Gamla testamentet 2022
4–10 april. 2 Moseboken 14–17: ”Stanna upp och bevittna den frälsning som HERREN i dag ska ge er”


”4–10 april. 2 Moseboken 14–17: ’Stanna upp och bevittna den frälsning som HERREN i dag ska ge er’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”4–10 april. 2 Moseboken 14–17”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Röda havet

Röda havet

4–10 april

2 Moseboken 14–17

”Stanna upp och bevittna den frälsning som HERREN i dag ska ge er”

Gud befallde Mose att skriva om sina upplevelser ”i boken så att ni inte glömmer det” (2 Mos. 17:14). På samma sätt kan du genom att skriva ner dina andliga upplevelser hjälpa dig själv och dina nära och kära att minnas Herrens godhet.

Skriv ner dina intryck

Israeliterna var fångade i en fälla. På ena sidan hade de Röda havet och på andra sidan närmade sig faraos här. Det såg ut som om deras flykt från Egypten skulle bli kortlivad. Men Gud hade ett budskap till israeliterna som han ville att de skulle minnas i generationer: ”Var inte rädda! … HERREN ska strida för er” (2 Mos. 14:13–14).

När Guds folk sedan den tiden behövt tro och mod har de ofta vänt sig till den här redogörelsen för Israels mirakulösa befrielse. När Nephi ville inspirera sina bröder sa han: ”Låt oss därför gå upp. Låt oss vara starka som Mose. För han talade i sanning till Röda havets vatten, och det delade sig åt båda sidor, och våra fäder gick igenom på torr mark” (1 Ne. 4:2). När kung Limhi ville att hans folk som hölls i fångenskap skulle ”[lyfta] … upp [sina] huvuden och fröjda [sig]” påminde han dem och just den här berättelsen (Mosiah 7:19). När Alma ville vittna för sin son om Guds makt hänvisade han också till den här berättelsen (se Alma 36:28). Och när vi behöver befrielse – när vi behöver lite mer tro, när vi behöver ”stanna upp” och bevittna Herrens frälsning – kan vi minnas att ”så frälste Herren den dagen Israel från egyptiernas hand” (2 Mos. 14:13, 30).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Moseboken 14

Gud har makt att befria mig.

När du läser 2 Moseboken 14:1–10, föreställ dig då vad israeliterna kan ha känt när de såg faraos här närma sig. Kanske känner du att det krävs ett underverk för att du ska kunna överleva en svår prövning du står inför. Vad lär du dig av 2 Moseboken 14:13–31 som kan hjälpa dig söka Guds befrielse i ditt liv? Vad har du lärt dig om Guds sätt att befria oss från svårigheter? Fundera över hur du har sett hans makt att befria i ditt liv.

Se även Läran och förbunden 8:2–3; L. Tom Perry, ”Befrielsens kraft”, Liahona, maj 2012, s. 94–97; Bibliska kartor, nr 2, ”Israels uttåg från Egypten och intåg i Kanaan”.

2 Moseboken 15:22–27

Herren kan förvandla bittert till sött.

När du läser 2 Moseboken 15:22–27 om Israels vandringar mot det utlovade landet, tänk då på sådant i ditt liv som kan ha verkat ”bittert” som vattnet i Mara. Fundera över följande frågor när du begrundar de här verserna: Hur kan Herren förvandla sådant som är bittert i ditt liv så att det blir sött? Vilket värde har de här upplevelserna fått i ditt liv? Vad säger vers 26 och 27 om hur Herren välsignar oss när vi lyssnar till hans röst?

2 Moseboken 15:23–27; 16:1–15; 17:1–7

Jag kan lita på Herren även i svåra tider.

