Gamla testamentet 2022
31 januari–6 februari. 1 Moseboken 6–11; Mose 8: ”Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon”


”31 januari–6 februari. 1 Moseboken 6–11; Mose 8: ’Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”31 januari–6 februari. 1 Moseboken 6–11; Mose 8”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Noa, hans familj, djur, arken och en regnbåge

Illustration av Noa som lämnar arken, av Sam Lawlor

31 januari–6 februari

1 Moseboken 6–11; Mose 8

”Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon”

Att lära sig om djuren i Noas ark och Babels höga torn kan vara roligt för barnen. Men kom ihåg att de här berättelserna är till för att undervisa om eviga sanningar. Begrunda i bön de sanningar som Gud vill att barnen ska lära sig.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Innan du börjar undervisa barnen om berättelserna i 1 Moseboken 6–11 och Mose 8 ger du dem möjligheten att undervisa varandra om vad de vet om Noa och arken eller Babels torn.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

1 Moseboken 6:14–22; 7–8; Mose 8:16–30

Jag och min familj blir välsignade när vi följer profeten.

När barnen lär sig att följa profeten kommer de att välsignas och vara andligt trygga, precis som Noas familj var säkra från floden, eller översvämningen.

Möjliga aktiviteter

  • Återge med egna ord berättelsen om Noa och arken (se ”Noa”, i Berättelser ur Gamla testamentet; se även ”Lyss till profeten”, Barnens sångbok, s. 58–59, vers 3). Hjälp barnen dramatisera delar av berättelsen, de kan till exempel låtsas använda ett verktyg för att bygga arken eller bete sig som djur när de går in i arken.

  • Läs Mose 8:19–20 för barnen och betona det som Herren befallde Noa att göra. Hjälp barnen förstå att Noa var en profet och att hans familj räddades från floden, eller översvämningen, eftersom de följde honom. Fråga barnen om de vet vem som är vår profet i dag. Visa en bild av honom och hjälp barnen upprepa hans namn.

  • Ta med bilder eller föremål till lektionen som representerar lärdomar från den nuvarande profeten; det kan vara skrifterna eller en bild av ett tempel. Låt barnen turas om att välja ett föremål och berätta vad de vet om det. Förklara för dem vad varje föremål representerar. Uppmuntra dem att rita en bild av sig själva när de lyder det profeten har sagt. Bär ditt vittnesbörd om välsignelserna av att följa profeten.

1 Moseboken 9:15–16

Gud håller sina löften till oss.

Det är viktigt att barnen förstår att Gud håller sina löften, särskilt eftersom de förbereder sig för att ingå förbund med honom när de döper sig.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen rita bilder av regnbågar. Läs 1 Moseboken 9:15–16 och be dem lyssna efter orden tänka på. Be dem hålla upp sina regnbågar när de hör orden. Förklara att regnbågar är påminnelser om de löften Gud har gett oss.

  • Prata med barnen om några av Guds löften, det kan vara att vi kan återvända till vår himmelske Fader om vi följer Jesus Kristus eller att Gud sänder den Helige Anden för att trösta oss. Bär ditt vittnesbörd om att Gud alltid håller sina löften.

  • Använd bilder för att berätta för barnen om förbund som vi ingår med Gud, det kan vara bilder på ett barn som döps, sakramentet och ett tempel (se Evangeliebilder, nr 104, 108, 120).

1 Moseboken 11:1–9

Det enda sättet att nå himlen är genom att följa Jesus Kristus.

Folket i Babel trodde att de skulle kunna nå himlen genom att bygga ett torn i stället för att efterleva Jesu Kristi evangelium. Hur kan du hjälpa barnen förstå att den enda vägen tillbaka till vår himmelske Fader är att följa Frälsaren?

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen om Babels torn med egna ord eller läs berättelsen som finns i ”Babels torn” (i Berättelser ur Gamla testamentet). Uppmuntra barnen att hjälpa dig genom att återge vad de vet om berättelsen.

