Oude Testament 2022
14–20 maart. Genesis 42–50: ‘God heeft dat ten goede gedacht’


‘14–20 maart. Genesis 42–50: “God heeft dat ten goede gedacht”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘14–20 maart. Genesis 42–50’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Jozef van Egypte

Illustratie van Jozef van Egypte, Robert T. Barrett

14–20 maart

Genesis 42–50

‘God heeft dat ten goede gedacht’

Het is belangrijk dat u de Schriftgedeelten waarin u onderwijst goed kent, maar het is ook belangrijk dat u de kinderen die u onderwijst goed kent. Neem de tijd om over beide na te denken en te bidden.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Omdat het verhaal in Genesis 42–50 een vervolg is op het verhaal van vorige week in Genesis 37–41, is het goed om de kinderen eerst te laten vertellen wat ze zich door hun studie thuis en in het jeugdwerk over Jozef herinneren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Genesis 45:4–15

Ik kan mijn familie laten zien dat ik van ze hou.

Voor kleine kinderen wilt u misschien de delen van het verhaal benadrukken waarin Jozef liet zien dat hij van zijn familie hield.

Mogelijke activiteiten

  • Gebruik ‘Jozefs broers in Egypte’ (in Verhalen uit het Oude Testament) of afbeeldingen in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen om de kinderen over Jozefs hereniging met zijn broers te vertellen. Benadruk hoe Jozef zijn liefde voor zijn broers toonde.

  • Lees zinsneden uit Genesis 45:4–15 die aangeven wat Jozef deed om te laten zien dat hij van zijn familie hield. Laat de kinderen gebaren maken bij wat in die verzen beschreven wordt. Ze kunnen bijvoorbeeld doen alsof ze een familielid vragen om ‘dichter bij’ hen te komen (vers 4) of een familielid eten geven (zie vers 11).

  • Zing met de klas een liedje over liefde, zoals ‘Houd van elkander’ (Kinderliedjes, p. 74). Help de kinderen met het tekenen van de omtrek van hun handen en schrijf daar iets in wat ze kunnen doen om hun familieleden liefde te tonen.

Genesis 48:8–9

Priesterschapszegens helpen mij.

Jakob zegende zijn zoons en kleinzoons (zie Genesis 48–49). Nu kunnen we priesterschapszegens voor troost, genezing, leiding en geestelijke kracht ontvangen.

Afbeelding
jongen krijgt zegen

We kunnen een zegen krijgen van hen die het priesterschap dragen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een afbeelding zien van Jakob die zijn zoons zegent, of andere platen van priesterschapszegens. (Zie de platen in dit schema; zie ook Evangelieplatenboek, nr. 12.) Laat de kinderen beschrijven wat er op de plaat gebeurt.

  • Lees Genesis 48:8–9 voor. Leg uit dat Israël, die ook Jakob werd genoemd, de vader van Jozef was, en dat hij Jozefs kinderen een priesterschapszegen wilde geven. Als er kinderen zijn die weleens een priesterschapszegen hebben ontvangen, kunnen ze daarover vertellen. Of vertel iets wat u zelf hebt meegemaakt.

  • Bedenk samen wanneer ze een priesterschapszegen zouden kunnen vragen. Laat ze ook priesterschapsdragers noemen aan wie ze het zouden kunnen vragen, zoals een vader, grootvader of dienende broeder.

Genesis 50:15–21

Ik kan vergeven.

Wat kunnen de kinderen over vergeving leren uit Jozefs voorbeeld van vergeving?

Mogelijke activiteiten

  • Gebruik de doe-pagina van deze week om de kinderen eraan te herinneren dat Jozefs broers hem slecht hadden behandeld. Lees Genesis 50:17 voor en benadruk dat de broers spijt hadden van wat ze hadden gedaan, en graag wilden dat Jozef hen vergaf. Lees vers 21 voor om te laten zien dat Jozef zijn broers vergaf. Hij was niet boos meer op ze.

  • Zing met de klas ‘Help mij, o Vader’ (Kinderliedjes, p. 52). Laat de kinderen, als er iets over vergeving in het liedje voorkomt, naar Jozef op de doe-pagina wijzen. En als ze over bekering zingen, kunnen ze naar zijn broers wijzen.

