Gamla testamentet 2022
27 december– 2 januari. Mose 1; Abraham 3: ”Detta är mitt verk och min härlighet”


”27 december– 2 januari. Mose 1; Abraham 3: ’Detta är mitt verk och min härlighet’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”27 december– 2 januari. Mose 1; Abraham 3”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
bild av stjärnor i rymden

27 december– 2 januari

Mose 1; Abraham 3

”Detta är mitt verk och min härlighet”

När du läser det Gud sa till Mose och Abraham kan du tänka på vad han skulle säga till barnen du undervisar. Hur kan du hjälpa dem känna hans kärlek till dem?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ibland kan en sång hjälpa barnen komma ihåg det de lär sig. Spela eller nynna några toner från ”Jag är Guds lilla barn” (Barnens sångbok, s. 2–3) och låt barnen gissa vilken sång det är. Hjälp barnen tänka på olika sätt som deras föräldrar och andra leder dem, stöder dem och går bredvid dem.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Mose 1:1–4, 6

Jag är ett Guds barn.

Vad kan du lära dig i Mose 1:1–4, 6 om din relation med din himmelske Fader? Hur kan du hjälpa barnen lära sig vad det innebär att vara ett Guds barn?

Möjliga aktiviteter

  • Läs för barnen det Gud sa till Mose: ”Du är min son” (Mose 1:4). Be ett barn komma och ställa sig framför klassen och be de andra barnen upprepa tillsammans med dig: ”[Barnets namn], du är ett Guds barn.” Upprepa orden för varje barn i klassen.

  • Visa flera bilder av barn och fråga klassen om alla de här barnen är Guds barn. Betona att alla är ett Guds barn. Låt barnen turas om att titta i en spegel och säga ”jag är också ett Guds barn”.

  • Sjung ”Jag är Guds lilla barn” (Barnens sångbok, s. 2–3) med barnen. Låt dem färglägga veckans aktivitetssida och använd den för att gå igenom de sanningar som sången lär dem.

    Bild
    Jesus Kristus bland stjärnor

    Kristus och skapelsen, av Robert T. Barrett

Abraham 3:22–28

Jag levde med min himmelske Fader innan jag föddes.

Kunskapen om vårt förjordiska liv kan inspirera oss att göra val som är grundade på eviga sanningar. När du studerar Abraham 3:22–28, tänk då på hur du vill undervisa barnen om deras eviga identitet.

Möjliga aktiviteter

  • Använd ”Före Gamla testamentets tid” (i Berättelser ur Gamla testamentet) för att undervisa barnen om vårt förjordiska liv. Be därefter barnen återge berättelsen för dig. Varför skickade vår himmelske Fader oss hit till jorden? Hjälp barnen upptäcka ett svar när du läser Abraham 3:25 för dem.

  • Sjung en sång tillsammans om Guds plan för oss (till exempel ”Jag kan följa Guds plan”” [Barnens sångbok, s. 86–87]). Hjälp dem förstå de eviga sanningar som lärs ut i texten.

Mose 1:39

Min himmelske Fader vill att jag ska leva med honom igen.

Hur har sanningarna i Mose 1:39 välsignat dig? Vad kan du göra för att hjälpa barnen uppleva samma välsignelser?

Möjliga aktiviteter

  • Framhåll orden ”detta är mitt verk” och ”evigt liv” i Mose 1:39 och hjälp barnen upprepa orden. Berätta för barnen om det arbete du utför varje dag. Lär dem att vår himmelske Faders verk är att hjälpa oss få evigt liv, vilket innebär att bli som han och att leva med honom igen.

  • Bjud in en förälder till lektionen för att prata om hur han eller hon känner sig när ett barn kommer hem igen efter att ha varit borta (till exempel i skolan eller på mission) eller berätta vad du har känt under dessa omständigheter. Använd det här exemplet för att undervisa barnen om hur mycket vår himmelske Fader vill att vi kommer tillbaka till honom.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Mose 1:4, 30, 37–39; Abraham 3:22–28

Jag är ett Guds barn och han vill hjälpa mig återvända till honom.

