Oude Testament 2022
30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6–8; 13–16: ‘De Heere deed […] een verlosser opstaan’


‘30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6–8; 13–16: “De Heere deed […] een verlosser opstaan”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6– 8; 13–16’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Debora met legers

Illustratie, Debora voert de legers van Israël aan, © Lifeway Collection/licentie van goodsalt.com

30 mei–5 juni

Richteren 2–4; 6–8; 13–16

‘De Heere deed […] een verlosser opstaan’

Er staan veel inspirerende verhalen in Richteren 2–4; 6–8; 13–16. Overweeg hoe u de kinderen door die verhalen dichter bij de Heiland laat komen en bij hen het verlangen opwekt om Hem te volgen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat ieder kind een verhaal uit de Schriften vertellen waar ze pas van hebben gehoord. Vraag wat ze van die verhalen leren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Richteren 3:9

Jezus Christus is mijn Heiland.

Toen de Israëlieten tot de Heer baden, deed Hij een verlosser voor ze opstaan. Laat de kinderen inzien dat Jezus Christus de Verlosser is die God voor ons heeft doen opstaan.

Mogelijke activiteiten

  • Leg de kinderen uit dat de Israëlieten zich niet meer aan Gods geboden hielden. Daardoor raakten ze zijn bescherming kwijt en werden ze door hun vijanden overmeesterd. Lees uit Richteren 3:9 de zinsnede ‘toen riepen de Israëlieten tot de Heere’. Wat deden de Israëlieten toen ze hulp nodig hadden? Vertel wanneer u eens om hulp bad en God uw gebed verhoorde.

  • Lees uit Richteren 3:9 de zinsnede ‘de Heere deed […] een verlosser opstaan’ voor. Laat de kinderen het een paar keer met u herhalen. Leg uit dat een verlosser iemand is die ons redt. Laat de kinderen enkele afbeeldingen van mensen zien, alsook een afbeelding van Jezus Christus. Leg de afbeeldingen ondersteboven op de vloer. Laat de kinderen de afbeeldingen om de beurt omdraaien, de afbeelding van Jezus opzoeken en die omhooghouden. Getuig dat Jezus Christus de Verlosser is die God heeft doen opstaan om ons van zonde en dood te redden.

Afbeelding
Gideon en leger

Gideon vertrouwde op de Heer. © Lifeway Collection/licentie van goodsalt.com

Richteren 6:11–16; 7:1–8

De Heer kan met kleine middelen een groot werk volbrengen.

Gideon beschouwde zichzelf als arm en onbeduidend, maar God zag hem als een ‘strijdbare held’ (Richteren 6:12). Vertel de kinderen dat God door hen, ook al voelen ze zich klein, belangrijke dingen kan bewerkstelligen (zie Alma 37:6–7).

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat de Heer iemand nodig had om Israël van hun vijanden, de Midianieten, te bevrijden, en dat Hij Gideon koos. Lees Richteren 6:15 voor en vraag waarom Gideon het gevoel had dat hij niet kon doen wat de Heer verlangde. Lees vers 16 voor en vraag wie Gideon volgens de Heer zou helpen. Vertel de kinderen wanneer de Heer u eens iets moeilijks heeft gevraagd om Hem te dienen, en u voelde dat Hij met u was.

  • Laat afbeeldingen zien van kinderen of jongeren die in dienst van God grote dingen deden (zie Evangelieplatenboek, nr. 19, 23, 90, 102). U kunt ook voorbeelden aanhalen die u zelf hebt gezien. Bedenk samen manieren waarop de kinderen aan Gods werk kunnen deelnemen. Laat ze een tekening van zichzelf maken waarin ze die dingen doen.

  • Leg de kinderen met behulp van de doe-pagina van deze week uit dat de Heer Israëls leger kleiner maakte. Zo wilde Hij de Israëlieten duidelijk maken dat ze door zijn macht van hun vijanden waren bevrijd. Noem voorbeelden van kleine dingen die een groot werk tot stand brengen. Denk bijvoorbeeld aan bijen die nectar verzamelen om honing te maken. Getuig dat God ons kan helpen om een groot werk te doen, ook al voelen we ons klein.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Richteren 3:7–9, 12–15

Jezus Christus is mijn Verlosser.

Richteren 3 beschrijft een cirkelgang waarmee u de kinderen duidelijk kunt maken dat God ons door de Heiland Jezus Christus van zonde verlost.