  • Bedenk samen situaties waarin de kinderen misschien iemand moeten vergeven. Laat de kinderen oefenen wat ze zouden zeggen of doen om iemand vergeving te schenken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Genesis 42–44; 45:1–15

Vergeving brengt gemoedsrust.

Jozefs broers hadden hem vreselijke dingen aangedaan. Toch vergaf Jozef ze en daardoor keerde de harmonie in zijn familie terug.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen scènes van het verhaal in Genesis 42–44 naspelen. Vraag ze daarbij hoe Jozef zich wel gevoeld moet hebben toen hij zijn broers weer zag, of hoe de broers zich gevoeld moeten hebben toen ze Jozef eindelijk herkenden.

  • Vraag de kinderen wat het betekent om iemand te vergeven. Maak ze duidelijk dat iemand vergeven ook inhoudt dat je hem of haar met de liefde van Christus benadert. Vraag de kinderen wat ze weten over het verhaal van Jozef die zijn broers vergaf, of lees samen verzen uit Genesis 45:1–15. Wat zei of deed Jozef om zijn broers duidelijk te maken dat hij ze vergeven had? Wat kunnen wij doen of zeggen als anderen ons vragen ze te vergeven?

  • Laat de kinderen denken aan een gelegenheid waarbij zij iemand vergaven of iemand hen vergaf. Vertel hun over een ervaring van uzelf om ze tijd te geven om daarover te denken. Getuig daarbij van de zegeningen van vergeving. Geef ze de gelegenheid om hun ideeën naar voren te brengen als ze dat willen. Hoe voelden ze zich daarbij? Wat leren we over vergeving door het voorbeeld van de Heiland? (Zie Lukas 23:33–34.)

Genesis 45:5–11

Onze hemelse Vader heeft Jezus Christus gestuurd om mij te redden.

Het verhaal van Jozef die zijn familie van de hongersnood redde, kan ons iets leren over Jezus Christus die ons van zonde en de dood redt.

Mogelijke activiteiten

Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 50:27–33 (in het aanhangsel van de tripelcombinatie)

Onze hemelse Vader heeft Joseph Smith voorbereid om in onze tijd profeet te worden.

Duizenden jaren daarvoor zag Jozef uit Egypte dat de Heer Joseph Smith zou roepen om in de laatste dagen een groot werk te volbrengen. Leer de kinderen hoe de Heer ons door middel van de profeet Joseph Smith heeft gezegend.

Mogelijke activiteiten

  • Geef de kinderen aanwijzingen over Joseph Smith en laat ze raden wie u beschrijft. Geef onder andere aanwijzingen uit Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 50:27–33 (in het aanhangsel van de tripelcombinatie), zoals ‘hij leerde ons over verbonden’ (zie vers 28), ‘hij bracht ons tot kennis van de Heer’ (zie vers 30), en ‘hij werd naar zijn vader genoemd’ (zie vers 33). Als de kinderen het goed geraden hebben, laat u ze die aanwijzingen in de genoemde verzen opzoeken. Wat kunnen we nog meer over Joseph Smith leren van de profetie van Jozef uit Egypte?

  • Toon afbeeldingen die belangrijke zaken voorstellen die Joseph Smith heeft gedaan of onderwezen. (Zie bijvoorbeeld Evangelieplatenboek, nr. 89–95, 97, 98, 117, 118.) Bedenk samen welke zegeningen wij dankzij Joseph Smith genieten. Hoe heeft zijn werk ons bijvoorbeeld dichter tot Jezus Christus gebracht?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor de kinderen aan om de doe-pagina van deze week thuis te laten zien. Daarbij kunnen ze het verhaal van Jozef en zijn broers vertellen en bespreken hoe belangrijk liefde en vergeving thuis zijn.

Ons onderwijs verbeteren

Getuig van Jezus Christus. Hoewel het Oude Testament de naam Jezus Christus niet noemt, verwijst het wel naar Hem met andere namen. Ook getuigt het van Hem door middel van symbolen en verhalen. Leer de kinderen om altijd op zoek te gaan naar leringen over de Heiland wanneer ze in de Schriften lezen.