Gamla testamentet 2022
9–15 maj. 4 Moseboken 11–14; 20–24: ”Var inte upproriska mot HERREN och var inte rädda”


”9–15 maj. 4 Moseboken 11–14; 20–24: ’Var inte upproriska mot HERREN och var inte rädda’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”9–15 maj. 4 Moseboken 11–14; 20–24”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
ökendal

9–15 maj

4 Moseboken 11–14; 20–24

”Var inte upproriska mot HERREN och var inte rädda”

Det här lektionsförslaget är inte ristat i sten. Använd det i stället för att få idéer och inspiration för lärandeaktiviteter som är till nytta och glädje för barnen i din klass.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa barnen en av bilderna i det här kapitlet eller i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Låt dem beskriva vad de känner till om det som händer på bilden.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

4 Moseboken 11:4–10

Jag kan vara tacksam för det Gud har gett mig.

Även om Gud hade gjort underbara saker för Israels barn så fokuserade de i stället ofta på det de inte hade. Hjälp barnen lära sig att vara tacksamma för det Gud har gett dem.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen om de minns några av de underverk som Herren utförde för att välsigna israeliterna i vildmarken. (Om barnen behöver hjälp kan du visa bilder från studieförslaget för den 4–10 april i Kom och följ mig – för enskilda och familjer; se även 2 Mos. 14:21–22; 15:23–25; 16:4.) Sammanfatta sedan 4 Moseboken 11:4–10 för dem och betona att Herren var missnöjd eftersom israeliterna klagade. Hjälp barnen komma på sätt att visa sin tacksamhet mot Herren.

  • Sjung en sång tillsammans om tacksamhet, såsom ”Räkna Guds gåvor” (Psalmer, nr 167). Uppmana varje barn att rita bilder av välsignelser som Herren har gett dem eller deras familjer. Uppmuntra dem att tänka på eller titta på sin bild när de känner sig frestade att klaga över något de inte har.

4 Moseboken 13:17–33; 14:6–9

Tro kan hjälpa mig att inte vara rädd.

När Mose skickade tolv män som skulle ta reda på mer om det utlovade landet, kom tio av dem tillbaka fyllda av rädsla på grund av det mäktiga folk som bodde där. Två av dem, Kaleb och Josua, var inte rädda, för de hade tro på Herren.

Möjliga aktiviteter

  • Använd bilder eller teckningar av vindruvor, honung, jättar och gräshoppor för att kort berätta för barnen om de tolv män som Mose skickade för att utforska det utlovade landet (se 4 Mos. 13:17–33; se även ”Fyrtio år i öknen” i Berättelser ur Gamla testamentet). Förklara att de hittade mycket frukt och annan mat (be barnen låtsas att de äter maten), men de var också rädda eftersom människorna var storväxta och starka (be barnen låtsas vara rädda). Visa en bild av Jesus och påpeka att två israeliter, Kaleb och Josua, inte var rädda eftersom de hade tro på Jesus Kristus.

  • Läs 4 Moseboken 14:9 för barnen och berätta om ett tillfälle då du var rädd men din tro på Jesus Kristus hjälpte dig vara modig. Hjälp barnen tänka på liknande upplevelser de har haft.

    Bild
    män som visar frukter för Mose

    Tio av de israelitiska spejarna var rädda; Josua och Kaleb hade tro. © Lifeway Collection/med tillstånd av goodsalt.com

4 Moseboken 21:6–9

Jag kan fästa blicken på Jesus Kristus.

Precis som Israels barn helades genom att titta på kopparormen får barnen i din klass frälsning genom att fästa blicken på Frälsaren.

Möjliga aktiviteter

  • Använd veckans aktivitetssida eller bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och berätta för barnen vad som hände när ”giftiga ormar” hamnade i israeliternas läger (se 4 Mos. 21:6–9). Hjälp dem förstå hur kopparormen är som Jesus Kristus (se Joh. 3:14–15). Låt sedan barnen turas om att använda bilden för att berätta historien för varandra.

