Vanha testamentti 2022
14.–20. maaliskuuta. 1. Mooses 42–50: ”Jumala käänsi sen hyväksi”


”14.–20. maaliskuuta. 1. Mooses 42–50: ’Jumala käänsi sen hyväksi’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”14.–20. maaliskuuta. 1. Mooses 42–50”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Egyptin Joosef

Kuva Egyptin Joosefista, Robert T. Barrett

14.–20. maaliskuuta

1. Mooses 42–50

”Jumala käänsi sen hyväksi”

On tärkeää tuntea pyhien kirjoitusten kohdat, joita opetat, mutta on myös tärkeää tuntea lapset, joita opetat. Käytä aikaa siihen, että pohdit ja rukoilet molempien puolesta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Koska lukujen 1. Moos. 42–50 kertomus on jatkoa viime viikon oppiaiheen kertomukselle luvuista 1. Moos. 37–41, käytä luokan alussa aikaa siihen, että annat lasten kertoa, mitä he muistavat Joosefista, kuten mitä he ovat oppineet Alkeisyhdistyksessä ja kotona.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

1. Moos. 45:4–15

Minä voin osoittaa rakkautta perheelleni.

Pienten lasten kohdalla voisit tähdentää tämän kertomuksen niitä kohtia, joissa Joosef osoitti rakkautta perhettään kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille Joosefin jälleennäkemisestä veljiensä kanssa hyödyntäen kertomusta ”Joosefin veljet Egyptissä” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia) tai kuvia aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi. Tähdennä, kuinka Joosef osoitti rakkautta veljiään kohtaan.

  • Lue jakeista 1. Moos. 45:4–15 lauseita, jotka kuvailevat, mitä Joosef teki osoittaakseen rakkautensa perhettään kohtaan. Kehota lapsia olemaan tekevinään, mitä jakeissa kuvataan. Esimerkiksi he voisivat olla pyytävinään perheenjäsentä tulemaan luokseen (ks. jae 4) tai antaa perheenjäsenelle ruokaa (ks. jae 11).

  • Laulakaa jokin rakastamisesta kertova laulu, kuten ”Rakastakaa toisianne” (Lasten laulukirja, s. 74). Auta lapsia piirtämään kätensä ääriviivat ja kirjoittamaan piirrokseen jotakin, mitä he voivat tehdä osoittaakseen rakkautta perhettään kohtaan.

1. Moos. 48:8–9

Pappeuden siunaukset auttavat minua.

Jaakob siunasi poikansa ja pojanpoikansa (ks. 1. Moos. 48–49). Nykyään me voimme saada pappeuden siunauksia, jotka antavat meille lohtua, parantumista, johdatusta ja hengellistä voimaa.

Kuva
poika saa siunauksen

Me voimme saada siunauksia niiltä, joilla on pappeus.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvaa siitä, kun Jaakob siunaa poikansa, tai muita kuvia pappeuden siunauksista (ks. tämän opetusehdotuksen kuvat; ks. myös Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 12). Anna lasten kuvailla, mitä kuvissa tapahtuu.

  • Lue lapsille 1. Moos. 48:8–9. Selitä, että Israel, josta käytettiin myös nimeä Jaakob, oli Joosefin isä ja että hän halusi antaa Joosefin lapsille pappeuden siunauksen. Jos joku lapsista on saanut pappeuden siunauksen, pyydä häntä kertomaan kokemuksestaan. Tai kerro jokin oma kokemuksesi.

  • Auta lapsia miettimään, mistä syistä he voisivat pyytää pappeuden siunauksen. Auta heitä myös mainitsemaan, keiltä pappeudenhaltijoilta he voisivat pyytää siunauksen, kuten isältä, isoisältä tai palvelutyöveljeltä.

1. Moos. 50:15–21

Minä voin antaa anteeksi.

Mitä lapset voivat oppia anteeksiannosta Joosefin esimerkin pohjalta tämän antaessa anteeksi veljilleen?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia tämän viikon tehtäväsivun avulla muistamaan, kuinka Joosefin veljet olivat olleet hänelle epäystävällisiä. Lue lapsille 1. Moos. 50:17 ja tähdennä sitä, että veljet olivat pahoillaan siitä, mitä he olivat tehneet, ja halusivat Joosefin antavan heille anteeksi. Lue jae 21 osoittaaksesi, että Joosef antoi anteeksi veljilleen – hän ei ollut enää vihainen heille.

  • Laulakaa yhdessä laulu ”Auta mua” (Lasten laulukirja, s. 52). Kun laulatte anteeksi antamisesta, pyydä lapsia osoittamaan tehtäväsivulla Joosefia. Kun laulatte virheiden korjaamisesta, pyydä heitä osoittamaan Joosefin veljiä.

