Vanha testamentti 2022
7.–13. maaliskuuta. 1. Mooses 37–41: ”Herra oli Joosefin kanssa”


”7.–13. maaliskuuta. 1. Mooses 37–41: ’Herra oli Joosefin kanssa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”7.–13. maaliskuuta. 1. Mooses 37–41”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Egyptin Joosef vankilassa

Kuva Egyptin Joosefista vankilassa, Jeff Ward

7.–13. maaliskuuta

1. Mooses 37–41

”Herra oli Joosefin kanssa”

Mitä lukujen 1. Moos. 37–41 totuuksia luokkasi lasten on tarpeen ymmärtää paremmin? Kiinnitä huomiota saamaasi innoitukseen, kun valmistaudut opettamaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna lapsille muutama minuutti aikaa piirtää jotakin, mitä he ovat oppineet evankeliumista kotona tai kirkossa. Pyydä lapsia näyttämään piirustuksiaan ja kertomaan niistä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

1. Moos. 37

Minä voin olla ystävällinen perheelleni.

Joosefin veljet olivat kateellisia hänelle ja kohtelivat häntä epäystävällisesti. Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, miten tärkeää on olla ystävällinen muille, varsinkin perheenjäsenille?

Mahdollisia toimintoja

  • Voisit kertoa luvun 1. Moos. 37 kertomuksen Joosefista ja tämän veljistä hyödyntämällä kuvia aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tai ”Joosef Egyptissä” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Anna lasten auttaa kertomalla, mitä yksityiskohtia he tietävät kertomuksesta. Esitä heille kysymyksiä kuten ”Millä tavoin Joosefin veljet olivat hänelle epäystävällisiä?” Auta lapsia miettimään, mitä veljet olisivat voineet tehdä osoittaakseen rakkautta Joosefia kohtaan. Mitä meidän pitäisi tehdä, kun suutumme johonkuhun perheemme jäseneen?

  • Näytä kuvaa perheestä (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 112) tai pyydä lapsia piirtämään kuva perheestään. Pyydä heitä kertomaan, millä tavoin he voivat olla ystävällisiä perheensä jäsenille.

  • Laulakaa yhdessä jokin perheemme rakastamisesta kertova laulu, kuten ”Onnellinen perhe” (Lasten laulukirja, s. 104). Mitä me voimme tehdä auttaaksemme perhettämme olemaan onnellinen?

  • Anna lasten värittää tämän viikon tehtäväsivu ja piirtää annettuun tilaan kuva siitä, kun perheenjäsenet ovat ystävällisiä.

1. Moos. 37:18–28; 39:20–23

Jumala voi auttaa minua, kun tapahtuu ikäviä asioita.

Joosefille tapahtui monia ikäviä asioita, mutta hän teki valinnan pitää käskyt, ja Herra oli hänen kanssaan. Pienet lapset voivat oppia tästä, että Jumala haluaa auttaa heitä, kun heillä on vaikeita aikoja elämässä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kuvaile joitakin vaikeita asioita, joita Joosefille tapahtui” (ks. 1. Moos. 37:23–28; 39:20 tai ”Joosef” ja ”Joosef Egyptissä” julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Kun olet kertonut lapsille jokaisesta Joosefin kohtaamasta vaikeudesta, pyydä heitä toistamaan: ”Herra oli Joosefin kanssa” (1. Moos. 39:2).

  • Näytä kuvia siitä, kun Vapahtaja auttaa ihmisiä, joilla on vaikeuksia (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 40–43). Pyydä lapsia kertomaan, kuinka Vapahtaja auttoi ihmisiä. Lausu todistuksesi siitä, että Herra voi auttaa meitä, kun meille tapahtuu ikäviä asioita.

  • Laulakaa jokin laulu, joka kertoo Vapahtajan rakastavasta huolenpidosta meitä kohtaan, kuten ”Jeesus, lasten ystävä” (Lasten laulukirja, s. 37). Kerro kokemus siitä, kun olet tuntenut Jumalan rakkauden haasteellisena aikana. Näytä kuvaa Jeesuksesta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tuntevat Häntä kohtaan.

1. Moos. 41:15–36, 47–57

Jumala voi varoittaa minua vaarasta.

Jumala auttoi Joosefia ymmärtämään, että faraon unet olivat varoitus, joka kehotti valmistautumaan tulevien vaikeiden aikojen varalle. Auta lapsia ymmärtämään, että Jumala voi varoittaa heitä vaarasta – myös hengellisestä vaarasta.

Kuva
Joosef vankilassa tulkitsemassa unia

Joosef selittää juomanlaskijan ja leipurin unet, François Gérard

Mahdollisia toimintoja

  • Levittele ruokaa esittäviä kuvia eri puolille luokkahuonetta ja pyydä lapsia keräämään ne ja ”säilömään” ne johonkin astiaan. Kerro tämän toiminnan avulla lapsille, kuinka Jumala kehotti faraota valmistautumaan sellaisen ajan varalle, kun ruokaa ei olisi (ks. 1. Moos. 41:15–36, 47–57). Anna lasten piirtää kuvia asioista, joista farao näki unta, ja kehota heitä sitten opettamaan piirtämiensä kuvien avulla perhettään kotona.

