

  • Hvordan ville klassemedlemmerne bruge 1 Nefi 13 til at forklare en af en anden tro, hvorfor genoprettelsen var nødvendig? (Se f. eks. 1 Ne 13:26-29, 35-42). Hvilke andre skriftsteder kan de bruge, der kan hjælpe andre til at forstå, hvorfor genoprettelsen var nødvendig? (Se f. eks. Guide til skrifterne, »Gengivelse af evangeliet« for nogle eksempler). De kan få gavn af at lave et rollespil over, hvordan de ville forklare nogle behovet for genoprettelsen, og hvordan det har velsignet dem.

1 Nefi 13:20-41

Mormons Bog underviser om tydelige og dyrebare sandheder.

  • Det kan være nyttigt at anvende 1 Nefi 13:20-41 til at indlede en drøftelse af, hvorfor vi har brug for Mormons Bog. De kan nævne nogle af de »tydelige og dyrebare ting«, der gik tabt fra Bibelen og blev gengivet gennem Mormons Bog (se i v. 26 og 39 eksempler eller listen i »Yderligere ressourcer«). Du kan også bede dem om at fortælle, hvordan disse gengivne »tydelige og dyrebare ting« har hjulpet dem til at komme Gud nærmere.

    Billede
    familie, der læser i skriften

    Ånden kan hjælpe os til selv at opdage »tydelige og dyrebare ting«.

  • Overvej at vise videoen »Mormons Bog – en bog fra Gud« (ChurchofJesusChrist.org) og bede klassens medlemmer om at dele, hvad denne video lærer os om, hvorfor vi har brug for Mormons Bog. Eller du kan bede dem om på tavlen at tegne den illustration, der er beskrevet i citatet af ældste Tad R. Callister i »Yderligere ressourcer«. De kan så fortælle, hvordan Mormons Bog har hjulpet dem til bedre at forstå Jesu Kristi evangelium.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at tilskynde klassens medlemmer til at læse 1 Nefi 16-22 i løbet af den kommende uge kan du nævne, at kapitlerne indeholder en beretning, der kan inspirere og hjælpe dem, når de skal gøre noget, der virker umuligt.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

 

Guds hånd i den amerikanske revolution.

George Washington sagde: »Ond er den mand, der kan se på begivenhederne i den amerikanske revolution, uden at have den største taknemmelighed mod universets store forfatter, hvis guddommelige indblanding så ofte blev manifesteret på vores vegne« (brev til Samuel Langdon, 28. sep. 1789, founders.archives.gov/documents/Washington/05-04-02-0070).

Præsident Russell M. Nelsons Mormons Bog-lister

Fra »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?« (Liahona, nov. 2017, s. 60-63).

Mormons Bog gendriver opfattelser som:

  • Åbenbaring endte med Bibelen.

  • Spædbørn har behov for at blive døbt.

  • Lykke kan findes i ugudelighed.

  • Personlig godhed er tilstrækkeligt til at blive frelst (der er behov for ordinancer og pagter).

  • Adams fald besmittede menneskeheden med »arvesynd.«

Mormons Bog tydeliggør en forståelse af:

  • Vores forudtilværelse.

  • Døden. Den er en nødvendig bestanddel af Guds store plan for lykke.

  • Livet efter døden, der begynder i paradis.

  • Hvordan det opstandne legeme, når det forenes med ånden, bliver en udødelig sjæl.

  • Hvordan Guds dom over os vil være efter vores gerninger og vores hjertes ønsker.

  • Hvordan ordinancer som dåb, nadveren og overdragelse af Helligånden udføres korrekt.

  • Jesu Kristi forsoning.

  • Opstandelsen.

  • Engles vigtige rolle.

  • Præstedømmets evige beskaffenhed.

  • Hvordan menneskers adfærd påvirkes mere af ordets kraft end sværdets.

Vi har brug for Mormons Bog.

Ældste Tad R. Callister har sagt:

Bibelen er ét vidnesbyrd om Jesus Kristus, og Mormons Bog er et andet. Hvorfor er dette andet vidnesbyrd så afgørende? Følgende illustration kan være en hjælp: Hvor mange lige streger kan man tegne gennem en enkel prik på et stykke papir? Svaret er uendeligt mange. Lad os et øjeblik antage, at prikken repræsenterer Bibelen, og at hundredvis af disse lige streger gennem denne prik repræsenterer forskellige fortolkninger af Bibelen, og at hver af disse fortolkninger repræsenterer en kirke.

Hvad sker der imidlertid, hvis der på dette stykke papir er en anden prik, der repræsenterer Mormons Bog? Hvor mange lige linjer kan man tegne mellem disse to prikker: Bibelen og Mormons Bog? Kun en. Kun én fortolkning af Kristi lære overlever disse to vidners vidnesbyrd« (»Mormons Bog – en bog fra Gud«, Liahona, nov. 2011, s. 75).

Gør undervisningen bedre

Opdag evangeliet sammen. Alle har noget at bidrage med i klassen, men sommetider får alle ikke chancen. Søg efter måder at øge klassemedlemmernes muligheder for at bære deres vidnesbyrd. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 33).