Mogelijke activiteiten

  • Zet het volgende op het bord: ‘deden wat slecht was’, ‘riepen tot de Heere’ en ‘deed een verlosser opstaan’. Laat sommige kinderen die zinsneden in Richteren 3:7–9 opzoeken, en anderen in Richteren 3:12–15. Leg uit dat de Israëlieten in het boek Richteren steeds opnieuw ‘deden wat slecht was’. Wanneer hun vijanden dan aanvielen, ‘riepen [zij] tot de Heere’, en Hij ‘deed een verlosser opstaan’ om ze weer te helpen. Wat komen we uit deze cirkelgang over de Heer te weten?

  • Zing samen een liedje waardoor de kinderen begrijpen dat Jezus Christus hun Verlosser en Bevrijder is, zoals ‘Hij zond zijn zoon’ (Kinderliedjes, p. 20–21). Vraag de kinderen wat ze vinden van alles wat de Heiland heeft gedaan om ons van zonde, beproeving, verdriet en de dood te verlossen.

Richteren 4:1–15

Ik kan de Heer trouw zijn, ook als anderen dat niet zijn.

Hoewel veel Israëlieten de Heer de rug toekeerden, bleven sommigen Hem trouw. Zij hielpen veel anderen om weer rechtschapen te worden. Hoe kunt u de kinderen aanmoedigen om de Heer trouw te blijven, ongeacht wat anderen doen?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen dat in een tijd dat de Israëlieten slecht waren een rechtschapen vrouw, Debora, en de bevelhebber van het leger van de Israëlieten, Barak, Israël van hun vijanden bevrijdden (zie Richteren 4:1–15). Lees samen Richteren 4:14. Laat de kinderen opzoeken wat Debora zei waaruit bleek dat haar geloof in de Heer sterk was. Laat ze vervolgens in Leer en verbonden 84:88 een beginsel ontdekken dat ook in Richteren 4:14 voorkomt. Vraag wat de belofte van de Heer ‘Ik zal voor uw aangezicht uit gaan’ voor ze betekent.

  • Zing een lied over gehoorzaamheid aan de geboden, zoals ‘Kies toch goed’ (Lofzangen, nr. 162) of ‘Kies het goede’ (Kinderliedjes, p. 82–83). Hoe kunnen we voor rechtschapenheid staan en de geboden gehoorzamen, ook als anderen om ons heen dat niet doen?

Richteren 7

Gods wegen zijn anders dan die van de wereld.

De Heer vroeg dingen van Gideon die hij toen waarschijnlijk niet begreep. Wat vindt u inspirerend aan dat verhaal? Hoe denkt u dat het de kinderen die u lesgeeft tot zegen kan zijn?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen zich voorstellen dat ze een leger moeten verzamelen om ten strijde te trekken. Hoeveel mensen zouden ze in hun leger willen? Laat de kinderen op basis van Richteren 7:4–7 uitbeelden hoe de Heer Gideon hielp om het leger te kiezen dat Israël van de Midianieten zou bevrijden. Waarom wilde de Heer dat Gideons leger zo klein was (zie Richteren 7:2)? Waarom was het gebod van de Heer voor Gideon en zijn leger misschien moeilijk te volgen? Vraag wanneer de kinderen eens hebben geleerd op de Heer te vertrouwen, ook al was dat moeilijk.

  • Laat ze een zwaard, schild, bazuin, fakkel en kruik tekenen. Vraag de kinderen welke van die voorwerpen ze in de strijd zouden meenemen. Laat ze in Richteren 7:16 lezen wat Gideons leger meenam. Waarom was daar moed voor nodig? Lees samen in Richteren 7:19–21 hoe het leger de Midianieten met behulp van de bazuinen en kruiken versloeg. Wat komen we uit dit verhaal over de Heer te weten?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag de kinderen iets aan een familielid te vertellen wat ze vandaag hebben geleerd waardoor ze de geboden willen gehoorzamen.

Ons onderwijs verbeteren

Pas de activiteiten aan om aan behoeften tegemoet te komen. U hoeft deze lesschema’s niet te volgen. Put er inspiratie uit en denk na over de behoeften van de kinderen. U kunt een activiteit voor kleine kinderen bijvoorbeeld soms aanpassen aan grote kinderen en omgekeerd.