Oude Testament 2022
6–12 juni. Ruth; 1 Samuel 1–3: ‘Mijn hart springt op van vreugde in de Heere’


‘6–12 juni. Ruth; 1 Samuel 1–3: “Mijn hart springt op van vreugde in de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘6–12 juni. Ruth; 1 Samuel 1–3’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Ruth en Naomi

Waar u heen gaat, Sandy Freckleton Gagon

6–12 juni

Ruth; 1 Samuel 1–3

‘Mijn hart springt op van vreugde in de Heere’

Vraag onze hemelse Vader bij het lezen van Ruth en 1 Samuel 1–3 hoe u de kinderen de leringen in deze hoofdstukken kunt bijbrengen. Schrijf de ingevingen die u krijgt op.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen wat ze van Ruth, Naomi, Hanna of Samuel weten. Toon er eventueel afbeeldingen bij, zoals die in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Ruth

Ik kan lief en vriendelijk zijn voor de mensen om mij heen.

Toen Ruths man overleed, had ze in haar eigen land kunnen blijven. Ze koos er echter voor om met haar schoonmoeder, Naomi, mee te gaan en voor haar te zorgen. Bedenk hoe Ruths christelijke voorbeeld de kinderen in uw klas kan inspireren om vriendelijk te zijn voor de mensen om ze heen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Naomi, Ruth, Boaz of een andere persoon spelen terwijl u hun verhaal uit het boek Ruth vertelt (zie ook ‘Ruth en Naomi’ in Verhalen uit het Oude Testament). Laat de kinderen telkens hun hand opsteken als ze een vriendelijke daad in het verhaal horen. Hoe voelen we ons als mensen vriendelijk voor ons zijn? Hoe voelen we ons als wij vriendelijk voor anderen zijn?

  • Zing samen een liedje over vriendelijk zijn, zoals ‘Ik wil zo graag lief zijn’ (Kinderliedjes, p. 83). Bedenk met de kinderen manieren waarop ze vriendelijk voor hun familie en vrienden kunnen zijn. Laat ze zo nodig afbeeldingen zien van mensen die vriendelijk zijn. Laat de kinderen voor elk genoemd idee een hart op het bord tekenen.

1 Samuel 1:1–18

Mijn hemelse Vader hoort en verhoort mijn gebeden.

Toen Hanna verdrietig was omdat ze geen kinderen kon krijgen, wendde ze zich in geloof tot de Heer. Hij verhoorde vervolgens haar gebed. Leg uit dat de kinderen altijd tot onze hemelse Vader kunnen bidden, en al helemaal als ze verdrietig zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen in uw eigen woorden waarom Hanna verdrietig was (zie 1 Samuel 1:2–8; zie ook ‘Hanna’ in Verhalen uit het Oude Testament). Wat kunnen we doen als we verdrietig zijn? Lees 1 Samuel 1:10 voor en laat de kinderen luisteren naar wat Hanna deed. Vraag hoe ze zich voelen wanneer ze bidden. Leg aan de hand van vers 18 uit dat Hanna na haar gebed niet meer verdrietig was.

    Afbeelding
    Hanna en Samuel

    Ik bad om deze jongen, Elspeth Young

  • Leer de kinderen met behulp van de doe-pagina van deze week dat ze tot onze hemelse Vader kunnen bidden. Hij zal ze dan helpen. Zing of speel een opname af, terwijl de kinderen kleuren, van een liedje over het gebed, zoals ‘Gebed van een kind’ (Kinderliedjes, p. 6–7).

1 Samuel 2:1–10

De Heer heeft veel geweldige dingen voor mij gedaan.

Hanna toonde haar dankbaarheid jegens de Heer met een prachtig lofdicht. Haar voorbeeld kan de kinderen tot nadenken stemmen over de vele dingen waar ze onze hemelse Vader voor kunnen danken.

Mogelijke activiteiten

  • Lees iets voor van wat Hanna zei toen de Heer haar met een zoon had gezegend (zie 1 Samuel 2:1–2). Vertel de kinderen over een zegening van de Heer en wat u daarbij voelde. Vraag ze naar zegeningen die zij van de Heer hebben gekregen. Hoe kunnen we Hem onze dankbaarheid tonen?