Det är frestande att kritisera israeliterna eftersom de muttrade eller klagade när deras omständigheter blev svåra, trots allt som Gud hade gjort för dem. Men när du läser 2 Moseboken 15:23–27; 16:1–15; 17:1–7, fundera då över om inte du någon gång gjort samma sak. Vad lär du dig av israeliternas upplevelser som kan hjälpa dig att klaga mindre och mer fullständigt lita på Gud? Vilka skillnader lägger du till exempel märke till i hur israeliterna svarade på svårigheter och hur Mose svarade på dem? Vad lär du dig om Gud av de här verserna?

Se även 1 Nephi 2:11–12; ”Knotandets synd” (video), JesuKristiKyrka.org.

Bild
kvinna samlar in manna

Manna från Gud mättade Israel fysiskt – vi behöver även daglig andlig näring. Fresk av Leopold Bruckner

2 Moseboken 16

Jag bör söka daglig andlig näring.

Det finns många andliga lärdomar för oss i underverket med mannat i 2 Moseboken 16. Lägg märke till de detaljerade anvisningarna som israeliterna fick för hur de skulle samla, använda och bevara mannat (se 2 Mos. 16:16, 19, 22–26). Vad finner du i de här anvisningarna som gäller dig när du dagligen söker andlig näring?

Se även Johannes 6:31–35, 48–58 och videorna ”Dagligt bröd: Mönster”, ”Dagligt bröd: Erfarenhet” och ”Dagligt bröd: Förändring” (JesuKristiKyrka.org).

2 Moseboken 17:1–7

Jesus Kristus är min andliga klippa och mitt levande vatten.

Tänk på Frälsaren när du läser 2 Moseboken 17:1–7. Hur är Jesus Kristus som en klippa för dig? (Se Ps. 62:6–7; Hel. 5:12.) Hur är han som vatten? (Se Joh. 4:10–14; 1 Kor. 10:1–4; 1 Ne. 11:25.)

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

2 Moseboken 14:13–22.Dina familjemedlemmar kanske skulle tycka om att ”dela” vattnet i en skål eller i ett badkar, som Mose delade Röda havet. Hjälp dem förstå att Röda havet inte kunde delas utan Guds kraft. Hur har vi sett Guds kraft i våra liv och i våra förfäders liv?

2 Moseboken 15:1–21.Efter att mirakulöst ha tagit sig genom Röda havet sjöng israeliterna en lovsång, känd som Moses sång, i 2 Moseboken 15:1–21. Sök tillsammans som familj i de här verserna efter formuleringar som vittnar om vad Gud gjorde för israeliterna och andra meningsfulla ord. Sedan kan ni sjunga en psalm som påminner er familj om vad Gud har gjort för er.

2 Moseboken 16:1–5; 17:1–7.När ni läser 2 Moseboken 16:1–5 och 17:1–7 kan det leda till ett samtal om Frälsaren som livets bröd, som det levande vattnet och som vår klippa. Hur påminner de här berättelserna om det som Jesus Kristus gör för oss? Som en del av er diskussion kan ni läsa Johannes 4:10–14; 6:29–35, 48–51; Helaman 5:12; Läran och förbunden 20:77, 79.

2 Moseboken 17:8–16.Ni kan dramatisera berättelsen om hur Aron och Hur stödde Moses händer och prata om hur det här kan symbolisera hur vi stödjer dem som Gud har kallat att leda oss. Ni kan också jämföra exemplet med Aron och Hur med israeliternas klagan på Mose (som återkommer i kap. 15–17). På vilka sätt kan vi hjälpa och stödja våra ledare? Hur blir vi och våra ledare välsignade när vi gör det?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Han kommer, Förlossar’n för Israels hus”, Psalmer, nr 5.

Förbättra våra personliga studier

Sök egna personliga insikter. Begränsa er inte, i studier enskilt och i familjen, till de skriftställen som tas upp i de här förslagen. Herren har troligen budskap till er i de här kapitlen som inte betonas här. Sök inspiration genom bön.

Bild
Mose delar Röda havet

Illustration av hur Mose delar Röda havet, av Robert T. Barrett