  • Auta lapsia miettimään tilanteita, joissa heidän saattaa olla tarpeen antaa anteeksi jollekulle. Pyydä lapsia harjoittelemaan, mitä he sanoisivat tai tekisivät osoittaakseen antavansa anteeksi tälle henkilölle.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

1. Moos. 42–44; 45:1–15

Anteeksianto tuo rauhaa.

Joosefin veljet olivat tehneet hänelle kamalia asioita. Silti Joosef antoi heille anteeksi ja toi rauhan perheeseensä.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia näyttelemään lukujen 1. Moos. 42–44 tapahtumia. Kun he tekevät niin, kysy heiltä, miltä Joosefista mahtoi tuntua, kun hän näki jälleen veljensä, tai miltä veljistä mahtoi tuntua, kun he jälleen tunnistivat Joosefin.

  • Kysy lapsilta, mitä tarkoittaa se, että antaa jollekulle anteeksi. Auta heitä ymmärtämään, että jollekulle anteeksi antaminen tarkoittaa sitä, että kohtelee häntä Kristuksen kaltaisella rakkaudella. Kysy lapsilta, mitä he tietävät kertomuksesta, jossa Joosef antaa anteeksi veljilleen, tai lue lasten kanssa 1. Moos. 45:1–15. Mitä sellaista Joosef teki tai sanoi, mikä kertoi hänen veljilleen, että hän antoi heille anteeksi? Mitä voimme sanoa tai tehdä, kun muut pyytävät meiltä anteeksi?

  • Pyydä lapsia ajattelemaan jotakin tilannetta, jolloin he ovat antaneet anteeksi jollekulle tai kun joku on antanut anteeksi heille. Anna heille aikaa miettiä kertomalla heille oma kokemuksesi ja todistamalla anteeksiantamisen tuomista siunauksista. Anna lasten halutessaan kertoa kokemuksistaan. Miltä heistä tuntui? Mitä opimme anteeksi antamisesta Vapahtajan esimerkin pohjalta? (Ks. Luuk. 23:33–34.)

1. Moos. 45:5–11

Taivaallinen Isä lähetti Jeesuksen Kristuksen pelastamaan minut.

Kertomus siitä, kun Joosef pelasti perheensä nälkäkuolemalta, voi opettaa meille Jeesuksesta Kristuksesta, joka pelastaa meidät synnistä ja kuolemasta.

Mahdollisia toimintoja

JSR 1. Moos. 50:27–33 (pyhien kirjoitusten liitteissä)

Taivaallinen Isä valmisti Joseph Smithiä olemaan profeetta meidän aikanamme.

Tuhansia vuosia etukäteen Egyptin Joosef näki, että Herra kutsuisi Joseph Smithin tekemään suuren työn myöhempinä aikoina. Opeta lapsille, kuinka Herra on siunannut meitä profeetta Joseph Smithin kautta.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lapsille kuvailevia vihjeitä Joseph Smithistä ja pyydä heitä arvaamaan, ketä kuvailet. Ota mukaan vihjeitä jakeiden JSR 1. Moos. 50:27–33 (pyhien kirjoitusten liitteissä) pohjalta, kuten ”hän opetti meille liitoista” (ks. jae 28), ”hän antoi meille Herran sanan” (ks. jae 30) ja ”hänelle annettiin nimi hänen isänsä mukaan” (ks. jae 33). Kun lapset ovat vastanneet oikein, kehota heitä etsimään nämä vihjeet jakeista. Mitä muuta me opimme Joseph Smithistä Egyptin Joosefin profetian pohjalta?

  • Näytä lapsille kuvia, jotka esittävät tärkeitä asioita, joita Joseph Smith teki tai opetti (ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 89–95, 97, 98, 117118). Auta lapsia miettimään, mitä siunauksia meillä on Joseph Smithin ansiosta. Esimerkiksi millä tavoin hänen työnsä on auttanut meitä pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia näyttämään tämän viikon tehtäväsivua kotona perheelleen. He voivat sen avulla kerrata kertomuksen Joosefista ja tämän veljistä sekä keskustella rakkauden ja anteeksiannon tärkeydestä perheessämme.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista Jeesuksesta Kristuksesta. Vaikka Vanhassa testamentissa ei mainita Jeesuksen Kristuksen nimeä, siinä viitataan Häneen muilla nimillä ja se todistaa Hänestä vertauskuvin ja kertomuksin. Opeta lapsia panemaan merkille Vapahtajaa koskevia totuuksia aina kun he lukevat pyhiä kirjoituksia.