  • Zing samen een liedje over zegeningen die de Heer ons geeft, zoals ‘Mijn hemelse Vader is goed voor mij’ (Kinderliedjes, p. 16–17). Laat de kinderen een tekening maken van zegeningen die ze van de Heer hebben ontvangen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Ruth

Ik kan geloof in de Heer hebben.

Ruth bracht offers om de Heer en Naomi trouw te blijven. Hoe kunt u de kinderen van Ruths geloofsdaden laten leren?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een afbeelding van Ruth en Naomi zien (zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Schrijf vervolgens drie kopjes op het bord: Beproevingen, Daden, Zegeningen. Laat de kinderen Ruth 1:3–5, 8, 16; 2:1–3, 8–12; 4:13–17 lezen en onder de kopjes noteren wat ze in deze verzen vinden. Hoe gaf Ruth blijk van haar geloof in de Heer? Haal een voorbeeld aan van zegeningen die u dankzij uw geloof in Jezus Christus hebt ontvangen. Vraag de kinderen naar hun eigen ervaringen.

  • Zing samen een lied over geloof, zoals ‘De Heer is mijn Licht’ (Lofzangen, nr. 57) of ‘Geloof’ (Kinderliedjes, p. 50–51). Wat staat er in het lied over vertrouwen op de Heer? Hoe kunnen we geloof in Jezus Christus hebben, ook in moeilijke tijden?

1 Samuel 1

Mijn hemelse Vader hoort en verhoort mijn gebeden.

Toen Hanna ‘bitter van gemoed’ was, wendde ze zich in gebed tot onze hemelse Vader (1 Samuel 1:10). Hoe kunt u de kinderen die u lesgeeft aanmoedigen om dat ook te doen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in 1 Samuel 1 met Hanna kennismaken. Geef elk kind een paar verzen te lezen (of vertoon de video ‘Hannah’s Faith’, ChurchofJesusChrist.org). Gooi daarna een bal of klein voorwerp naar een kind en laat hem of haar een deel van het verhaal vertellen. De bal gaat dan naar een volgend kind dat een ander deel van het verhaal vertelt. Vraag de kinderen aan het eind van het verhaal wat ze van Hanna’s voorbeeld hebben geleerd.

  • Lees samen 1 Samuel 1:15 en bespreek wat het betekent om onze ziel voor het aangezicht van de Heer uit te storten. Maak samen met de kinderen een lijstje waar we met God over kunnen praten als we bidden. Zing met de klas een liedje over het gebed, zoals ‘Gebed van een kind’ (Kinderliedjes, p. 6–7). Getuig van Gods liefde voor zijn kinderen, en van zijn verlangen om hun gebeden te horen en te verhoren.

  • Vraag de kinderen om (individueel of in groepjes) voorbeelden op een rij te zetten van mensen in de Schriften die tot onze hemelse Vader baden. (Verwijs ze zo nodig naar Lukas 22:41–43; Enos 1:2–6; Geschiedenis van Joseph Smith 1:14–17.) Vraag wat ze van die verhalen leren.

1 Samuel 3:1–10

Ik kan de stem van de Heer horen en gehoorzamen.

Toen Samuel nog jong was, hoorde hij de stem van de Heer, maar hij herkende die eerst niet. Hoe kunt u de kinderen die u lesgeeft helpen om de ingevingen die ze krijgen te herkennen en ernaar te handelen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind Samuel spelen en een ander Eli terwijl u 1 Samuel 3:1–10 voorleest (of vertoon de video ‘Samuel and Eli’, ChurchofJesusChrist.org). Wat leren we van Samuel over manieren om te luisteren naar de stem van de Heer? Hoe laten we zien dat we bereid zijn om te luisteren wanneer de Heer tot ons spreekt?

  • Laat de kinderen bedenken hoe ze aan iemand zouden uitleggen hoe de Heer tot ze spreekt. Ze kunnen ideeën opdoen in de volgende Schriftteksten: Leer en verbonden 6:22–23; 8:2–3; 9:7–9.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om te bedenken voor wie of wat ze deze week kunnen bidden. Geef ze later de gelegenheid om te vertellen hoe onze hemelse Vader hun gebeden heeft verhoord.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen met een handicap. Kijk op disability.ChurchofJesusChrist.org hoe u beter met de behoeften van kinderen met een handicap rekening kunt houden.