Mose 1:4, 37–39 och Abraham 3:22–28 lär oss dyrbara sanningar om vår relation till Gud och hans syfte med att sända oss till jorden. Fundera på hur du kan hjälpa barnen lära sig dessa sanningar.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Mose 1:4, 37–39 och Abraham 3:24–25 med barnen. Ge dem möjlighet att ställa frågor och dela med sig av favoritord eller meningar i de här verserna. Vad lär vi oss av de här verserna om vår himmelske Fader och om oss själva?

  • Visa barnen bilder av några av vår himmelske Faders många skapelser. Läs Mose 1:30 och förklara att Mose frågade Gud vad avsikten var med dessa skapelser. Hjälp barnen söka i vers 39 för att hitta Guds svar. Vittna om att Guds avsikt är att hjälpa varje barn få evigt liv.

  • Hjälp barnen tänka på situationer där de måste välja om de ska ”göra allt vad Herren deras Gud befaller dem” eller inte (Abr. 3:25). Låt dem öva på eller prata om möjliga svar på dessa situationer. Hur kan Frälsaren hjälpa oss när vi fattar fel beslut?

Mose 1:12–26

Jag kan motstå Satans frestelser.

När du studerar Mose 1:12–26, sök då efter saker som Mose gjorde för att motstå Satan. Hur kan Moses exempel hjälpa barnen när de möter frestelser?

Möjliga aktiviteter

  • Summera Moses upplevelse i Mose 1:12–26 med egna ord eller be ett av barnen göra det (se även videon ”Jag är en Guds son” [JesuKristiKyrka.org]). Be barnen söka i dessa verser för att se hur Mose kunde övervinna Satan. (Om de behöver hjälp kan du hänvisa dem till vers 13, 15, 18, 20–22, 26.)

  • Ta med en verktygslåda (eller bilder av verktyg) och märk varje verktyg med sätt vi kan motstå frestelser på (som bön, sjunga en psalm, läsa skrifterna eller tjäna andra). Låt varje barn välja ett verktyg och prata om en situation där handlingen som står på verktygets etikett kan hjälpa oss motstå frestelser. Läs vers 25–26 tillsammans och vittna om att Gud hjälper oss när vi möter frestelser.

Abraham 3:22–28

Jag levde med min himmelske Fader innan jag föddes.

Dessa verser som beskriver Abrahams syn om vårt förjordiska liv kan hjälpa barnen besvara frågorna om var de kommer ifrån och varför de är här. Hur kan du hjälpa dem att hitta svar?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv frågor som rör Abraham 3:22–28 på tavlan, såsom dessa: Vad hände i vårt liv innan vi föddes? Vem var där? Varför skapades jorden? Be barnen läsa de här verserna för att finna svar.

  • Om det finns en ny baby i församlingen kan du be föräldrarna ta med honom eller henne till klassen och berätta om sina känslor när de välkomnade det här barnet till världen. (Du kan också visa en bild av ett nyfött barn.) Prata med barnen om var det här barnets ande befann sig innan han eller hon kom till jorden. Varför är det viktigt för den här babyn att få veta att han eller hon är ett Guds barn?

  • Sjung sånger om Guds plan för oss, som ”Han lever, Fader vår” eller ”Jag kan följa Guds plan” (Barnens sångbok, s. 8, 86–87). Be barnen rita bilder som illustrerar texten. Låt dem använda sina bilder för att lära varandra andra sanningar i sångerna.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Fundera på hur det som barnen lärde sig under din primärlektion kan uppmuntra, stötta eller förstärka den undervisning som barnen får i hemmet. Du kan till exempel be barnen berätta om veckans aktivitetssida för sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Barn lär sig på olika sätt. Barn tycker om att lära sig genom nya och omväxlande upplevelser. Använd aktiviteter som låter dem röra på sig, använda alla sina sinnen och prova nya saker. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)