  • Näytä kuvaa nykyisestä profeetasta. Kerro lapsille, mitä opetuksia tai varoituksia Jumala on antanut meille hänen välityksellään. Selitä, että meitä siunataan ja suojellaan, kun seuraamme profeettaa. Pyydä lapsia näyttelemään, mitä he voivat tehdä seuratakseen profeetan neuvoja.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

1. Moos. 39:1–3, 20–23; 41:38

Jos olen uskollinen, Jumala auttaa minua vaikeina aikoina.

Vaikka Joosef kohtasi monia vaikeita koettelemuksia, hän pysyi uskollisena ja Herra oli hänen kanssaan (ks. 1. Moos. 39:3). Joosefin kokemukset voivat auttaa lapsia tuntemaan varmuutta siitä, että Jumala auttaa heitä koettelemusten aikana.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia etsimään jakeista 1. Moos. 39:1–3, 20–23; 41:38 sanoja tai ilmauksia, jotka osoittavat, että Jumala oli Joosefin kanssa tämän vaikeina aikoina. Mikäli mahdollista, pyydä lapsia valmistamaan pieni kyltti, jossa lukee yksi heidän löytämänsä ilmaus. Kannusta heitä viemään valmistamansa kyltti kotiin muistuttamaan heitä siitä, että Herra on heidän kanssaan heidän koettelemustensa aikoina.

  • Pyydä lapsia kertomaan, mitä heidän mielestään tarkoittaa lause ”Herra oli Joosefin kanssa” (1. Moos. 39:2). Pyydä heitä kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat tunteneet, että Herra on vaikeana aikana ollut heidän kanssaan tai heidän perheensä kanssa. Kerro samanlaisista kokemuksista omassa elämässäsi.

1. Moos. 37:3–28

Voin olla onnellinen, kun hyviä asioita tapahtuu muille.

Kateus sai Joosefin veljet tekemään kamalia valintoja. Heidän väärät valintansa vahingoittivat Joosefia ja särkivät heidän isänsä sydämen. Tämä kertomus voi auttaa lapsia tekemään valinnan olla onnellisia, kun Herra siunaa muita.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertaamaan jakeet 1. Moos. 37:3–11 ja piirtämään kuvia Joosefin puvusta ja kahdesta hänen näkemästään unesta. Mitä Joosefin veljet tunsivat Joosefia kohtaan? Miten he olisivat voineet suhtautua eri tavalla? Keskustelkaa siitä, miksi on tärkeää olla onnellinen, kun hyviä asioita tapahtuu muille.

  • Pyydä lapsia mainitsemaan tilanteita, joissa joku saattaisi tuntea kateutta jotakuta toista kohtaan. Laulakaa yhdessä jokin laulu, joka kertoo rakkauden osoittamisesta muita kohtaan, kuten ”Rakastakaa toisianne” (Lasten laulukirja, s. 74). Tähdennä, että taivaallinen Isä voi auttaa meitä korvaamaan kateuden tunteet rakkauden tunteilla.

1. Moos. 39:7–12

Herran avulla voin paeta kiusausta.

Kun opettamasi lapset kohtaavat kiusauksia läpi elämänsä, he voivat saada voimaa Joosefin esimerkistä tämän paetessa kiusausta.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Joosefista ja Potifarin vaimosta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 11) ja kerro tapahtumista jakeissa 1. Moos. 39:7–12. Millä tavoin Joosef vastusti kiusausta? Auta lapsia löytämään jakeista 1. Moos. 39:7–12 sanoja, jotka vastaavat tähän kysymykseen – esimerkiksi, Joosef tiesi, että Potifarin vaimon kanssa oleminen ”[rikkoisi] Jumalaa vastaan” (jae 9).

  • Kehota lapsia miettimään, missä tilanteissa heidän ikäisensä lapset saattaisivat tuntea kiusausta tehdä vääriä valintoja. Pyydä heitä esittämään roolileikkinä, kuinka he voisivat näissä tilanteissa noudattaa Josephin esimerkkiä – esimerkiksi, millä tavoin me voimme muistaa Jumalan, kun kohtaamme kiusauksia?

  • Näytä kahta magneettia, jotka kuvaavat Jumalaa ja Saatanaa, sekä pientä metalliesinettä kuten paperiliitintä, joka kuvaa meitä. Havainnollista magneettien avulla, että mitä lähempänä olemme Jumalaa, sitä voimakkaampaa on Hänen vaikutuksensa meihin, ja sama pätee Saatanan lähelle menemiseen. Mitä voimme tehdä päästäksemme lähelle Jumalaa? Kuinka Pyhä Henki voi auttaa meitä?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia kertomaan, millä tavalla voi täydentää seuraavan virkkeen: ”Minä voin olla Joosefin kaltainen, kun.” Pyydä heitä kertomaan perheelleen, kuinka he täydentäisivät virkkeen.

Näin kehitymme opettamisessa

Innosta kertomaan. Kun keskustelette evankeliumin periaatteista, pyydä lapsia kertomaan ajatuksistaan, tuntemuksistaan ja kokemuksistaan. Huomaat, että heillä on monia merkityksellisiä oivalluksia.