    Bild
    bild av Babels torn

    Illustration av Babels torn, av David Green

  • Låt barnen bygga ett torn av klossar eller andra föremål. Visa sedan barnen en bild av Frälsaren och fråga dem: Vilket sätt hjälper oss återvända till vår himmelske Fader – att bygga ett torn eller följa Jesus Kristus? Be barnen berätta vad de kan göra för att följa Frälsaren.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

1 Moseboken 6:14–22; 7–8; Mose 8:16–30

Jag och min familj blir välsignade när vi följer profeten.

Barn växer upp i en orättfärdig värld, på många sätt lik världen på Noas tid. Noas upplevelser kan ge dem tillit till att de kan få andlig trygghet när de följer profeten.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen välja verser ur 1 Moseboken 6:14–22; 7–8 som de kan avbilda på en teckning. Använd deras teckningar för att lära dem berättelsen om Noa. Be barnen berätta vad de lär sig av berättelsen.

  • Visa en bild av Noa (se Evangeliebilder, nr 7–8) och den nuvarande profeten. Hjälp barnen söka i Mose 8:16, 19–20, 23–24 efter sådant som Noa undervisade om som våra ledare i kyrkan fortfarande undervisar om i dag. Hur blir vi välsignade när vi lyder dessa lärdomar?

  • Berätta något som den nuvarande profeten nyligen har sagt. Be barnen skriva något som profeten har sagt på pappersremsor och hjälp dem lägga remsorna så att de bildar en ark. Hur liknar de här lärdomarna arken som Noa byggde?

1 Moseboken 9:15–17

Vi måste komma ihåg våra förbund.

När vi döps ingår vi förbund med Gud att lyda hans bud. I 1 Moseboken 9:15–17 benämns regnbågen som en påminnelse om Guds förbund. De här verserna kan inspirera barnen att söka efter sätt att komma ihåg sina förbund med Gud.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen något du har som påminner dig om något viktigt i ditt liv, det kan vara din vigselring, ett fotografi eller en dagbok. Låt barnen berätta om egna exempel. Läs tillsammans 1 Moseboken 9:15 (se även JSÖ, 1 Mos. 9:21–25 [i HFS]). Vad vill vår himmelske Fader att vi ska tänka på när vi ser en regnbåge?

  • Påminn barnen om de förbund de ingår när de döper sig och sedan förnyar varje gång de tar del av sakramentet (se Mosiah 18:8–10; L&F 20:77, 79). Låt barnen rita eller skapa något som påminner dem som deras förbund.

1 Moseboken 11:1–9

Det enda sättet att nå himlen är genom att följa Jesus Kristus.

Även om dagens människor kanske inte bygger torn för att kunna nå himlen så försöker många finna frid och glädje genom att följa andra stigar än den Jesus Kristus har upprättat. Hur kan du använda berättelsen om Babels torn för att undervisa om den här principen?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta vad de vet om berättelsen om Babels torn (se 1 Mos. 11:1–9). Varför byggde Babels invånare tornet? Helaman 6:28? Varför var byggandet av tornet fel väg till himlen? Vilket råd skulle vi ge till folket i Babel?

  • Be barnen söka i 2 Nephi 31:20–21 och Helaman 3:28 efter den rätta vägen att nå himlen. Bär ditt vittnesbörd om Frälsaren Jesus Kristus.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen tänka på olika sätt de kan undervisa sina familjer om berättelserna de lärde sig i Primär. De kan till exempel använda teckningar som de har gjort eller veckans aktivitetssida.

Förbättra vår undervisning

Försök förstå barnen du undervisar. När du undervisar barnen bör du vara särskilt uppmärksam på deras frågor, kommentarer och de berättelser eller lärdomar som verkar särskilt viktiga för dem. Att känna till detta hjälper dig fokusera på deras behov.