  • Be barnen blunda medan du placerar en bild av Frälsaren någonstans i rummet. Låt sedan barnen öppna ögonen, hitta bilden och titta på den. Låt barnen turas om att placera ut bilden. Varje gång barnen hittar bilden kan du hjälpa dem tänka på något de kan göra för att fästa blicken på Frälsaren.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

4 Moseboken 12

Herren vill att jag ska följa hans profet.

4 Moseboken 12 innehåller några värdefulla lärdomar som kan hjälpa barnen när de hör människor säga ovänliga saker om Herrens profet eller andra ledare i kyrkan.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen att vid ett tillfälle var Herren missnöjd med Aron och Mirjam, Moses bror och syster. Be dem läsa 4 Moseboken 12:1–2 för att få veta varför. Hur kände Herren enligt vers 5–8 över att Aron och Mirjam talade illa om hans profet?

  • Hjälp barnen tänka på människor i skrifterna som följde profeten och välsignades (se t.ex. 1 Mos. 7:7; 1 Ne. 3:7). Vilka är några av de saker vår levande profet har lärt oss? Hur blir vi välsignade när vi följer hans lärdomar?

4 Moseboken 21:4–9

Jesus Kristus har makten att bota mig andligen.

Många av israeliterna dog för att de inte trodde på att Herren skulle bota dem om de tittade på kopparormen (se Alma 33:18–20). Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att ha tro på Jesu Kristi frälsande kraft?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen rita bilder av det de läser i 4 Moseboken 21:4–9. Låt dem använda sina teckningar för att återge berättelsen. Be varje barn välja ett av följande skriftställen och beskriva hur det kan hjälpa oss förstå berättelsen: Johannes 3:14–15; 1 Nephi 17:41; Alma 33:18–20; Helaman 8:13–15; Läran och förbunden 6:36.

  • Skriv en fråga på tavlan i stil med: Vad kan vi göra för att ”[rikta] blicken på Guds son med tro”? (Hel. 8:15). Ge varje barn ett pappersark och be dem skriva ner så många svar på frågan som de kan komma på. Samla in papperen, läs några av svaren högt och be barnen prata om hur de här handlingarna kan hjälpa oss när vi behöver Frälsarens helande kraft.

4 Moseboken 22–24

Jag kan följa Guds vilja, även när andra försöker övertala mig att inte göra det.

Balak försökte övertala Bileam att förbanna israeliterna, men Bileam visste att det stred mot Guds vilja. Bileams exempel kan hjälpa barnen när de ställs inför påtryckningar att inte lyda Gud.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta 4 Moseboken 22:1–18 för barnen och betona att Bileam vägrade att förbanna Guds folk, trots att Balak som var kung i Moab erbjöd honom ära och rikedomar. Be barnen söka igenom följande verser efter uttryck som de tycker visar Bileams beslutsamhet att följa Gud: 4 Moseboken 22:18; 23:26; 24:13. Be barnen välja ett uttryck som de tycker om och skriva det på ett kort så att de kan komma ihåg att lyda Herren.

  • Prata med barnen om situationer då vänner eller andra kan försöka övertala dem att göra något som är fel, som Balak gjorde med Bileam. Hur hjälpte Bileams hängivenhet mot Herren honom att motstå Balaks påtryckningar? Uppmana barnen att öva sig på att hantera dessa situationer med hjälp av ord liknande de Bileam använde.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta om något för sina familjer, såsom en bild, ett skriftställe eller en sång som visar vad de lärde sig i Primär.

Förbättra vår undervisning

Var öppen för Andens maningar. ”De bästa undervisningsögonblicken är ofta oförutsedda, till exempel när någon berättar om en upplevelse eller ställer en fråga som leder till en meningsfull diskussion. … Var villig att ändra dina planer om det krävs för att följa de maningar du får” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10).